Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Rozwija internetowy biznes, na który pozyskał 1,5 mln zł

Od dawna zastanawialiśmy się dlaczego w niektórych knajpach czy lokalach usługowych jest fajna atmosfera, a w innych nie. Dlaczego czasem słabo traktuje się klientów i od czego to zależy. Tak o genezie startupu Kekemeke, mówi Tomasz Bucholec. Projekt, który rozwija wspólnie z kolegą ma pomóc właścicielom lokali, by klienci częściej do nich wracali. 

Czym się zajmujecie? Jaki jest Wasz pomysł na biznes w internecie?

Krótko mówiąc, stworzyliśmy fajną aplikację do zbierania pieczątek za kawę, obiad czy wizytę u fryzjera. Dla naszych partnerów ta aplikacja to cały System Kekemeke, wewnątrz którego znajduje się program lojalnościowy, skuteczne narzędzie marketingowe umożliwiające komunikację z użytkownikami, narzędzie do badania jakości obsługi i satysfakcji klienta, program motywacyjny dla pracowników, benchmarki, narzędzia do analizy biznesu i wiele innych.

Jaka jest jej geneza, czyli kto, kiedy jak i gdzie? Skąd pomysł na taką działalność?

Od dawna zastanawialiśmy się dlaczego w niektórych knajpach czy lokalach usługowych jest fajna atmosfera, a w innych nie. Dlaczego czasem słabo traktuje się klientów i od czego to zależy. Przeszliśmy do programów lojalnościowych – doceniania każdego kupującego indywidualnie, stawiania jego zadowolenia na pierwszym miejscu. Zresztą, jedną z funkcji tego typu programów, jest wymuszanie dobrej obsługi. Narodził się pomysł, aby stworzyć prostą aplikacje nawiązującą do zalegających w naszych portfelach kartoników na pieczątki, które dostawaliśmy w ulubionych restauracjach czy kawiarniach.

Stwierdziliśmy, że fajnie byłoby je mieć w jednym miejscu. Najbardziej odpowiedni okazał się smartfon z którym w dzisiejszych czasach, prawie się nie rozstajemy. Prędzej zawrócimy do domu, jeżeli zapomnimy telefonu, niż portfela. (zresztą w niektórych miejscach można już płacić telefonem;)). Tak narodził się pomysł, zaczęliśmy działać. Kiedy działała już lojalnościówka poszliśmy dalej. Dziś mamy cały rozbudowany system obsługujący lokale naszych partnerów.

Dla kogo przeznaczony jest Wasz projekt i jakie korzyści przynosi?

Nasz produkt świetnie sprawdza się we wszystkich miejscach, dla których ważny jest stały, powracający klient. Kawiarnie, restauracje, burgerownie, pizzernie, ale też myjnie, fryzjerzy czy salony spa.

Korzyści jest wiele, ale przede wszystkim zwiększamy lojalność konsumentów. Użytkownicy  Kekemeke wracają średnio o 1/3 częściej. Nasze narzędzia marketingowe rozwiązują problem ignorowania przekazu marketingowego (spamu) i rosnącej niechęci do podawania swoich danych osobowych. Dzięki nam zbieracze pieczątek dostają tylko takie informacje, które ich interesują. Mamy także narzędzia do badania preferencji konsumentów (NPS) i takie, które umożliwiają ocenę pracowników. 

Proszę powiedzieć coś o doświadczeniu i wcześniejszych aktywnościach twórców projektu? 

Pracowaliśmy wcześniej w „internecie”, nigdy nie robiliśmy biznesu offlinowego. Ja wcześniej pracowałem w portalach internetowych (WP, gazeta.pl) na różnych stanowiskach,  nie związanych z branżą gastronomiczną i marketingiem. Mój wspólnik Adam Zajdzik jest programistą i pracował w Gadu Gadu, O2 i Agorze, a Łukasz Rozbicki, też programista, w K2 i Agorze.

Czy na zachodzie funkcjonują takie projekty i czy cieszą się popularnością? 

Tak. Jest kilka podobnych rozwiązań w USA, Singapurze czy w Niemczech i cały czas powstają nowe. Niektórym się udaje i świetnie prosperują,inne padają albo przejmuje je większy gracz i nie wie co z nimi zrobić.  Z najbardziej znanych wymienię: Perka.com, Perx czy 10stamps.de.

Każdy z nich ma zupełnie inny model biznesowy ale wszystkie opierają się na lojalności. 

Jak przekonujecie klientów do korzystania właśnie z Waszego produktu?

Dzięki nam, Twoi klienci będą wracali o 1/3 częściej. Tyle wystarczy.

Pozyskaliście niedawno 1,5 mln zł od funduszu Inovo. Dlaczego właśnie ten fundusz wybraliście?

Ze względu na doświadczenie ekipy Inovo w branży HoReCa. Pieniądze dziś łatwo zdobyć, trudniej znaleźć know how i rady od kogoś kto przeszedł już  drogę, jaka jest ciągle przed nami.

Na co są potrzebne te pieniądze?

Przede wszystkim na marketing. Dotychczas zajmowaliśmy się tylko produktem, nie mieliśmy zasobów i czasu na promocję. Teraz nareszcie przyszła na to pora.

Na czym polega Wasz model biznesowy?

Jesteśmy typowym SaaSem (Software as a Service). Partnerzy opłacają stały miesięczny abonament.

Jakimi metodami docieracie do klientów? Jakie macie pomysły na promocję?

Na początku docieraliśmy do klientów sami – chodziliśmy od lokalu do lokalu.  Dziś mamy świetnych sprzedawców , którzy nawet lepiej od nas potrafią przekazać informacje jak  działa aplikacja.

Czy możecie się pochwalić wynikami? 

Obecnie znaleźć nas można w ponad 400 miejscach na mapie całej Polski.  Przyznaliśmy już prawie 800 tysięcy pieczątek, a nasi partnerzy wydali 60 tysięcy prezentów.

Jakie macie plany na przyszłość? Myślicie o globalnym rozwoju?

Na roadmapie mamy kilka nowych funkcjonalności. Jedna z nich zostanie uruchomiona w ciągu kilku dni. Myślimy o wejściu na rynek zagraniczny, jednak najpierw stawiamy na szybki rozwój w Polsce.  

Co moglibyście poradzić osobom, które myślą o biznesie. Od czego zacząć, na co zwracać szczególną uwagę?

Najpierw porozmawiajcie z Waszymi przyszłymi klientami i posłuchajcie co ich boli najbardziej. Powtarzajcie te rozmowy często. 

– Młody Polak prowadzi kilkanaście serwisów na całym świecie

– Polacy mieszkający w Dolinie Krzemowej uruchomili tam biznes

– Zaczynał od sprzedaży gier. Dziś jego firma warta jest 120 mln zł

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.