Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Sprzedali swój portal za 120 mln zł

O genezie serwisu do zamawiania jedzenia przez internet, pomyśle szwedzkich studentów, który wypalił także w Polsce, dochodach jakie generuje platforma, sprzedaży spółki za 120 mln zł, planach rozwoju całej grupy oraz o tym jak to się stało, że został współwłaścicielem i zarządzającym serwisem Pizzaportal.pl opowiada Lech Kaniuk.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Jak wyglądały początki serwisu?

3 studentów (Dan Castillo, Erik Mellström i Per Anders Bjelkstål) w 2005 roku stworzyli spółkę OnlinePizza Norden AB w Linköping, Szwecja. Był to prosty serwis z lokalnymi pizzeriami. Widać było że jest większe zainteresowanie, więc z pomysłu studenckiego rozwiną się większy projekt. Przez pierwsze lata było dużo pracy na ulepszeniem serwisu i technologii przekazywania zamówienia. W międzyczasie na rynek szwedzki wszedł konkurent – Just-Eat. Aby wzmocnić swoją pozycję pomysłodawcy OnlinePizza połączyli swoje siły z Pizza.nu. Tym sposobem OnlinePizza została liderem na rynku pokonując Just-Eat w Szwecji.

W ilu krajach działacie i jak wygląda struktura całej spółki?

Mamy swoje serwisy w Szwecji, Finlandi, Polsce i Austrii. W Finlandii i Austrii weszliśmy na rynek przez przejęcie udziałów w już obecnych firmach. Tym sposobem są lokalni założyciele mają udziały w tych krajach. Ja rownież otrzymałem udziały w PizzaPortal.pl za moją prace w Polsce.

Od kiedy działacie w Polsce i skąd decyzja zarządu OnlinePizza Norden Group o wejściu do naszego kraju?

Przyjechałem ze Szwecji pod koniec 2009 żeby założyć w Polsce spółkę córkę. Portal ruszył tak na prawdę w styczniu 2010. Polska to duży rynek, użytkowanie i penetracja internetu jest na stosunkowym wysokim poziomie. Nawet jesli tylko okolo 63% Polaków ma dostęp do Internetu, to i tak użytkowników internetu (około 22 miliony) jest prawie 3 razy więcej niż w Szwecji. Dodatkowo konkurencja bardzo mała lokalna (Trójmiasto i Warszawa). 

Jak to się stało, że zostałeś zarządzającym serwisem Pizzaportal.pl?

Ja byłem zaangażowany i pomagałem założycielom serwisu Pizza.nu, który później został częścią OnlinePizza Norden AB. Miałem również własna spółkę w inkubatorze w pokoju obok Pizza.nu. Kiedy postanowiono żeby zrobić ekspansję na inne kraje i miedzy innymi Polskę, dostałem propozycję współpracy. Było to bardzo interesujące żeby założyć spółkę w innym kraju i rozwinąć koncept zamawiania jedzenia online na taki rynek jak Polska. Podjąłem wyzwanie i zainwestowalem w spółkę. Tym sposobem zostałem współzałożycielem grupy OnlinePizza i dyrektorem spółki córki w Polsce.

W naszym kraju rozwijacie się również poprzez przejęcia. Kupiliście Szama.pl, Netkelner.pl. Czy planujecie kolejne zakupy?

Nie. Już nie ma takich portali, które by nas interesowały.

Jak wygląda cały proces zamówienia za pośrednictwem witryny?

Użytkownik podaje adres dostawy i wyskakuje lista restauracji, która na ten adres dowozi. Użytkownik wybiera restauracje i z menu tej restauracji dodaje jedzenie i napoje do koszyka. Następnie użytkownik idzie do kasy, wybiera formę płatności i wysyła zamówienie. Zamówienie jest przekazane bezpośrednio do restauracji, drukując przez Boxa. Box to urządzenie, w które wyposażamy restaurację. Lokal potwierdza zamówienie przyciskając czas oczekiwania, który wyświetla się na ekranie użytkownika w ciągu kilku sekund. 


foto: BOX w restauracji

Na czym zarabia serwis?

Pobieramy wyłącznie prowizje od złożonego zamówienia. W 2011 roku grupa miała dochody na poziomie 6 milionów euro.

Ile restauracji w Polsce obsługujecie?

Obecnie prawie 1200. Do końca roku chcemy podłączyć drugie tyle. 

Ilu pracowników zatrudniacie?

Mamy 30 pracowników i jesteśmy w trakcie zatrudniania kolejnych 10. 

Jakimi metodami promujecie swoje serwisy?

Google, Gadu-Gadu, radio, billboardy (AMS/Stroer) i w gazetach. Ale rownież przez współpracy z partnerami jak Onet, Interia.pl, BHV i Papurazzi.pl. Czasami robimy tez oferty na portalach typu Groupon. Facebook też jest ważnym kanałem. Mamy aplikacje na FB poprzez, którą można zamówić jedzenie, ale też FanPage który za niedługo osiągnie 19.000 fanów. Najważniejszym kanałem jest Google, ale jeśli chodzi o wizerunek to billboardy przez AMS i Stroer.

– Niecodzienny pomysł dwójki absolwentów

– Sprzedaje bańki mydlane na cały świat

– Zarabia miliony na puzzlach

OnlinePizza Norden Group została przejęta przez niemiecką sieć Delivery Hero za 120 mln zł. Na jaką kwotę wyceniono polską część biznesu?  

Nie mogę tego zdradzić. 

Czy po tej transakcji nadal będziesz zarządzał jej polską częścią? Czy nadal posiadasz udziały w spółce?

Każdy współzałożyciel jest zobowiązany do pozostania do październiku 2012, z tym że w Polsce jeszcze zostało bardzo dużo pracy. Więc ja mam kontrakt, że nie mogę odejść z firmy przed październikiem 2014. Firma Delivery Hero kupiła 100 proc. udziałów w tym także moje.

Jakie plany macie na najlbiższy czas?

Skonsolidowanie wszystkich portali, zmienić skin i wdrożyć dużo nowych funkcji. Ale też puścić kolejne aplikacje na TV i Android. 

W wolnym czasie lubię…?

Spędzać czas z narzeczoną i myśleć o nowych biznesach, w które chciałbym zainwestować.

Dziękuję za rozmowę.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
pik 21 kwi 2012 (00:11)

Sławek. Pyszne.pl zostało wykupione jeszcze wcześniej niż pizzaportal.pl. Również niemiecka firma ale mniejsza niż delivery hero.