Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zarabia miliony w internecie

Przygodę z biznesem w sieci zaczynał 11 lat temu, gdy jeszcze nie było np. wyszukiwarki Google. Postawił na niszę, którą umiejętnie zagospodarował. Dziś jego sklep z oponami notowany jest na Giełdzie Papierów Wartościowych i zarabia rocznie kilka milionów złotych. O tym jak stworzyć dochodowy sklep internetowy opowiada Dariusz Topolewski, prezes spółki Oponeo.pl.

Jaka jest geneza powstania sklepu Oponeo.pl?

Dariusz Topolewski ( Pomysłodawca i Prezes Zarządu OPONEO.PL ): Pomysł na działanie w internecie zrodził się w naszych głowach 11 lat temu. Firma powstała przy udziale kolegów – Arkadiusza Kocemby (obecnie – Dyrektora ds. rozwoju OPONEO.PL ) oraz Ryszarda Zawieruszyńskiego (obecnie – Przewodniczącego Rady Nadzorczej OPONEO.PL ). W tamtym okresie e-commerce dopiero raczkował. Serwisy promowane były w zagranicznych wyszukiwarkach dostępnych na portalu Onet.pl, gdyż Google.pl jeszcze nie istniał, a Google.com dostępny był w wersji beta. W 1999 roku założyliśmy firmę Citynet Media S.C.

Naszym celem było stworzenie branżowych portali informacyjnych. Uruchomiliśmy kilkadziesiąt stron internetowych, w tym Opony.com.pl. To prowadzenie właśnie tego portalu umożliwiło nam nawiązanie kontaktów z najważniejszymi i największymi polskimi firmami działającymi w branży motoryzacyjnej. Dziś to największa w Polsce, druga na świecie po amerykańskiej stronie Tirerack.com, tego typu platforma informacyjna, zawierająca ok. 25 000 ogłoszeń, blisko 900 artykułów i 50 000 niezależnych opinii.

W 2001 roku rozpoczęliśmy sprzedaż opon i felg przez Internet, a dwa lata później powstała spółka Opony.com.pl Sp. z o.o. Już po 14 miesiącach firma stała się rentowna, jednak operacje sprzedażowe oprócz zysku wygenerowały pierwsze problemy związane m.in. z dysproporcją cen u dostawców opon i rozwiązaniami logistycznymi. Przyczyniło się to do stworzenia autorskiego programu integrującego systemy e-commerce, logistyki i księgowości, który funkcjonuje do dziś.

Jakie produkty w Państwa sklepie sprzedają się najlepiej?

Dominującym przedmiotem naszej działalności jest sprzedaż opon. Oferujemy także inne akcesoria samochodowe, np. felgi, jednak przychody ze sprzedaży tych produktów nie przekraczają 10 % wartości wszystkich transakcji.

Czy sprzedaż w Państwa sklepie uzależniona jest od pory roku/sezonu?

Tak. Rynek sprzedaży opon charakteryzuje się bardzo dużą zmiennością sprzedaży. W zasadzie istnieją dwa okresy o ponadprzeciętnej sprzedaży tj. wiosna i jesień, kiedy użytkownicy samochodów zmieniają opony zimowe na opony letnie a następnie letnie na zimowe. Inaczej jest w przypadku felg, ich sprzedaż jest w miarę równomiernie rozłożona w ciągu roku, chociaż największe wzrosty zamówień odnotowujemy zwykle w okresie maj – wrzesień. Podobnie jak w Polsce kształtuje się sezonowość sprzedaży w Niemczech, Francji i Austrii, natomiast we Włoszech zauważalny jest tylko jeden szczytowy miesiąc sprzedaży – grudzień. Hiszpanię, w której również sprzedajemy opony cechuje brak wahań sezonowych.

 Zaprezentuj swój e-biznes na MamBiznes.pl. Wyślij opis na [email protected]. Codziennie nowe startupy. Zobacz największą bazę startupów >>>  

Z jakimi trudnościami wiąże się prowadzenie sklepu internetowego? Na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę?

Przy dużej skali działalności, takiej jakiej jaką prowadzi chociażby OPONEO.PL, istotna jest sprawna koordynacja prac działu IT, księgowości oraz magazynu. Spięcie wszystkich systemów i skuteczne zakończenie procesów na każdym szczeblu realizacji zamówienia jest najważniejsze, zarówno dla nas jak i dla klienta.

Dużo mówi się o opłacalności e-handlu w kontekście niskich marż, jakie uzyskują właściciele sklepów internetowych. Czy macie ten sam problem?

Wiele sklepów internetowych bazuje na marżach w wysokości kilku procent, dla takich sklepów najważniejsza jest wielkość obrotów. OPONEO.PL utrzymuje na większości produktów kilkunastoprocentowe marże.

Jakimi sposobami promujecie Państwo swój e-sklep i który z nich jest najskuteczniejszy?

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach jest najważniejszym sposobem promowania sklepu internetowego. Efektywne pozycjonowanie skutkuje wysoką pozycją w wyszukiwarkach na określone hasła. Wysoka pozycja np. w Google.pl wpływa na wzrost liczby użytkowników odwiedzających stronę, co zwiększa możliwości sprzedażowe. Ponadto sklepy internetowe mogą się promować w wyszukiwarkach np. poprzez systemy reklamowe typu Google AdWords, czy Onet boksy czyli za pomocą linków sponsorowanych lub boksów reklamowych.

Pozostają również popularne techniki takie jak; reklama bannerowa lub mailing. Wiele sklepów korzysta również z formy reklamy internetowej jaką dają często wykorzystywane przez użytkowników internetu porównywarki cen czy aukcje. Warto również pamiętać o tym, że promocja jest wtedy skuteczna, kiedy zadbamy wcześniej, o podstawowe funkcjonalności na stronie. Odwiedzającego nasz sklep użytkownika możemy stracić w kilkadziesiąt sekund, jeśli najważniejsze elementy nie będą sprawnie działać.

– Ciekawy pomysł na biznes dla każdego

– Zarobili miliony na niezwykłym pomyśle

– Jak nastolatek został milionerem

– Pomysł na biznes, który przyniósł fortunę

Nie należy zapominać również o działaniach PR, programach partnerskich i lojalnościowych, które pozwolą nam utrzymać klienta, który już skorzystał z usług e- sklepu. W ostatnich latach częstym dodatkowym wsparciem promocji sklepów jest buzz marketing. Konsumenci bowiem ufają dużo bardziej opiniom i rekomendacjom swoich znajomym niż zewnętrznym środkom przekazu reklamy. W naszym przypadku najskuteczniejsze jest pozycjonowanie.

Zdobyć klienta to jedno, ale spowodować żeby wrócił do nas to drugie. Jakimi metodami budujecie Państwo lojalność klienta?

Profesjonalna obsługa klienta – klient zadowolony z obsługi raczej zawsze powraca. Następnie dobre ceny i funkcjonalne rozwiązania. To kolejne ważne kryteria, jeśli są spełnione, nie ma większego powodu, dla którego klient miałby zmienić sklep.

W ostatnim czasie media obiegły informacje o kilku bankructwach sklepów? Przypomnijmy choćby Bileteria.pl, Ulubiony.pl czy Hoopla.pl. Jakie są główne powody, że e-sklep upada?

Powodów może być wiele jak np. działania konkurencji, recesja gospodarcza, źle obrana strategia, utrata ruchu.

Co Pan sądzi o porównywarkach cenowych kontekście Waszego biznesu? Czy e-sklep może działać z powodzeniem nie istniejąc w porównywarkach cenowych?

W przypadku naszej firmy, tylko jeden ze sklepów jest podłączony do systemu porównywarek. W sumie uzyskujemy ok. 3 proc. ruchu z porównywarek cen. Przykładem bardzo dobrze rozwijającego się sklepu bez porównywa rek jest chociażby Serwis Felgi.pl, dzięki któremu spółka odnotowuje w tym roku spore wzrosty sprzedaży felg.

Spójrzmy może w przyszłość. Jakie plany na najbliższy czas ma spółka Oponeo.pl?

W naszych najbliższych planach jest na pewno kontynuacja obranej strategii intensyfikacji sprzedaży za granicą oraz rozwój obecnych zagranicznych e-serwisów ( np. poprzez unowocześnienie struktury telekomunikacyjnej w celu sprawniejszej obsługi telefonicznej rynków zagranicznych). Na przełomie 2010/2011 powstanie kolejny projekt zagraniczny tym razem w Wielkiej Brytanii.

Poza tym cały czas pracujemy nad projektami dofinansowanymi z funduszy UE, na które w sumie otrzymaliśmy ponad 7 mln zł dotacji. Do tych projektów należy m.in. stworzenie elektronicznej platformy B2B obsługującej obrót handlowy felgami a także systemu B2B, który będzie integrował Oponeo.pl z hurtowniami opon.

Jakie jest Pana zdaniem 5 najważniejszych elementów decydujących o powodzeniu e-sklepu?

Konkurencyjne ceny, szeroka oferta, rozwiązania technologiczne, sprawna logistyka i pozycjonowanie. Oczywiście punktem wyjścia jest przemyślana strategia.

Załóżmy, że chciałbym teraz otworzyć sklep internetowy. Co powinienem zrobić krok po kroku, aby uruchomić własny sklep?

– negocjacje z potencjalnym dostawcami, analiza cen, reaserch konkurencji
– wybór modelu logistycznego ( własny magazyn lub o stany dostawców)
– pomysł na nazwę + rejestracja domeny ( powinna kojarzyć się z asortymentem)
– stworzenie sklepu internetowego i szaty graficznej ( możliwość skorzystania z gotowego silnika sklepu lub rozwiązania dedykowanego)
– marketing internetowy

Na jakie sklepy jest jeszcze miejsce na polskim rynku e-handlu?

Myślę, że jest jeszcze miejsce na wyspecjalizowane sklepy. Branża spożywcza wydaję się być perspektywiczna – wystarczy spojrzeć jak rozwija się na Zachodzie.

Proszę powiedzieć na koniec czy własny e-sklep to dobry pomysł na biznes? Czy zachęcili by Pan osoby, które dopiero myślą o tej działalności?

Za pewne jest trudniej, gdyż wiele branż jest już przepełnionych. Natomiast są jeszcze niezagospodarowane branże. Warto też rozszerzyć działalność podstawową off Line o sprzedaż w internecie.

Dziękuję bardzo za rozmowę

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz, przeczytaj także:

– Jak założyć sklep internetowy cz.2

– Jak założyć sklep internetowy cz1.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Konsument 24 paź 2014 (01:55)

Według mnie na czasie teraz jest wiele mniejszych firemek, które oferują niższą cenę niż potentaci np. http://promo-opony.pl