Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zarabiają sprzedając patriotyczną odzież

Amerykanie i Anglicy od dekad ubierają się w kolory swoich narodowych flag, a symbole państwowe i wizerunki bohaterów narodowych wykorzystują jako motywy ozdobne różnych części garderoby. W Polsce moda patriotyczna długo przebijała się do głównego nurtu, będąc raczej domeną kibiców piłki nożnej lub ujawniając się jedynie przy okazji obchodów rocznicowych.

Najpierw dla siebie szukali odzieży z symbolami patriotycznymi. Teraz taką oferują innym. — Chcemy promować ideę nowoczesnego patriotyzmu oraz dowieść, że patriotyzm może być zarówno ciekawy, jak i niezwykle inspirujący — deklarują współtwórcy Surge Polonia: Wojciech Setny (z lewej) i Mateusz Staroń (z prawej). foto: Tomasz Walków

Do czasu. Kilka lat temu przetworzony artystycznie orzeł biały w koronie zagościł na koszulkach wielu celebrytów, a umieścił go tam słynny projektant mody Robert Kupisz. Media okrzyknęły go wówczas prekursorem mody patriotycznej, gdy tymczasem już wtedy od prawie roku działała wrocławska firma Surge Polonia — marka odzieży łącząca tematykę patriotyczną z najnowszymi trendami designu.

Przekaz na dobrym materiale

Zaczęło się jak w przypadku wielu start-upów. — Sami poszukiwaliśmy takiej odzieży: dobrze zaprojektowanej i wysokiej jakości, ale nigdzie nie mogliśmy jej kupić — wspomina Mateusz Staroń, współtwórca marki.
Wspólnie z przyjaciółmi, studentami i świeżo upieczonymi absolwentami historii oraz ekonomii, których łączyło zainteresowanie historią, postanowili zatem stworzyć własną markę. Uruchomienie sklepu internetowego oraz zaprojektowanie i wyprodukowaniepierwszej kolekcji odzieży kosztowało ich kilkadziesiąt tysięcy złotych. W rozpoczęciu działalności pomógł Wrocławski Inkubator Przedsiębiorczości.

Nazwa Surge Polonia (Powstań, Polsko) przyszła do nich sama, gdy razem oglądali film dokumentalny „Honor generała” — zaczerpnęli ją od zawołania 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej gen. Sosabowskiego, którego uczynili patronem marki. Jakie mają cele?

— Chcemy przybliżyć najciekawsze epizody polskiej historii szerokiemu gronu odbiorców, nadając im współczesny wymiar. Naszą ambicją jest stworzenie szeroko rozpoznawalnej marki odzieży kojarzonej z wysoką jakością oraz patriotycznym przekazem. Chcemy promować ideę nowoczesnego patriotyzmu oraz dowieść, że patriotyzm może być zarówno ciekawy, jak i niezwykle inspirujący — deklarują autorzy Surge Polonia.

Z orłem białym na siłowni

Żeby zrealizować swoje założenia, do współpracy zaangażowali polskich designerów młodego pokolenia, którzy czerpią m.in. z komiksu, graffiti, sztuki tatuażu czy pop-artu. Punktem wyjścia dla kolejnych projektów jest polska historia — jej bardziej oraz mniej znane elementy. Funkcjonujące w powszechnym obiegu tematy: powstania warszawskiego, żołnierzy wyklętych, Armii Krajowej czy bitwy warszawskiej, ale też mniej znane cytaty łacińskie czy nazwy jednostek wojskowych.

— Wszystkie te elementy są twórczo interpretowane, nadajemy im nowy wymiar i charakter — zapewnia Mateusz Staroń. Co miesiąc przybywa kilkanaście autorskich wzorów dla panów, pań i dzieci.
Asortyment Surge Polonia podzielono też na dwie linie — Classic i Sport. — Ubrania Classic kierujemy do osób ceniących sobie indywidualizm i oryginalność, niebojących się demonstrować przywiązania do własnego kraju. Linia Sport to propozycja dla tych, którzy są aktywni fizycznie, lubią wyzwania i kibicują polskim reprezentacjom narodowym — wyjaśniają ich autorzy. Dodają, że byli pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła koszulki termoaktywne inspirowane zbroją husarską czy futurystycznymi egzoszkieletami.

Patriotyzm nie tylko sezonowy

Zainteresowanie odzieżą z patriotycznym przekazem stale rośnie. Przybywa też kolejnych firm, które proponują swoje autorskie modowe interpretacje historii. Większość z nich — podobnie jak Surge Polonia — działa w internecie, oferując swoje autorskie modele odbiorcom na całym świecie.

Choć patriotyzm nie jest sezonowy, w sprzedaży można zaobserwować pewne okresowe trendy: w sierpniu — powstanie warszawskie, kampania wrześniowa, w listopadzie — motywy związane ze Świętem Niepodległości, w lutym — hasła odnoszące się do Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych przypadającego na 1 marca. Docelowo jednak twórcy odzieży patriotycznej dążą do tego, żeby patriotyzm był nie tylko przelotnym trendem, ale stylem życia ich dobrze ubranych odbiorców.

– Zainwestowali w biznes 100 tys. zł. Zarabiają rozkręcając imprezy

– Wpadł na pomysł, jak zarobić na programach telewizyjnych

Magdalena Mastykarz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Koko 7 cze 2016 (19:29)

Tak jak piszę "prawda", dziś faszystowska EU jest stale pudrowana i oswajana w TV. Na szczęście poprzez patriotyczny ubiór można powiedzieć "nie" faszystowskiej Brukseli.