Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jego serwis odwiedza 750 tys. użytkowników miesięcznie. Rozwiązał problem klientów szukających warsztatu

Pomysł na biznes narodził się, gdy sam szukał warsztatu samochodowego w okolicy. Postanowił stworzyć serwis, który gromadzi punkty naprawy pojazdów z całej Polski. Szybko przekonał do swojego projektu fundusz Venture Capital oraz aniołów biznesu, którzy wyłożyli pieniądze na rozwój.

Krzysztof Chudzik rozwiązał problem klientów szukających mechanika

Dziś serwis DobryMechanik.pl odwiedza 750 tys. użytkowników miesięcznie, co czyni go pierwszym tego typu projektem w Europie. Co miesiąc za pośrednictwem witryny z mechanikami kontaktuje się 25 tys. klientów szukających tego typu usług. Rozmawiamy z Krzysztofem Chudzikiem, pomysłodawcą i założycielem platformy DobryMechanik.pl.

Grzegorz Marynowicz: Kiedy DobryMechanik.pl zadebiutował w sieci i jaka jest geneza projektu, który w jednym miejscu skupia warsztaty samochodowe? Skąd pomysł na taki serwis? Kto, kiedy, jak i gdzie?

Krzysztof Chudzik, CEO i założyciel DobryMechanik.pl: Pomysł narodził się z własnej potrzeby znalezienia sprawdzonego mechanika samochodowego. Gdy przeprowadziłem się do Poznania, nie znałem żadnego warsztatu polecanego przez rodzinę lub znajomych. Zaczęliśmy od stworzenia internetowej książki telefonicznej dla kierowców. To, co nas wtedy wyróżniało, to możliwość pozostawienia opinii o usłudze mechanika pod wizytówką warsztatu. Równocześnie próbowaliśmy rozwijać podobne portale dla innych branż np. kosmetyczek, fryzjerów, przedszkoli lub restauracji. Potrzeba sprawdzenia opinii o warsztacie przed umówieniem wizyty wyróżniała się na tle innych rynków, dlatego zdecydowaliśmy się postawić na rozwój portalu DobryMechanik.pl. Jak się później okazało, była to bardzo dobra decyzja. Około półtora roku temu w spółkę zainwestował fundusz Market Once Capital oraz kilku aniołów biznesu, co pozwoliło nam znacznie przyspieszyć tempo rozwoju portalu.

Co użytkownik może załatwić za pośrednictwem platformy? Z reguły znamy warsztaty ze swojej okolicy więc po co posiadaczowi samochodu pośrednik w postaci Waszego serwisu, zamiast kontaktować się bezpośrednio?

Już sam kontakt z warsztatem często nie jest łatwy. Zazwyczaj mechanik nie ma czasu odebrać od nas telefonu lub sami nie mamy możliwości dzwonienia po warsztatach i szukania wolnego terminu np. w trakcie pracy. My oferujemy możliwość umówienia wizyty online, gdzie po pierwsze można to zrobić na spokojnie o każdej porze dnia, po drugie to my załatwiamy wszystkie szczegóły dotyczące naprawy. Zadaniem użytkownika jest opisanie problemu lub wypisanie usług, jakie chciałby zrealizować w warsztacie oraz wybór terminu, który go interesuje. Dodatkowo nasz konsultant może szybko zaproponować inny sprawdzony warsztat w okolicy, jeżeli wybrany mechanik nie będzie miał wolnych terminów. Oprócz tego kierowca może również wycenić naprawę online w ponad 100 warsztatach z największych miast w Polsce, które zostały sprawdzone przez naszych audytorów pod kątem jakości wykonywanych usług.

Jak to wygląda w praktyce? Załóżmy, że chcę zlecić wymianę oleju i filtrów w samochodzie? Jestem z Opola. Co dalej krok po kroku?

Najłatwiej jest wejść na listę warsztatów z Opola i wybrać warsztat, który nas najbardziej interesuje. Na wizytówce możemy sprawdzić opinie innych klientów oraz ogólny cennik warsztatu i wykonywane usługi. Wizytę rezerwujemy poprzez wypełnienie krótkiego formularza. Nasi konsultanci dodatkowo potwierdzają wizytę, aby uniknąć nieporozumień na linii kierowca — warsztat. Jeżeli chcemy porozmawiać z warsztatem osobiście, na wizytówce znajduje się również numer telefonu do serwisu.

Jak wyglądały początki działalności? Trudno było przekonać właścicieli warsztatów do tego, by dodawali swoje usługi na DobryMechanik.pl?

Na początku wizytówki były darmowe i pełniły funkcję typowo informacyjną. Mechanicy mogli założyć profil swojego warsztatu i zbierać na nim opinie klientów, ale nie wiązało się z żadnymi dodatkowymi korzyściami. Kiedy zauważyliśmy, iż wśród mechaników pojawiła się potrzeba dodatkowego promowania warsztatów, wprowadziliśmy możliwość płatnego promowania wizytówek w obrębie naszego portalu. Dodatkowo uruchomiliśmy moduł rezerwacji terminu wizyty online i tym sposobem staliśmy się skutecznym kanałem marketingowym dla warsztatów.

Drugą częścią tej układanki obok warsztatów są klienci, którzy szukają warsztatu. Jakimi kanałami do nich docieracie, by korzystali z Waszej platformy? Jak budowaliście na początku masę krytyczną?

Nasi użytkownicy to w dużej mierze osoby, które aktywnie szukają mechanika za pomocą wyszukiwarki internetowej. Łatwo do nas trafić jeżeli np. wpiszemy w wyszukiwarkę frazę “mechanik opole”. Dodatkowo budujemy bazę stałych klientów, którzy regularnie umawiają wizyty przez nasz portal. Przypominamy o podstawowych czynnościach serwisowych takich jak: wymiana oleju, sezonowa wymiana opon czy serwis klimatyzacji.

For. DobryMechanik.pl

Dlaczego warsztaty chcą być u Was obecne? Czy to realnie przekłada się na większą liczbę zleceń?

Przede wszystkim dla warsztatów to jest jeden z prostszych i najbardziej efektywnych kanałów dotarcia w internecie. Nie wymaga on dużego nakładu czasowego jak w przypadku prowadzenia kanałów social media czy pozycjonowaniu własnej strony internetowej. Warsztat praktycznie natychmiast zdobywa bardzo dużą widoczność w internecie wśród kierowców, którzy szukają mechanika w jego okolicy. Oczywiście jakość wykonywanych usług weryfikują opinie klientów, dlatego zyskują na tym przede wszystkim zakłady, które wykonują usługi na wysokim poziomie.

Jaki macie model biznesowy? Jako serwis zarabiacie w momencie, gdy za pośrednictwem platformy klient zleci usługę? Pobieracie opłaty za obecność na platformie?

Obecnie działamy głównie w modelu subskrypcyjnym, gdzie w ramach płatnego pakietu na wizytówce warsztatu jest widoczna możliwość umówienia wizyty poprzez portal. Testujemy również nowe rozwiązania technologiczne z grupą wyselekcjonowanych warsztatów premium, takie jak automatyczna wycena naprawy online dla konkretnego modelu samochodu.

Porozmawiajmy trochę o liczbach. Ilu użytkowników odwiedza serwis miesięcznie? Ile warsztatów macie w bazie? Ile miesięcznie macie zleceń od klientów za pośrednictwem DobryMechanik.pl.

Na ten moment średnio co miesiąc portal DobryMechanik.pl odwiedza 750 tys. kierowców. Ta liczba waha się w zależności od sezonu. Miesięcznie poprzez nasz portal kontaktuje się z warsztatem około 25 tys. osób. Na ten moment mamy około 700 warsztatów, do których można umówić wizytę przez nasz portal, w tym ponad 100 warsztatów premium, które posiadają możliwość wyceny naprawy online za pomocą Dobrego Mechanika.

Jak szacujecie polski rynek warsztatów? Jakie są przed nim perspektywy?

Sprawdziliśmy w zeszłym roku, ile polacy wydają średnio na naprawy swoich samochodów. Według naszych badań ta kwota wynosi 1360 zł rocznie. Pomnożyliśmy ją przez liczbę samochodów w Polsce i na tej podstawie oszacowaliśmy wielkość rynku usług serwisów samochodowych. Kwota robi wrażenie, a sam rynek ma przed sobą wiele ciekawych perspektyw. Problem zaufania do warsztatów może w krótkim czasie rozwiązać technologia, dlatego mocno zmierzamy w kierunku łączenia kierowców ze sprawdzonymi warsztatami.

Wasz biznes to ciągle start-up. Powiedzcie czy coś dziś zrobilibyście inaczej? Jakich błędów unikać? Co w tym biznesie jest najtrudniejsze?

Kluczem jest dostosowanie rozwiązań do potrzeb konkretnej branży. Łatwo jest patrzeć na liderów w innych sektorach takich jak ZnanyLekarz, jednak każdy rynek posiada własną specyfikę i problemy, które powinny kierować rozwojem produktu i technologii. Zrozumienie tych potrzeb nie jest natychmiastowe, więc kluczem jest dialog zarówno z kierowcami, jak i właścicielami warsztatów. Skutkuje to dostarczaniem większej wartości obu stronom, co długoterminowo ma kluczowy wpływ na rozwój portalu.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
zenik 16 lut 2020 (08:21)

Jakie to wszystko piękne i niewinne...