Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak odnieść sukces w Skandynawii?

Dopieszczone grafiki, dobry front-end i świetny design produktów. To tylko kilka  czynników, które należy wziąć pod uwagę przed otworzeniem firmy. Sprawdziliśmy jakie pomysły na rozwój biznesu są gwarantem sukcesu i co należy zrobić, aby twoja firma została dobrze przyjęta w krajach nordyckich.

Fot. YAY Foto

Nie bez powodu Sztokholm nazywany jest europejską Doliną Krzemową.  Kreują oni świetne marki, które bardzo szybko wprowadzają na globalny rynek.  Wystarczy spojrzeć na projekty takie jak Skype, czy Spotify, które zostały dobrze przyjęte na amerykańskiej giełdzie. Sukces szwedzkich firm opiera się również o wyjątkową dbałość o klienta oraz jasno określone wartości. Jako przykład można wymienić: Ikea, H&M, Kappahl, Volvo czy Oriflame.

Stefan Gullgren, ambasador Szwecji w Polsce, wymienia dwie rzeczy, które świadczą o sukcesach Szwedów w biznesie:  nie przywiązują dużej wagi do biurokracji i wcześnie decydują się rozwijać globalnie swoje marki.

  1. Jakie branże cieszą się zainteresowaniem?

Maciej Gajewski, szef polskiego oddziału szwedzkiej firmy FundedByMe (platforma wspierająca startupy w wejściu na rynki skandynawskie) zauważa, że najpopularniejszymi branżami, które skandynawski rynek chętnie przyjmie: polskie technologie hi-tech, software, IoT oraz usługi programistyczne. Podkreślił również, że bardzo rozwinięty jest trend ekologicznej żywności, e-commerce oraz ochrona środowiska.

Chociaż konkurencja na tych rynkach jest większa, to rynek skandynawski jest bardzo chłonny w tych obszarach – dodaje.

Przykładem dobrze zrealizowanego pomysłu na biznes jest firma Ecoliving, założona przez Alicję Domelid – polkę, mieszkającą w Szwecji. Ecoliving działa w branży spożywczej, sprzedaje zdrowe, organiczne produkty. Alicja zawdzięcza swój sukces projektowi Naturalbox, który zebrał na platformie FundedByMe 200 tysięcy euro.

  1. Podstawowe przepisy prawne

Znajomość regulacji prawnych jest istotna, ale plusem dla polskiego przedsiębiorcy jest to, że są one proste i nie utrudniają pracy. Polak, zakładający firmę w Szwecji, podlega takim samym zasadom jak obywatele tego kraju. Rozwój biznesu wiąże się między innymi z legalizacją pobytu i rejestracją spółki w rejestrze handlowym, ale proces ten przebiega dość sprawnie.

Szwedzi dbają o to, aby biurokracja nie była uciążliwa przy zakładaniu firmy. Warto jednak wiedzieć jaki podatek będzie trzeba zapłacić oraz jakie normy spełniać, żeby mieć prawo do świadczenia urlopowego czy ubezpieczenia zdrowotnego. Zaskoczeniem dla polskich firm może być wysokość podatków w Szwecji:

Podatki w Szwecji to CIT 22%, VAT 25%, oraz podatek od zysków kapitałowych 30%. Mimo to w Szwecji udało się sfinansować kilka unicornów: Skype, Spotify, King (Candy Crush), Mojang (Minecraft), to duże skupisko firm, które odniosły sukces w tak małym kraju jak Szwecja.- mówi Maciej Gajewski.

  1. Instytucje pomocne w rozwoju biznesu

Na Portalu Promocji Eksportu można zapoznać się z wykazem zagranicznych biur handlowych. Poza siedzibą w Oslo, planowana jest również budowa takiego biura w Sztokholmie.. Na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju widnieją również: Szwedzki Urząd Patentowo-Rejestrowy, Szwedzki Urząd Rejestracji Przedsiębiorstw, Szwedzki Urząd ds. Migracji i Polsko-Szwedzka Izba Gospodarcza.

Świetnym rozwiązaniem dla polskich startupów jest również skorzystanie z platformy crowdfundingowej. Dzięki niej można się starać o pozyskiwanie funduszy na rozwój firmy.

Fundedbyme to pierwszy zagraniczny gracz na polskim rynku crowdfundingu udziałowego. Chcemy wykorzystać ten moment aby pomóc spółkom i inwestorom w Polsce spojrzeć globalnie na nasz region CEE. – mówi Maciej Gajewski, CEO FundedByMe

Platforma pozwala inwestować w startupy już od 200 euro. Szwedzi widzą duży potencjał projektów z Polski, więc jest to szansa na pokazanie kolejnych nowoczesnych i ciekawych rozwiązań.

  1. Pomysł na biznes

Biznes jest skazany na sukces, gdy  zaczyna się od dobrego pomysłu. Popularną metodą jest design thinking –  skupia się na tworzeniu innowacyjnych produktów ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb użytkowników. Design thinking jest znany już od bardzo dawna, chociaż traktowany jest wciąż jako coś nowego.

Ta metoda może sprawdzić się również w odniesieniu do biznesu. Pierwszy raz została wykorzystana w I połowie XX wieku. Jej działania podkreślały dobro klienta, pracę zespołową i dostosowywanie dalszych działań w oparciu o wiadomość zwrotną.

Szwedzi są otwarci na polskie projekty, ale trzeba uważać, żeby nie nadużywać ich zaufania. Najlepiej skupić się na oczekiwaniach i potrzebach odbiorcy produktu. Dobrze jest najpierw zrobić analizę konkurencji, zbadać rynek skandynawski i upewnić się, czy produkt ma szansę na sukces. Szwecja zwraca wyjątkową uwagę na design produktu:

Na pewno pod względem designu Szwecja jest bardzo wymagająca, dlatego jeżeli miałbym doradzić przedsiębiorcom – postawcie w swoich rozwiązaniach na dopieszczone grafiki i świetny design produktów – mówi Maciej Gajewski, CEO FundedByMe Poland

  1. Praca na sukces i otwartość na inną kulturę

Owocne kontakty biznesowe nawiązuje się wtedy, kiedy zna się etykę biznesową.                                                   Szwedzi są bardzo ufni, więc trzeba uważać aby tego  zaufania nie nadużyć. Zwracają oni uwagę na terminowość, pilnują ustalonych spotkań i tego samego wymagają od innych.

Są bardzo zdystansowani, a na poważną współpracę decydują się, kiedy poznają dobrze swoich partnerów. Niechętnie łączą życie prywatne z zawodowym. Cenią porządek i brakuje im spontaniczności w relacjach – mówi Magdalena Pramflet,  Prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej

Dlatego, żeby odnieść sukces w Szwecji, warto tworzyć się na to państwo i nawiązywać jak najwięcej kontaktów biznesowych i jak uczy “lagom” – nie utrudniać sobie życia.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.