Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Polski start-up analizuje ruch ponad 300 tys. osób na całym świecie

Stworzyli kamerę termowizyjną, która umożliwia nie tylko zliczanie osób czy też badanie zachowania klientów, ale również analizuje kolejki oraz najczęściej odwiedzane punkty w placówce handlowej. Ich system analizuje dziś ruch ponad 300 000 osób na całym świecie. 

Na zdjęciu od lewej Mateusz Karcz, Dariusz Adamczyk, Piotr Rojewski, Piotr Łyjak

Bartłomiej Godziszewski: Kiedy zaczęła się wasza przygoda z biznesem?

Mateusz Karcz, Exon: Nasza przygoda z biznesem zaczęła się w 2014 roku, kiedy postanowiliśmy założyć firmę w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości przy WSB w Toruniu. Był to okres w którym kończyliśmy studia na kierunku Elektronika i Telekomunikacja i postanowiliśmy sprawdzić swoich sił we własnym biznesie.

Skąd wziął się pomysł na biznes?

Dariusz Adamczyk, Exon: Od początku istnienia pojęcia „IoT”, interesowała nas tematyka urządzeń połączonych do Internetu , pozwalających analizować duże ilości danych ze śwata rzeczywistego.  Zauważyliśmy niszę w sektorze retail, w której mogliśmy zaoferować lepsze rozwiązania niż obecnie oferowane przez konkurencję. Postanowiliśmy zaprojektować autonomiczne oraz całkowicie bezprzewodowe systemy analizy ruchu w placówkach handlowych.

Co oferujecie klientowi?

Jako zwolennicy prostoty oraz nowoczesnych rozwiązań, naszą główną misją było udostępnienie  klientom systemu niewymagającego okablowania i umożliwiającego montaż w 5 minut. Oprócz wymiernych korzyści dla naszych klientów takich jak: analiza skuteczności akcji marketingowych, prognozowanie godzin szczytu, optymalizacja zatrudnienia pracowników, wyliczanie konwersji i wiele innych, oferowaliśmy urządzenia które nie wymagały skomplikowanych instalacji lub modernizacji placówki. Udało nam się tym samym dość szybko pozyskać pierwszych klientów oraz zacząć zarabiać. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że rynek potrzebuje takich rozwiązań oraz skłoniło do szybkiej rozbudowy oferty o bardziej rozbudowane narzędzia. Takim sposobem do naszej oferty dodaliśmy rozbudowana platformę online pozwalająca analizować wyniki, generować raporty, sterować naszymi urządzeniami, wyliczać konwersję a nawet porównywać ilość wejść pod względem pogody w danym regionie. Dodaliśmy również nowe produkty pozwalające zwiększyć skuteczność oraz zaoferować naszym klientom nowe usługi. Tak powstała autorska kamera termowizyjna umożliwiająca nie tylko zliczać osoby lub zachowanie klientów  ale również analizować kolejki lub najczęściej odwiedzane punkty w placówce handlowej. Innowacyjny, samouczący się algorytm pozwala uzyskać skuteczność znacznie wyższą niż konkurencyjne systemy. Dodatkowo, analiza obrazu termowizyjnego umożliwiło nam obsługę klientów którzy nie chcieli systemów wizyjnych ze względu na ochronę danych osobowych klientów. Dodatkowo jako pierwsi zaproponowaliśmy naszym klientom rozwiązania bazujące na WiFi oraz bezprzewodowe czujniki mogące nieprzerwanie pracować nawet kilka lat. Dodatkowym atutem jest zdobycie zaufania klientów dzięki wdrożeniu zaawansowanych rozwiązań zabezpieczeń danych. Każde nasze urządzenie wysyła dane protokołem SSL, szyfrowane algorytmem AES256 gwarantującym bezpieczeństwo transmisji. Na chwilę obecną jesteśmy jedyną firmą w Polsce oferująca zaawansowaną, nowoczesną platformę służącą do wizualizacji wyników otrzymanych z naszych urządzeń znajdujących się na całym świecie. Platforma oferowana jest całkowicie bezpłatnie i jest „wartością dodaną” do urządzeń które sprzedajemy. Posiada bogatą funkcjonalność, która została skrupulatnie opracowana na podstawie informacji uzyskanych od naszych klientów. Jak wspominałem wcześniej platforma jest całkowicie darmowa dla naszych klientów, dzięki czemu zdobywamy coraz większe grono zadowolonych z usługi klientów.

Jak sfinansowaliście swój pomysł na biznes?

Od samego początku, głównym priorytetem dla nas było zaoferowanie wartościowego produktu, który szybko zacznie na siebie zarabiać. Nadal uważamy że konkretna propozycja wartości dla klienta oraz nowoczesny i niezawodny produkt to klucz do sukcesu oraz powód dla którego klienci będą chcieli za niego zapłacić. Pomimo szybkiego rozwoju i zwiększania sprzedaży, postanowiliśmy pozyskać inwestora który pozwoli nam rozwijać się szybciej. Takim sposobem w Grudniu 2014 udało nam się wygrać konkurs organizowany przez AIP Seed Capital oraz Urząd Miasta Torunia i tym samym pozyskać 200 tys na dalszy rozwój. Środki przeznaczyliśmy na opracowanie nowych rozwiązań oraz pozyskanie pierwszych klientów za granicą. Nawiązaliśmy współpracę z dystrybutorem na Węgrzech oraz pozyskaliśmy łącznie klientów w 9 krajach na całym świecie. Nasze systemy działają dzięki temu m. in. w showroomach Apple i Samsung w Arabii Saudyjskiej oraz Kuwejcie. W zeszłym roku zamknęliśmy drugą rundę inwestycyjną na kwotę 1 mln zł. Tym razem naszym inwestorem został fundusz VC Innoventure z Krakowa.

Kto jest Waszym odbiorcą? Czy macie już jakiś stałych partnerów biznesowych?

Naszymi klientami są placówki handlowe, sieci franczyzowe, sklepy, apteki, muzea oraz placówki publiczne. Jak się okazuje, analiza ruchu i zliczanie osób są nie tylko domeną sklepów oraz placówek publicznych. Nasze rozwiązania znalazły nawet zastosowanie w zliczaniu pasażerów w komunikacji miejskiej, zliczaniu odwiedzających muzeum Auschwitz Birkenau w Oświęcimiu , a nawet w zliczaniu paczek dla firmy UPS.

W jakich krajach dostępne są już Wasze rozwiązania?

Obecnie  nasze systemy dostępne są w Polsce, Finlandii, Kuwejcie, Arabii Saudyjskiej, Rumunii, Australii, Szwecji, Szwajcarii, Estonii oraz na Węgrzech. Opracowana przez nas darmowa platforma on-line pozwoli zaoferować klientom w wielu krajach niespotykaną dotychczas funkcjonalność w zamian za jednorazowy koszt zakupu. Dopiero teraz planujemy poszerzenie ekspansji na nowe kraje nie tylko z innowacyjnym produktem oferowanym w najlepszej na rynku cenie, ale także w połączeniu z nowoczesnym narzędziem służącym do analizy danych. Nasze doświadczenie , przeprowadzona analiza i uzyskane informacje od klientów są kluczem do sukcesu.

Jak pozyskujecie klientów i które metody promocji są najbardziej efektywne? 

Pomimo krótkiego stażu, wielu naszych klientów wyszukuje nas w Internecie i zgłasza się z konkretnymi potrzebami. Oczywiście sami również promujemy nasze systemy w Internecie oraz oferując je przedstawicielom sieci handlowych i franczyzowych. Naszym zdaniem , najlepszą reklamą jest dobry produkt. Często zdarza się że nasze produkty są polecane przez naszych obecnych klientów. Wbrew pozorom, nie inwestujemy dużych środków w marketing, a większość naszych klientów decyduje się właśnie na nasze rozwiązanie po darmowym okresie testowym lub porównaniu z konkurencją.

Na czym skupiacie się obecnie? Jakie plany macie na najbliższy czas?

Obecnie skupiamy się na dostarczaniu rozwiązań IoT dla sektora Retail oraz rozwijaniu autonomicznych rozwiązań komunikujących się z chmurą. Mamy bardzo ambitne plany w tym zakresie, opracowując własne systemu komunikacji o nazwie Synati w najnowszych standardach sieci 5G. Takie rozwiązanie będzie całkowicie autonomiczne, oraz będzie mogło być wykorzystane w wielu sektorach takich jak inteligentne pojazdy, automatyka, healthcare, smart buildings i wiele innych. Autorskie rozwiązania komunikacyjne w połączeniu z rozwijanymi algorytmami uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji pozwolą dostarczyć niespotykaną dotychczas jakość w dziedzinie wdrażania nowych produktów oraz  systemów IoT.

W jakich krajach dostępne są już Wasze rozwiązania?

Obecnie  nasze systemy dostępne są w Polsce, Finlandii, Kuwejcie, Arabii Saudyjskiej, Rumunii, Australii, Szwecji, Szwajcarii, Estonii oraz na Węgrzech. Opracowana przez nas darmowa platforma on-line pozwoli zaoferować klientom w wielu krajach niespotykaną dotychczas funkcjonalność w zamian za jednorazowy koszt zakupu. Dopiero teraz planujemy poszerzenie ekspansji na nowe kraje nie tylko z innowacyjnym produktem oferowanym w najlepszej na rynku cenie, ale także w połączeniu z nowoczesnym narzędziem służącym do analizy danych. Nasze doświadczenie , przeprowadzona analiza i uzyskane informacje od klientów są kluczem do sukcesu.

Porozmawiajmy chwilę o liczbach. Jak dużo obiektów handlowych korzysta już z Waszych rozwiązań? Jak dużo osób zatrudniacie?

Obecnie posiadamy ponad 800 klientów oraz każdego dnia nasze algorytmy analizują ruch ponad 300 000 osób na całym świecie. Obecnie firma zatrudnia 8 osób. W najbliższym czasie planujemy zwiększenie zespołu zarówno sprzedażowego jak i z działu R&D nie tylko ze względu na oferowane przez nas systemy do analizy ruchu, ale głównie dlatego, że pracujemy równocześnie nad nowymi projektami które całkiem niedługą ujrzą światło dzienne 😉

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Rozmawiał
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
MasterOFdisasteR 24 lip 2018 (12:35)

a co z RODO ?