Polski start-up iTaxi kolejny rok z dużą stratą

Polski konkurent Ubera nie radzi sobie najlepiej przez rosnące koszty. iTaxi, bo o nim mowa po raz kolejny odnotował stratę, pomimo wzrostu przychodów ze sprzedaży i pozyskanych dotacji. Jednak to nie jedyny start-up odnoszący stratę, którego pomysłodawcą jest Stefan Batory.

Fot. materiały prasowe iTaxi

Założony przez Stefana Batorego start-up iTaxi, miał być polską odpowiedzią na Ubera czy też estońskiego Taxify (obecnie Bolta). Powstał na przełomie 2011 i 2012 roku, a historia firmy zaczęła się od sytuacji, gdy założyciel firmy wracając ze spotkania chciał zamówić taksówkę, aby zdążyć na powrotny pociąg. Po wielu próbach doszedł do wniosku, że przydałaby się aplikacja, dzięki której każdy mógłby zamówić kurs bez konieczności zapamiętywania numeru, w każdym miejscu w Polsce. Tak zrodził się start-up iTaxi. – W ciągu kilku lat przerodził się ze skromnego start-upu w lidera polskiego rynku taksówkowego – można przeczytać na stronie internetowej iTaxi.

Przeczytaj! Potężna strata Ubera. 5 miliardów USD w kwartał

Dziś działają na terenie całego kraju w ponad 150 miastach, zaś liczba kierowców sięga 10 tys. Z roku na rok liczba klientów stale wzrasta, co pozytywnie wpływa na przychody ze sprzedaży usługi. Jak wynika ze sprawozdania firmy, w 2018 roku wyniósł on 28 125 782,42 zł, co było więcej aż o blisko 42 proc. niż rok wcześniej. Dodatkowym wsparciem była także dotacja PARP, która wyniosła 329 600,04 zł.

Screen ze sprawozdania finansowego iTaxi

Jednak tak dobre wyniki przychodów nie przełożyły się na dobre wyniki finansowe. Co więcej, w 2018 odnotowano pogłębienie straty, która wyniosła 9 713 815,16 zł o blisko 14 proc. rdr więcej. Rok wcześniej strata wyniosła 8 531 553,57 zł, natomiast w 2016 roku firma także odnotowała stratę na poziomie 7 424 927,02 zł. Oznacza to, że już kilka lat z rzędu start-up nie jest rentowny. Tak słabe dane wynikają przede wszystkim ze stale rosnących kosztów. Tylko koszty rodzajowe i koszty wytworzenia produktów na własne potrzeby wzrosły łącznie o blisko 34 proc. rdr. Największy wzrost wartościowy kosztów odnotowano w kosztach rodzajowych ogółem oraz usługach obcych (wynika to z dużego wzrostu zawartych umów B2B). Jak podkreślono w sprawozdaniu finansowym, spółka planuje pokryć stratę zyskami uzyskanymi w latach następnych bądź z kapitału zapasowego.

Screen ze sprawozdania finansowego iTaxi

Jednak to niejedyna firma, której założycielem jest Stefan Batory. Jest także pomysłodawcą aplikacji Booksy. Posiadamy 120 tys. zarejestrowanych lokali, którym ułatwiamy umawianie ponad 2,5 miliona wizyt miesięcznie. W maju tego roku wartość usług zarezerwowanych przez Booksy wyniosła ponad 280 milionów złotych, podczas gdy jeszcze w grudniu było to 175 milionów złotych — mówił w wywiadzie dla MamBiznes.pl przed rokiem Stefan Batory. Jednocześnie dodał, że ta aplikacja również jest nierentowna, co potwierdza ostatnie sprawozdanie finansowe z 2017 roku. Strata Booksy International sp. z o.o. wyniosła 7 394 026,41 zł.

Komentarz do artykułu

Jarosław Grabowski, Prezes Zarządu iTaxi

iTaxi jest firmą działającą na polskim rynku od 2012 roku. Od samego początku istnienia, nasza strategia zakładała wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań we wszystkich obszarach naszej działalności. Od założenia firmy minęło 7 lat, obecnie nasi kierowcy jeżdżą w największych miastach, a iTaxi jest marką rozpoznawaną i cenioną w całej Polsce. Strata jest wynikiem licznych inwestycji. Przewidujemy, że break even point osiągniemy już w IV kwartale tego roku.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Avatar

Hehe

29 sierpnia 2019 Odpowiedz

I tak trzeba żyć!

Avatar

Hehe

29 sierpnia 2019 Odpowiedz

czyli na czym oni traca?

A to booksy to tandeta, nawet nie ma guzika usun moje konto. WIec liczba urzytkownikow, ktorą oni sie szczycą przy sprzedazy tego jest fikcyjna,

Avatar

miko

29 sierpnia 2019 Odpowiedz

Tu strata – tam strata – grunt, że pensje dla zarządu wpływają 😀

Avatar

Czarek

29 sierpnia 2019 Odpowiedz

iTaxi nie dopłaca klientom do kursów i ma stratę, to ciekawe ile na minusie jest MyTaxi które dotuje 60% kursów… jak nie więcej.

Avatar

K.

29 sierpnia 2019 Odpowiedz

Nie można napisać po polsku, że założyli firmę ?
Start up😂😂😂

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*