Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak założyć kawiarnię?

Filiżanka kawy. Jedni piją ją rano inni po południu. Dla jednych kawa to produkt jak każdy inny a inni nie wyobrażają sobie bez niej dnia. Nawet ci, którzy nie przepadają za jej smakiem przyznają, że zapach kawy ma to coś. Czy na małej czarnej można zarobić? Osoby, które postawiły na ten biznes odpowiadają, że tak. Ich zarobki sięgają nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Jak więc założyć kawiarnię i cieszyć się z zysków?

Klientów przybywa

Jeszcze do niedawna przeciętny Polak nie zastanawiał się jaką kawę pije i gdzie to robi. Istotne były tylko to aby kawa była sypana i najczęściej z dwoma łyżeczkami cukru. Miejsce miało drugorzędne znacznie.

Dziś coraz więcej osób zaczyna doceniać dobrą kawę oraz miejsca, w których takowa jest podawana. Klient jest skłonny zapłacić więcej, aby mieć pewność, że dostanie produkt wysokiej jakości. Zmieniają się więc zwyczaje konsumentów i rośnie popyt na usługi świadczone przez powstające jak grzyby po deszczu kawiarnie. Serwują one najróżniejsze rodzaje kaw a wszystko po to by zadowolić coraz bardziej wybrednego klienta.

Zadbaj o jakość

Rzeczywiście liczba klientów w naszej kawiarni stale rośnie – przyznaje Tomasz Adamski prowadzący wrocławską kawiarnię. Prawdą jest również, że wraz z popytem rosną wymagania klientów, którzy o kawie wiedza coraz więcej – dodaje przedsiębiorca. Oferta musi stale wzbogacana bo w innym wypadku klient napije się kawy, ale u konkurencji. Także obsługa musi być na odpowiednio wysokim poziomie gdyż dziś nie wystarczy już tylko pracownik, który poda kawę i wystawi rachunek.

Personel powinien znać się na kawie i doradzać swoim klientom. Aby zapewnić odpowiednią jakość kawy oraz właściwy poziom obsługi, właściciele lokali coraz częściej korzystają z usług wyspecjalizowanych firm, które badają jakość serwowanej kawy a także szkolą personel. Pracownicy muszą być przygotowani na trudne pytania klientów- śmieje się Pan Tomasz.

Lokal przede wszystkim

Kluczową kwestią każdej działalności gastronomicznej jest lokalizacja biznesu. Nie inaczej jest w przypadku kawiarni. Tutaj lokal odgrywa pierwszorzędną rolę. Miejsce, w którym otworzymy kawiarnię bardzo często decyduje bowiem o powodzeniu bądź porażce naszego biznesu. Nietrudno się domyśleć, że najlepsze miejsca na lokal z kawą to centra miast. Tam właśnie przewija się codziennie najwięcej potencjalnych klientów, których stać na wypicie małej czarnej.

Niestety każdy kto otwierał lokal w centrum miasta wie z jakimi kosztami wynajmu to się wiąże. Za dobrą lokalizację trzeba bowiem słono zapłacić i musimy się z tym liczyć jeżeli poważnie myślimy o tym biznesie. Alternatywą dla lokalizacji w centrum miasta mogą być różnego rodzaju centra handlowe i biurowce gdzie również możemy liczyć na sporą liczbę amatorów dobrej kawy.

Wynajęcie lokalu nie kończy jednak naszych wydatków związanych z lokalizacją kawiarni. Miejsce, w którym będziemy podawać kawę musi być bowiem odpowiednio dostosowane do tego rodzaju działalności. Nie obędzie się więc bez toalet o odpowiednim standardzie oraz szatni. Będziemy się musieli także zadbać o klimatyzację oraz nagłośnienie. Adaptacja lokalu do potrzeb kawiarni wiąże się zwykle z koniecznością remontu, którego koszty, w zależności od naszych potrzeb i pomysłów dekoracyjnych, wyniosą od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Koszty te ominą tych, którzy zdecydują się na kawiarnię w centrum handlowym, gdzie zarówno toalety jak i szatnia są już zapewnione przez właściciela nieruchomości. Nie będziemy musieli się także martwić o klimatyzację oraz nagłośnienie. Jeżeli już mowa o nagłośnieniu to musimy pamiętać o tym, że za odtwarzanie w lokalu muzyki jesteśmy zobowiązani do uiszczenia z tego tytułu stosownej opłaty w ZAIKS. Ostatnią istotną kwestią przy wynajmowaniu lokalu jest czas, na który umowa najmu jest podpisywana. W przypadku lokalu w centrum handlowym umowa zawierana jest zazwyczaj na okres od 2-6 lat.

Wyposażenie

Gdy znaleźliśmy już lokalizację dla naszego biznesu przychodzi czas by lokal odpowiednio wyposażyć. Mówiąc o wyposażeniu mamy na myśli zarówno wystrój lokalu jak również wszelkie sprzęty, niezbędne przy prowadzeniu kawiarni. Wystrój lokalu ma dla klienta duże znaczenie dlatego warto przywiązywać do tej kwestii wagę. Postarajmy się o odpowiednie meble oraz oświetlenie. W tych kwestiach najlepiej skorzystać z usług projektanta wnętrz, który zadba o wygląd lokalu.

Oczywistym jest, że urządzając kawiarnię musimy zadbać o bar oraz odpowiednią ilość stołów i krzeseł. Skoro mamy podawać kawę to chyba nikogo nie zdziwi, że konieczny będzie także zakup dobrej jakości ciśnieniowego ekspresu do kawy. Oprócz tego musimy się zapatrzyć w profesjonalny młynek do kawy oraz filtry do wody. Zapewne przyda nam się również maszyna do bitej śmietany, a także czekoladziarka dla miłośników gorącej czekolady.

Jeżeli naszą ofertę chcemy wzbogacić o naturalne soki to wiąże się to z koniecznością zakupu sokowirówki lub wyciskarki. Aby schłodzić napoje warto zakupić także kostkarkę lodu. W żadnej kawiarni nie może zabraknąć także stołu chłodniczego, zamrażarki oraz chłodziarki. Urządzenia te przydadzą się nam przy sprzedaży ciast, lodów, napojów czy kanapek. Jeżeli w naszym lokalu chcemy serwować ciepłe posiłki to do listy zakupów powinniśmy dopisać mikrofalówkę i opiekacz.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że równie ważny jak sama kawa jest sposób jej podania. Nie obejdzie się więc bez gustownych filiżanek, talerzy, szklanek i sztućcy. Bardzo często tego rodzaju wyposażenie zapewniają dostawcy kawy. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup naczyń z nadrukiem symboli kawiarni. Wszystkie te zakupy powinny zagwarantować, że klient wyjdzie z naszej kawiarni zadowolony. Kiedy jednak goście opuszczą lokal wszystkie naczynia trzeba będzie pozmywać. Bardzo przydatnym sprzętem będzie w tej sytuacji zmywarka. Wniosek po powyższej analizie jest jeden. Zanim w naszej kawiarni zasiądą pierwsi goście czeka nas naprawdę sporo wydatków.

Zaopatrzenie

Jak już zostało powiedziane, otwierając kawiarnię musimy postawić na jakość. Jeżeli chcemy by przybywało nam lojalnych klientów nie możemy sobie pozwolić na towar drugiej kategorii. Wszystkie produkty powinny być najwyższej jakości gdyż odbiorca naszych usług jest klientem bardzo wymagającym. Z kwestią jakości bezpośrednio wiąże się problem zaopatrzenia. Bardzo ważne jest abyśmy zadbali o dobrych dostawców gdyż oni gwarantują wysoką jakość towaru.

Kawa, herbata, ciasta, kanapki i inne posiłki to produkty, w które zaopatrywać nas będą właśnie dostawcy. Nie starajmy się oszczędzać i piec ciast we własnym zakresie czy wstawać rano by przygotować odpowiednią ilość kanapek. Oszczędności są tu bardzo pozorne gdyż w tym czasie moglibyśmy się zająć ważniejszymi sprawami. Najważniejszym towarem jest rzecz jasna kawa. Jak mówią osoby doświadczone – za kilogram dobrej jakości kawy trzeba zapłacić około 100zł, ale wyższe kwoty też wchodzą w grę. Wszystko po to by spełnić każdą zachciankę naszego klienta – śmieje się Pan Tomasz.

Ile wydać żeby zacząć?

Zakładając każdą firmę niezbędne jest poniesienie wydatków początkowych. W przypadku kawiarni koszty te są znaczące. Wynajem i adaptacja lokalu, zakup wyposażenia oraz towaru dają razem sumę, która robi wrażenie. Czasami wstępne wyliczenia doprowadzają do tego, że otwarcie kawiarni kończy się na etapie planowania. Nie każdy jest bowiem świadomy z jakimi kosztami taka działalność się wiąże. Pamiętajmy, że przedstawione poniżej szacunki mają wyłącznie zarysować potencjalne wydatki ponieważ faktyczne koszty rozpoczęcia tego biznesu zależą od bardzo wielu czynników. Ile więc orientacyjnie musimy wydać, aby otworzyć kawiarnię?

Koszty początkowe

– projekt i wystrój lokalu: 25 – 100 tys. zł
– adaptacja lokalu(instalacje gazowa, elektryczna, woda itp) 10-50 tys. zł
– bar: 7-9 tys. zł
– stoły i krzesła: 2-5 tys. zł
– ekspres do kawy: 7-20 tys. zł
– młynek do kawy: 200-700zł
– filtry wodne: 500-3000zł
– filiżanki: 500-2000zł
– maszyna do bitej śmietany: 2-4 tys. zł
– mikrofalówka: 500-1500 zł
– sokowirówka: 1-1,5 tys. zł
– zmywarka: 3-5 tys. zł
– zamrażarka: 2-4 tys. zł
– stół chłodniczy: 5-8 tys. zł
– piecyk: 1-2 tys. zł
– kasa fiskalna: 3-4 tys. zł
– przeszkolenie pracowników: 200-500 zł/os.
– strona internetowa: 1,5-3 tys. zł
– materiały reklamowe: 500-1000 zł

Koszty miesięczne

– wynajem lokalu: 7–12 tys. zł/mc
– personel: 4 osoby x 2,5-3 tys. zł

– media: 2-4 tys. zł

– pozostałe opłaty: 1-2 tys. zł

Czy otwarcie kawiarni może być dobrym pomysłem na biznes? Osoby znające specyfikę tej branży zgodnie twierdzą, że tak. Przyznają jednak, że niezbędne nakłady są spore a na zyski trzeba cierpliwie poczekać. Jeżeli spełnimy trzy warunki a więc, atrakcyjną lokalizację, wysoką jakość oraz dobrą obsługę, to na brak klientów nie powinniśmy narzekać.

Grzegorz Marynowicz

MamBiznes.pl

* Fragmenty artykułu powstały w oparciu o publikację „Gazety prawnej” pt. „Jak założyć kawiarnię” autorstwa Pani Ewy Usowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
dagmaraxx1 29 cze 2022 (08:31)

Bardzo ważne jest też odpowiednie [url=https://www.benler.pl/wyposazenie-kawiarni]wyposażenie kawiarni[/url] . Właśnie my niedawno kupowaliśmy najpotrzebniejszy sprzęt w benler.pl . Powiem wam, że działa bez żadnych zastrzeżeń, jego jakość okazała się naprawdę wysoka