Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak założyć prywatny żłobek?

Do biznesu przestałyśmy „dokładać” po 7 miesiącach, ale obecnie zdarzają się też gorsze miesiące, w których nie ma takiego dochodu jakiego byśmy oczekiwały. O tym jak założyć żłobek i specyfice tego biznesu opowiadają Katarzyna Woźniak-Ouchene i Anna Bajtus, właścicielki placówki Mini Misie.

Skąd pomysł na otworzenie żłobka? Kiedy i w jakichokolicznościach się pojawił?

Pomysł na otworzenie placówki zajmującej się opieką nad małymi dziećmi powstał zaraz po tym jak w rodzinie pojawiło się małe dziecko, czyli 5 lat temu. Po urlopie macierzyńskim siostra planowała powrót do pracy i niestety nianie okazały się niezbyt dobre, nie znalazłyśmy  też placówki, która spełniłaby nasze oczekiwania, dlatego postanowiłyśmy otworzyć własną.

Jakich wydatków na starcie wymagało otworzenie placówki?

Wynajęcie domu jednorodzinnego, dostosowanie go pod względem bezpieczeństwa i estetyki odpowiedniej dla dzieci oraz wyposażenie go w meble, zabawki i pomoce dydaktyczne wyniosło ok 90.000 PLN

Czy dysponowałyście Panie niezbędną wiedzą/know-how rozpoczynając ten biznes? 

Zaczynając miałyśmy doświadczenie jako mamy 🙂 Doświadczenie biznesowe zdobywałyśmy w innych branżach; ja w księgowośc-, siostra w bankowości, obie ukończyłyśmy wcześniej wydział zarządzania. Wcześniejsze doświadczenia bardzo nam pomogły przy otwieraniu własnego biznesu, ale za to, już go prowadząc, nauczyłyśmy się więcej i to na różnych polach, niż pracując w korporacjach. Obecnie sama prowadzę kadry i księgowość.

foto: źródło, minimisie.pl

Jakich pozwoleń wymaga prowadzenie własnego żłobka?

Aby otworzyć placówkę należy uzyskać pozytywne opinie dotyczące lokalu, w którym będą przebywały dzieci od Sanepidu i Straży Pożarnej. Następnie uzyskuje się wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, przy przedszkolu czy punkcie przedszkolnym niezbędne jest wpisanie do rejestru prowadzonego przez Biuro Edukacji m.st Warszawy.

Przeczytaj: Niecodzienny pomysł na biznes polskich absolwentów

Z jakimi trudnościami może się wiązać założenie żłobka?

Najtrudniejsze jest znalezienie odpowiedniego budynku. Później najbardziej pracochłonne jest poszukiwanie kadry pedagogicznej, wymaga dobrej intuicji. Utrzymanie kadry i zbudowanie zgranego zespołu to również duże wyzwanie.

Po jakim czasie osoba prowadząca żłobek może liczyć na zyski? Czy w Pań przypadku przychody pokrywają już koszty?

Tak, przestałyśmy „dokładać” po 7 miesiącach ale obecnie zdarzają się też gorsze miesiące, w których nie ma takiego dochodu jakiego byśmy oczekiwały…

Ile osób musi pracować w żłobku żeby zapewnić wysoki poziom usług?

To zależy od ilości dzieci i ich wieku, im mniejsze maluchy tym większej atencji wymagają, dlatego w najmłodszej grupie w Mini Misiach jest 6 dzieci i zajmują się nimi 2 opiekunki.

Czy lepiej postawić na własną kuchnię czy catering?

Przygotowywanie posiłków we własnej kuchni jest tańsze, ale otworzenie jej wymaga dużego zaplecza lokalowego, jest to też większa inwestycja finansowa. Prościej jest nawiązać współpracę ze sprawdzoną firmą cateringową, jest wiele firm które obecnie specjalizują się w obsłudze żłobków i przedszkoli.

foto: źródło, minimisie.pl

Jakimi kanałami promujecie swój żłobek?

Promujemy się głownie w internecie; pozycjonowanie i okresowo kampanie linków przygotowywane przez siostrę. Mamy tez kilka banerów rozwieszonych w okolicy. Organizujemy kąciki dla dzieci podczas różnych imprez nawet nie związanych bezpośrednio z dziećmi. Obecnie mamy wielu rodziców, którzy trafiają do nas z polecenia rodziców dziec które do nas uczęszczają lub chodziły wcześniej.

Co zdaniem Pań jest najważniejsze przy prowadzeniu żłobka?

Najważniejsza jest atmosfera jaką stworzy się w placówce: pełna ciepła i zaufania, jeśli pokochają to miejsce dzieci to mamy też „kupionych” rodziców. Największa satysfakcję sprawia nam gdy dzieci nie chcą wychodzić z Mini Misiów i nawet jak rodzice odbierają je po 17 jest lament, że to za wcześnie bo się jeszcze nie „wybawiły”.

Co mogłybyście Panie poradzić osobom, które obawiają się rozpoczęcia przygody z biznesem?

Wydaje nam się, że lepiej spróbować zrealizować marzenia o własnej firmie, usłudze, produkcie, być ojcem/matką przedsię wzięcia/biznesu, mieć radość tworzenia niż nie spróbować – żałować, rozmyślając jak to by było gdybyśmy spróbowali. Konieczne jest sporządzenie biznes planu. Nie wystarczy mieć założenia i pomysły „w głowie”. Radziłybyśmy też mieć zapas w budżecie. Należy założyć o ok. 15% wyższe koszty niż wydaje się, że będą.

 

 

 

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
dorra 7 mar 2016 (09:00)

fajny ten artykuł o zakładaniu żłobka co podesłałaś/podesłałeś Oli. Przydał mi się ale co fajnego to to że trafiłam tam na informacje o darmowej księgowości dla takich firm jak moja i teraz jeszcze sporo na sobie oszczędzę
http://programaktywizacja.pl/