Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak założyć sklep internetowy?

Początki rozwoju handlu przez internet w Polsce nie były obiecujące, ale już po kilku latach okazuje się, że Ci którzy zdecydowali się zaryzykować – wygrali. Polacy coraz chętniej kupują przez Internet, a udział sprzedaży internetowej w ogólnej wartości handlu stale rośnie. Jako klienci e-sklepów nie skupiamy się już jedynie na książkach i płytach, ale kupujemy już niemal wszystko – od herbaty przez meble po kosiarki do trawy.

Sklepów internetowych w sieci jest sporo, ale nadal jest miejsce na nowe inicjatywy i nowe działalności – czy to jako forma samodzielna, czy też dodatkowa, wspierająca tradycyjną sprzedaż działalność. Przyjrzyjmy się zatem w jaki sposób założyć sklep internetowy oraz na co zwrócić uwagę rozpoczynają biznes e-commerce.

Kupić tanio, sprzedać drożej

Pierwszym etapem zakładania sklepu jest wybór branży. Oczywiście nie ma tu problemu, jeśli sklep internetowy ma być nowym kanałem sprzedaży dla sklepu już istniejącego. Jeśli jednak zamierzamy otworzyć nową działalność, bez analizy rynku się nie obejdzie. Obecnie w Polsce, zaledwie kilkanaście procent sklepów internetowych funkcjonuje samodzielnie jedynie w Sieci, przynosząc swoim właścicielom odpowiedni dochód. Nic nie stoi jedna na przeszkodzie aby to właśnie Twój sklep stał się następnym Amazon.com.

Rynek e-handlu

E-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Z przeprowadzonych już po raz czwarty przez Gemius SA badań rynku e-handlu wynika, że z roku na rok zwiększa się wartość sprzedaży internetowej. O możliwości dokonywania zakupów w Internecie słyszał już niemal każdy użytkownik internetu (94%) a zakupów dokonało już 66% Internautów, z czego co trzeci kupuje w internecie przynajmniej raz w miesiącu. Spośród wszystkich form zakupów przez internet (sklepy, aukcje, ogłoszenia) aż 60% użytkowników wybiera sklepy internetowe.

Zmniejsza się tez stale ilość osób, które zakupy przez internet wiążą z ryzykiem. Zmiana myślenia w tym zakresie będzie na pewno miała wpływ na zwiększenie zaufania do dokonywania zakupów przez internet.

Większość internautów decydujących się na zakupy w Internecie to ludzie młodzi, częściej mężczyźni, choć zainteresowanie zakupami przez internet u kobiet, stale rośnie. O ile w 2006 roku z możliwości kupowania przez internet korzystała zaledwie co druga kobieta, roku później kupowało w Sieci już 61% kobiet. A w okresie około świątecznym obroty sklepów internetowych wzrastają czterokrotnie. Co ciekawe – w 2008 roku, sklepy internetowe w USA, wskutek kryzysu zanotowały spadek obrotów. Polskich sklepów internetowych (jak wynika z raportu sieci Kolporter) kryzys jednak nie dotknął.

Ogólnie, szacuje się, że w 2010 roku przeznaczymy na zakupy w przez Internet około 16 mld zł!Czas więc pomyśleć jak ukroić kawałek z tego tortu dla siebie.

Analiza rynku

Badania rynku e-commerce wykazują, że najwięcej w Internecie sprzedaje się książek, odzieży oraz sprzętu komputerowego. Oznacza to, że na te towary jest największy popyt, ale z drugiej strony jest tu też największa konkurencja ze strony już istniejących sklepów. Wybierając więc własny charakter sklepu trzeba znaleźć odpowiedź na dwa pytania – CO będę sprzedawał i KOMU będę sprzedawał.

Ostatnim pytaniem jest kwestia czy będę w stanie być konkurencyjny? Czyli na jakim polu będę szukał przewagi nad innymi. Oczywiście przy zakupach Internecie ważna jest cena (stąd konieczność znalezienia takiego produktu który będzie można sprzedawać nie drożej niż konkurencja). Jak się jednak okazuje, cena to nie wszystko. (Na co jeszcze klienci zwracają uwagę, przedstawimy w dalszej części artykułu).

Analiza rynku oprzeć trzeba o takie wyznaczniki jak:

– konkurencja (czy jesteśmy w stanie być lepsi niż inni – np. przez niższe ceny, lepszą jakość obsługi, wprowadzenie produktu którego nie ma jeszcze na rynku?
– trendy i możliwości rozwoju (czy na produkty które chcemy sprzedawać jest popyt? Czy będzie jeszcze trwał? Czy będziemy w stanie poszerzać ofertę)

Kiedy wiemy już co i komu będziemy sprzedawać, to:

Zakładamy sklep

Aby założyć sklep potrzebować będziemy trzech rzeczy: domeny, hostingu oraz samego sklepu (skryptu).

Domena

Domena to inaczej adres internetowy Twojej strony. Wybór nazwy ma duże znaczenie – powinna być jak najprostsza i jak najłatwiejsza do zapamiętania dla klienta. Tak, aby mógł on kojarzyć sklep po nazwie. Przypomnij sobie kilka adresów sklepów internetowych które znasz – mają zazwyczaj nie więcej niż trzy sylaby i łatwo wpadają w ucho prawda? Częstymi błędami w wyborze domeny jest też użycie własnych nazwisk, czy anglojęzycznych słów, które potem trudno bezbłędnie przekazać klientowi telefonicznie. Dobrze też wybrać taki adres, który kojarzy się z asortymentem sklepu – choć tutaj bywa i tak, że popularny staje się sklep którego nazwa de facto nic nie mówi o asortymencie.

Kiedy wybierzesz nazwę, musisz sprawdzić dostępność domeny (może okazać się bowiem że wybrana nazwa jest już zajęta) oraz wybrać odpowiednią końcówkę domeny. Najlepsze końcówki to .pl, .com i .com.pl – jeśli wszystkie trzy są dostępne – kup je wszystkie – w ten sposób ograniczysz ryzyko że ktoś podszywać się będzie pod Ciebie kiedy Twój sklep będzie już popularny.

Kupując domenę zwróć uwagę na cenę i warunki odnowienia. Za domenę płaci się w systemie rocznym, często jednak providerzy organizują liczne promocje w ramach których domenę możesz kupić nawet za 1 zł (a ostatnio nawet otrzymać za darmo). Ta niska cena obarczona jest jednak koniecznością wyższej opłaty w przyszłym roku. Średnio przyjąć można że roczny koszt domeny to kwota 30-50 zł

Nie zapomnij o odnawianiu domeny w kolejnych latach!

Hosting

Aby sklep mógł funkcjonować musi być gdzieś fizycznie umieszczony. Miejsce na serwerze, w którym umieszczone są pliki sklepu to właśnie hosting. Od wyboru dobrego hostingu zależy spora część sukcesu naszego sklepu. Aby bowiem klienci chcieli kupować strona musi ładować się błyskawicznie (bardzo często klienci nie korzystają z usług danego sklepu właśnie dlatego że nie chce im się czekać aż strona w całości się załaduje).

Hosting można wybrać w dwóch formach:

– jako miejsce na serwerze
– jako serwer dedykowany (ta opcja jest znacznie droższa i potrzebna dopiero od momentu kiedy Twój sklep będzie bardzo często odwiedzany i generowany będzie duży ruch na stronie)

Jak wybrać dobry hosting?

Zwrócić uwagę na cztery rzeczy: transfer (jak najwyższy), pojemność, bazy danych (najlepiej nieograniczona ilość) i panel administracyjny (ważny by był intuicyjny i funkcjonalny). Panel i konto hostingowe można w wielu profesjonalnych firmach hostingowych wypróbować przez kilku lub kilkunastodniowy bezpłatny okres testowy.

Koszt hostingu na potrzeby sklepu to wydatek około 300-500 zł rocznie. Niektóre firmy organizują podobne jak przy domenach promocje, w ramach których w pierwszym roku uruchomienia usługi zapłacimy nieco niższą kwotę. Oczywiście wydatki na serwery znacząco wzrosną, gdy nasz sklep zyska popularność. Takie sklepy jak Merlin.pl, Komputronik.pl czy Agito.pl miesięcznie przeznaczają dzisiątki tysięcy złotych na zakup hostingu.

Skrypt sklepu

Mając domenę i hosting możemy wybrać platformę sklepu. Tutaj, do wyboru mamy dwie opcje – skorzystanie z bezpłatnego skryptu sklepu internetowego (np. OsCommerce, ZenCart, Magento) bądź zakup dedykowanego rozwiązania w firmie oferującej wykonanie sklepu internetowego.

BEZPŁATNY SKRYPT sklepu ma zasadniczo jedną zaletę – jest darmowy. Jeśli będziemy chcieli dokonać na nim przeróbek zapłacimy za to mniej, niż za nowy, dedykowany sklep. Niestety, większość darmowego oprogramowania dla sklepów (a zwłaszcza najbardziej popularny OsCommerce) to aplikacje pełne błędów, nie zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych (z których rekrutować będą się twoi klienci) a układ sklepu jest z góry ustalony i nieszczególnie atrakcyjny. Oczywiście można nałożyć na skrypt własną grafikę – wymagać to będzie jednak współpracy z agencją interaktywną, bądź webmasterem.

Warto jednak dokładnie prześledzić tą opcję, oprogramowanie typu open source stale jest bowiem rozwijane i niewykluczone że dla naszej branży będzie wystarczającym rozwiązaniem.
Cena za wdrożenie bezpłatnego skryptu waha się od 500 do ok. 3500 zł

Czy poza ceną, bezpłatne rozwiązanie ma jakieś zalety? Zasadniczo można taki sklep potraktować jako próbę opłacalności naszego biznesu. Jeśli nasz sklep stanie się popularny można zawsze wymienić skrypt na bardziej profesjonalny. Minusem w takim rozwiązaniu jest jedynie to, że jeśli nasz sklep będzie nieprzyjazny dla klientów właśnie przez to, że używamy OsCommerce w wersji niedostosowanej do naszej branży, to tym samym ograniczymy sobie ilość klientów i zyski.

ROZWIĄZANIE DEDYKOWANE, to skrypt stworzony od podstaw pod kątem Twoich potrzeb. Niektóre firmy zajmujące się projektowaniem rozwiązań internetowych mają własne systemy sklepów o modułowej strukturze z których niczym z klocków składać można dowolny sklep wyposażony we wszystkie potrzebne funkcje.

Cena autorskiego rozwiązania dedykowanego to koszt od 5.000 do nawet kilkuset tysięcy złotych, w zależności od funkcjonalności i…marki wykonawcy. Zaletami autorskiego rozwiązania jest możliwość wdrożenia nowoczesnych rozwiązań i stworzenia sklepu atrakcyjnego dla klientów, wyszukiwarek i administratora sklepu. Minusem – wysokie koszty inwestycji oraz – najczęściej – przynajmniej kilkutygodniowy a niekiedy i kilkumiesięczny czas oczekiwania na gotowy sklep.

Trzecią formą założenia sklepu internetowego jest DZIERŻAWA SKLEPU
Dzierżawa polega na wynajęciu wirtualnej przestrzeni sklepowej od firmy. W zamian za comiesięczna opłatę otrzymujemy działający i sprawny skrypt, często z własną grafiką, zintegrowanymi funkcjami płatniczymi, w subdomenie firmy dzierżawiącej. W cenie dzierżawy jest również hosting sklepu. Dzierżawa sklepu ma zarówno plusy jak i minusy:

Plusy dzierżawy:

– stały koszt miesięczny dzierżawy
– brak kosztów początkowych (skrypt sklepu, domena, hosting)
– obsługa administracyjna serwisu w cenie
– możliwość rozpoczęcia działalności praktycznie „od ręki”
– niewielka strata finansowa w przypadku likwidacji sklepu

Minusy dzierżawy:

– ograniczenie ilości wprowadzanych towarów
– większe trudności w budowaniu własnej marki
– ograniczenia w zakresie funkcjonalności sklepu (nawet najlepiej dopracowane oprogramowanie może nie zawierać konkretnych, ważnych dla Ciebie funkcji)
– brak samodzielnej domeny
– brak możliwości sprzedaży sklepu

Cena dzierżawy uzależniona jest od ilości wprowadzonych do sklepu produktów. Najczęściej są to pakiety do 1000, 2000, 5000 tys. produktów. Innym, rzadziej spotykanym rozwiązaniem jest %od obrotu – forma najkorzystniejsza przy początkowym etapie prowadzenia działalności, ale jeśli Twój sklep się rozwinie może okazać się, że płacisz więcej niż są autorskie, samodzielne rozwiązanie.
Średnio cena dzierżawy oto koszt 150-300 zł miesięcznie.

Mam już sklep – co teraz?

Teraz trzeba umiejętnie włożyć do niego produkty. Przechodzimy więc do tematu – na co jeszcze zwracają uwagę klienci, poza ceną towarów. Zwrócić uwagę trzeba więc na takie rzeczy jak: poruszanie się po sklepie, opisy produktu, jasność informacji i łatwość dokonania zakupu:

Poruszanie się klienta po sklepie – klient musi mieć możliwość łatwego nalezienia produktu który go interesuje. Obowiązuje tu zasada stworzona przez guru użyteczności Steve’a Kruga – nie każ mi myśleć ! Klient który w ciągu kilku sekund nie znajdzie tego co go interesuje pójdzie do…innego sklepu.

Opis produktu
– klient zanim dokona zakupu chce jak najwięcej dowiedzieć się o produkcie, trzeba więc dostarczyć mu jak największej ilości informacji które mogą go interesować. Pełne i bogate opisy opatrzone zdjęciami i filmikami to kolejny krok do sukcesu.

Jasność informacji – klient musi wiedzieć co ma zrobić aby kupić, czy zakup jest bezpieczny, jak szybko otrzyma towar, czy może go oddać i ile zapłaci za przesyłkę. Dobrze aby miał też do wyboru kilka opcji na skontaktowanie się ze sprzedawcą i dopytanie o szczegóły.

Łatwość dokonania zakupu – klient który musi wypełnić mnóstwo formularzy i wysłać mnóstwo maili a potem czekać kilka dni na informację o dostępności produktów zirytuje się i nigdy więcej nie wróci do sklepu a dodatkowo wystawi nam negatywną opinię w Internecie. Warto zadbać o to aby transakcja była bezproblemowa.

Kiedy użyteczność naszego sklepu jest idealna pozostaje nam jeszcze kolejna rzecz – marketing i reklama. A tu możliwości jest wiele i to na różną kieszeń. Prześledźmy kilka możliwości:

porównywarki cenowe – generują duży ruch na stronie i podnoszą sprzedaż. Nie warto jednak w nie inwestować, jeśli nie mamy konkurencyjnych cen.

pozycjonowanie – poprawia widoczność strony w wyszukiwarkach i generuje ruch na stronie.

Zasadniczo, pozycjonowanie nie ma minusów, chyba że…wybierzemy nieodpowiednia firmę do pozycjonowania. Pozycjonowanie to usługa luksusowa – w końcu jest tylko 10 miejsc na pierwszej stronie wyników, a na drugą nie zerka prawie żaden klient.

Przy wyborze tej metody ważne są wybrane frazy kluczowe – myśleć trzeba tak jak myśli klient i być na bieżąco ze zmianami w sposobach wyszukiwania. Przykładowo – pozycjonowanie się na słowo „laptopy” nie ma dla młodego sklepu większego sensu – duże koszty, duża konkurencja, a czy ktokolwiek chcąc kupić laptopa będzie wpisywał słowo „laptopy” czy tez raczej wpisze już konkretny model laptopa? No właśnie! Do pozycjonowania na nazwy produktów służy pozycjonowanie szerokie (inaczej longtailowe).

buzz marketing (zwany inaczej marketingiem szeptanym) – polega na reklamowaniu sklepu na forach i grupach i robieniu wokół sklepu „szumu. Buzz marketing nie może być jednak nachalną reklamą sklepu. W Polsce tego typu promocja dopiero raczkuje.
linki sponsorowane, boksy reklamowe – generują ruch na stronie, ale ich wskaźniki konwersji nie są najwyższe. Warto dla budowania marki, ale może nie kiedy liczymy się z każdym groszem.
reklama offline – reklama sklepu w gazetach specjalistycznych – bardzo skuteczna forma dla sklepów specjalistycznych (np. sklep myśliwski czy sklep z akcesoriami modelarskimi)

Stale pojawiają się również nowe, alternatywne możliwości reklamy sieciowej – warto więc śledzić najnowsze trendy.

Liczymy pieniądze, czyli zyski ze sklepu

Ta część jest fragmentem książki „Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy”, autorzy: Wojciech Kyciak, Karol Przeliorz wydanej przez księgarnię Onepress.pl

Zanim zaczniemy liczyć

Zanim przystąpimy do obliczeń, zapoznajmy się z najważniejszymi definicjami, którymi będę operować w tym rozdziale:

CTR (ang. Click Through Rate) – w przypadku sklepu internetowego to zazwyczaj stosunek zamówień do wszystkich wejść użytkowników do sklepu.
– Zwroty i reklamacje – działania ze strony klienta skierowane na zwrot towaru. W przypadku zwrotu może odbyć się to bez podania przyczyn, w przypadku reklamacji musi być uzasadniona przyczyna.
– Koszt początkowy – koszt, jaki przyjdzie nam ponieść, zanim uruchomimy sklep internetowy.
– Koszty stałe – comiesięczne koszty działalności.
– Koszt jednostkowy – kwota, jaką zapłacimy za zrealizowanie pojedynczego zamówienia, w naszym przypadku będzie to procent od średniego zamówienia.

Pamiętajmy, że obliczenia te mają charakter szacunkowy. Nie zawsze te dane będą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Zalecam zawsze samemu dokonywać takich obliczeń w zależności od indywidualnych sytuacji.

Założenia

Aby szacunki były wiarygodne, musimy przyjąć pewne założenia, które będziemy brać pod uwagę przy obliczeniach:

– zakładamy, że prowadzimy księgarnię (najpopularniejsza branża w Internecie) z
wyspecjalizowanym towarem – książki prawnicze i ekonomiczne. Nasz asortyment jest szerszy niż w przypadku konkurencji, konkurencja nie jest liczna – istnieją trzy sklepy z takim asortymentem, nasz ma 3000 produktów w ofercie.
– produkty są tanie, średnia marża to około 20%.
– siedzibą firmy jest mieszkanie – dzięki temu zmniejszymy koszty stałe o czynsz.
– jest to firma jednoosobowa
– Istnieje na rynku już prawie rok, przez ten czas nie mieliśmy dużych zysków, wiele inwestowaliśmy w towar
– Średnia kwota zakupu w sklepie internetowym to 50 zł
– CTR w sklepie to 3%
– Koszty wysyłki za zamówione towary pokrywa klient
– promocję sklepu internetowego opieramy na wyszukiwarkach, programie partnerskim, sprzedaż na aukcjach internetowych, a także w pasażach handlowych, porównywarkach cen i różnego rodzaju katalogach
– prowadzimy działania z zakresu public relations, ale nie wykorzystamy ich w tych obliczeniach z powodu ich niewymierności
– jesteśmy raczej pesymistami i oczywiście nie poszerzamy szarej strefy

Obliczamy koszty

Koszty początkowe:

– komputer z systemem operacyjnym – około 2000 – 3000 zł;
– najprostsze oprogramowanie sklepowe – około 1000 zł;
– pozostałe oprogramowanie – około 500 zł;
– sprzęt biurowy – około 300 zł;
– stworzenie profesjonalnej, budzącej zaufanie strony sklepu internetowego – około 3000 zł;
– drukarka fiskalna, w którą zainwestowaliśmy już na początku – 2000 – 3000 zł.

Razem: około 9000 zł.

Koszty stałe:

• serwer i domena – około 50 zł miesięcznie;
• księgowość – około 400 zł miesięcznie;
• promocja w wyszukiwarkach przez profesjonalną firmę – co najmniej 500 zł miesięcznie;
• ZUS – około 600 zł miesięcznie lub około 300 zł miesięcznie w przypadku zniżki dla początkujących przedsiębiorców;
• materiały biurowe – około 100 zł miesięcznie;
• opłaty za telefon i Internet – około 200 zł miesięcznie.

Razem: około 2000 zł miesięcznie.

Koszt jednostkowy:

• koszty wysyłki pokrywają klienci;
• koszt opakowania to około 1 zł(wraz z wszystkimi dodatkami);
• koszt realizacji płatności to około 1% ceny zamówionego towaru (przy założeniu, że klienci będą zazwyczaj korzystać z usługi pobrania lub zwykłego przelewu).

Zatem przy założeniu, że średnie zamówienie opiewać będzie na kwotę 50 zł netto, koszt jednostkowy będzie wynosił około 5% kwoty średniego zamówienia.

Szacujemy ruch w sklepie

Teraz postarajmy się szacunkowo określić, na jaki ruch możemy liczyć w sklepie. Zwracam uwagę na to, że są to tylko obliczenia szacunkowe i mogą się nie sprawdzić w konkretnych warunkach.

Wyszukiwarki

Zakładamy, że CTR w przypadku wyszukiwarek (stosunek wyświetleń danego hasła do kliknięć na łącze do sklepu) wynosi około 2 – 5%. Sklep przez ostatni rok był sprawnie promowany w wyszukiwarkach, jego pozycja jest stabilna i dla wielu haseł znajduje się na najwyższych pozycjach. Firma, która promuje nas w wyszukiwarkach, zadbała o cały proces SEO, dzięki czemu sklep znajduje się na najwyższych pozycjach również dla mniej popularnych haseł – pojawia się m.in. na najwyższych pozycjach dla wielu tytułów książek.

Zatem przyjmijmy 5000 odsłon dziennie w wyszukiwarkach, co przeniesie się nam 150 wejść dziennie (5000 ×3% CTR). Rzeczywistą liczbę będziemy mogli poznać, dopiero prowadząc taki sklep.

Ilość odsłon dla poszczególnych haseł można szacować w oparciu o stronę boksy.onet.pl/ranking.html (w przypadku wyszukiwarki Onet.pl) lub też chociażby poprzez program komputerowy Adwordiser (w przypadku Google).

Program partnerski

Po roku działania programu partnerskiego współpracują z nami trzy duże serwisy internetowe z branży. Oprócz tego do programu partnerskiego zapisani są indywidualni użytkownicy, jednak ich działania są na tyle nieskuteczne, że pominiemy ich przy szacunkach.

Wspomniane trzy serwisy internetowe generują codziennie 3000 unikalnych użytkowników i 21 000 odsłon dziennie. Programy partnerskie promują nas za sprawą banerów (CTR około 0,5%), łączy tekstowych, artykułów sponsorowanych, mailingów. Przyjmijmy, że te trzy serwisy codziennie wyświetlają 10 000 odsłon naszego banera, dzięki czemu zyskujemy 1500 odwiedzin miesięcznie (50 odwiedzin dziennie). Oprócz tego inne działania naszych partnerów sprowadzają kolejne 50 odwiedzin dziennie. Tak więc za sprawą programu partnerskiego codziennie sprowadzamy 100 użytkowników do naszego sklepu.

Aukcje internetowe

Spośród 3000 produktów w ofercie wybieramy 100 najbardziej atrakcyjnych dla użytkowników aukcji internetowych. Aukcje wystawiamy dwa razy w miesiącu na 14 dni. Przyjmijmy średni zakup to 30 zł (użytkownicy aukcji internetowych kupują raczej za niższe kwoty aniżeli użytkownicy sklepów internetowych). Z aukcji internetowych będziemy mieć około 30 odwiedzin dziennie (odsyłam w tym miejscu do rozdziału o aukcjach internetowych). Ponadto sprzedamy towary za 3000 zł w ciągu miesiąca na aukcjach internetowych. Prowizję na aukcje internetowe ustalamy na 5% (prowizja i koszt wystawienia aukcji).

Pasaże handlowe, porównywarki cen

Przyjmijmy, że znajdujemy się w kilku znaczących pasażach handlowych i porównywarkach cen. Jako że nasze ceny są niskie, porównywarki cen często odsyłają na naszą stronę użytkowników, którzy kupują w sklepie. Podobnie jest z pasażami handlowymi. Możemy przyjąć, że będąc w kilku takich miejscach, otrzymamy około 100 odwiedzin dziennie. CTR dla takich miejsc powinien wynosić nieco więcej niż nasza średnia. Przyjmijmy, że będzie to 4,5%.
Oprócz tego z innych miejsc możemy liczyć na 30 odwiedzin dziennie – będą to wejścia bezpośrednie, z innych polecających nas stron etc.

Zatem razem według tych szacunków możemy liczyć na 410 odwiedzin dziennie.

Liczba zamówień

Z wyszukiwarek możemy liczyć na 150 odwiedzin dziennie. Zatem 150 × 3% (CTR dla internautów, którzy dotarli do sklepu za pośrednictwem wyszukiwarek) daje 4,5 zamówienia dziennie.

Za sprawą aukcji internetowych zrealizujemy 100 zamówień miesięcznie (średnie zamówienie 30 zł), a także codziennie za pośrednictwem odwiedzających nas z aukcji internautów 30 ×3%, czyli w zaokrągleniu jedno zamówienie dziennie.

Dzięki programowi partnerskiemu otrzymamy 100 odwiedzin dziennie. W tym przypadku CTR będzie jednak niższy (internauci trafiający do sklepu za pośrednictwem partnerów nie zawsze będą zainteresowani ofertą). Przyjmijmy zatem CTR na poziomie 2%. Zatem 100 ×2% to 2 nowe zamówienia dziennie.

Za pośrednictwem pasaży handlowych i porównywarek cen zdobędziemy 100 odwiedzin dziennie, co przy CTR na poziomie 4,5% da nam 4,5 zamówienia dziennie. Z innych źródeł możemy liczyć na 30 odwiedzin dziennie × 3% CTR – otrzymujemy prawie jedno zamówienie dziennie.

Tak więc według tych obliczeń razem możemy liczyć na nieco więcej niż 16 zamówień dziennie.

Czyli miesięcznie: 16 ×30 dni = 480 zamówień
Powinniśmy wziąć pod uwagę również zwroty i reklamacje, które możemy przyjąć na poziomie 1%. Jednak dla większej prostoty obliczeń pominę ten wątek.

Przychody:

– wyszukiwarki – 4,5 zamówienia × 30 dni × 50 zł średniego zamówienia = 6750 zł przychodu miesięcznie;
– aukcje internetowe – 100 zamówień miesięcznie × 30 zł = 3000 zł przychodu miesięcznie;
– wejścia z aukcji internetowych – 1 zamówienie × 30 dni × 50 zł = 1500 zł przychodu miesięcznie;
– pasaże handlowe i porównywarki cen – 4,5 zamówienia × 30 dni × 50 zł = 6750 zł przychodu miesięcznie;
– program partnerski – 2 zamówienia × 30 dni × 50 zł = 3000 zł przychodu miesięcznie;

– inne – 1 zamówienie × 30 dni × 50 zł = 1500 zł przychodu miesięcznie.

Zatem całkowity przychód w ciągu miesiąca to 22 500 zł.

Jeżeli teraz przeliczymy to przez marżę i koszty jednostkowe, otrzymamy:

– wyszukiwarki – 6750 zł × 20% marży – 5% kosztu jednostkowego = 1012,50 zł;
– aukcje internetowe – 3000 zł × 20% marży – 5% prowizji w serwisie aukcyjnym – około 3% kosztu realizacji zamówienia dla aukcji internetowej = 360 zł;
– wejścia z aukcji – 1500 zł × 20% marży – 5% kosztu jednostkowej = 225 zł;
– pasaże handlowe i porównywarki cen – 6750 zł × 20% marży – 5% kosztu jednostkowego – 4% prowizji (średnia dla pasażu i porównywarki) = 742,50 zł;
– program partnerski – 3000 zł × 20% marży – 5% kosztu jednostkowego – 5% prowizji dla partnerów = 300 zł;
– inne – 1500 zł × 20% marży – 5% kosztu jednostkowego = 225 zł.

Razem 2865 zł, czyli jest to kwota nieznacznie przewyższająca nasze koszty stałe. Jak widać z powyższych obliczeń, niezmiernie ważna jest wysokość marży, jak i same koszty.
Jeszcze raz zapraszam do samodzielnych obliczeń. W niektórych przypadkach te przykładowe mogą wydać się śmieszne, a w innych mające swoje odzwierciedlenie. Celowo nie uwzględniłem w tym przypadku ponownych wejść użytkowników na stronę, a także stałych klientów. Zadowoleni klienci powinni również polecać nasz sklep innym. Jak twierdzi wielu właścicieli sklepów internetowych, zarabia się dopiero na stałej klienteli.

Do dzieła!

Jak w każdym biznesie, także i w e-commerce ważne jest dobre przygotowanie i efektywna analiza. Zanim sam postawisz na działalność w Internecie dokładnie zweryfikuj wszystkie swoje założenia a także zbadaj rynek oraz konkurencję. Bądź gotowy na to, że zanim zdobędziesz pierwszego klienta będziesz musiał zainwestować niemałe środki w promocję swojego biznesu. Prosty sklep internetowy nie trudno jest bowiem założyć. Trudności zaczynają się dopiero, gdy staramy się o pierwszych klientów. Wiedzę o tym jak założyć sklep już posiadasz i możesz ją dalej rozwinąć. Jeżeli więc znalazłeś swoją niszę w tym biznesie, dokładnie przeanalizowałeś rynek oraz potencjalnych konkurentów, a także dysponujesz odpowiednimi środkami to do dzieła.

Przeczytaj o innych pomysłach na biznes

Sabina Stodolak
MamBiznes.pl

W artykule wykorzystano fragment książki „Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy”, autorzy: Wojciech Kyciak, Karol Przeliorz wydanej przez księgarnię Onepress.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
andnowy 10 cze 2020 (13:01)

Dla osób początkujących wygodną opcja jesli chodzi o kwestię załóżenia sklepu internetowego jest Shoper. Plusy shopera to na pewno
funkcjonalność oraz intuicyjność
możliwośc postawienia sklepu przy minimalnych funduszach
wsparcie techniczne ( w przypadku darmowych portali takich jak presta czy magento nie masz wsparcia ze strony autora, w przypadku shopera wsparcie techniczne jest w języku polskim)
współpraca z facebookiem
płatności internetowe jak przelewy 24 czy dotpay
magazyn
moduł księgowości

W przypadku presty czy magento prowadzenie sklepu internetowego kosztuje więcej bo musisz samodzielnie zatroszczyć się o wsparcie techniczne. Z drugiej strony daje to o wiele większe możliwości rozwoju sklepu jak rownież korzyści z pozycjonowania. Musisz sam zastanowic się co będzie dla Ciebie najlepsze. Sam stawiałbym jednak na osobną platforme. Zerknij sobie tutaj:
https://strony-internetowe.biz.pl/

Na portalu jest wiele możliwości dotyczących załóżenia sklepu online.