Jak założyć sklep internetowy cz. 1

W internecie sprzedać można praktycznie wszystko – od książek i płyt przez meble aż po jedzenie. Polacy coraz chętniej kupują w sieci, a wielkość rynku e-handlu dynamicznie rośnie. Wykorzystują to zarówno najwięksi gracze jak i małe e-sklepy działające w swoich niszach. Choć doświadczeni przedsiębiorcy podkreślają, że sklep internetowy to niełatwy biznes na rynku trwa wysyp nowych podmiotów. Mimo iż tylko nieliczne z nich przetrwają, warto próbować. Jak zatem założyć własny e-sklep krok po kroku? Dziś pierwsza część poradnika „Jak założyć sklep internetowy”.

Krok 1: Rynek i konkurencja

Według szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego (SMB), w 2009 r. wartość polskiego rynku internetowego handlu wzrosła o 22% do 13,43 mld zł. Wraz z rosnącym rynkiem rośnie liczba e-sklepów, których wedle różnych szacunków działa w Polsce między od 7 do nawet 10 tys. Złudnym jest jednak przekonanie, że każdy produkt sprzedaje się w internecie tak samo dobrze. Badania rynku e-commerce wykazują, że klienci najczęściej kupują w sieci książki, sprzęt komputerowy, elektronikę oraz ubrania. Właśnie w takim asortymencie jest największa konkurencja, dlatego dla nowego sklepu trzeba szukać niszy w innym miejscu.

Przede wszystkim osoba myśląca o e-handlu musi sobie odpowiedzieć na pytania – co chce sprzedawać i kto ma być klientem jej sklepu? Jednak sama odpowiedź na te pytania nie wystarczy. Należy ją uzupełnić wnikliwą analizą konkurencji oraz rynku, na którym przyjdzie działać właścicielowi e-sklepu. – Trzeba zbadać rynek i przygotować prosty biznes plan – mówi Zbigniew Ługowski z Toys4boys.pl. Jeżeli z biznes planu wynika nam zadowalający zysk to możemy przejść do dalszych kroków – radzi właściciel sklepu z gadżetami.

Niezbędne jest przeanalizowanie trendów i możliwości rozwoju, a także popytu na danym rynku. Warto zastanowić się czy wybrany asortyment jest przyszłościowy, wzrostowy czy może tendencja jest odwrotna. Zawsze jest miejsce dla nowych podmiotów, aby wypchnęły słabsze ogniwa. Polski ecommerce jeszcze raczkuje. Niewiele branż ma nienaruszalnych liderów – radzi Tomasz Jaromin, ze sklepu Intymnie.com. Najłatwiej jednak zaistnieć w branżach niszowych. – W Polsce w ciągu najbliższych kilkunastu lat społeczeństwo zrobi się zdecydowanie starsze. Brakuje sklepów dla takiej klienteli – dodaje Wojciech Kyciak, prowadzący blog o e-handlu ecommerce.blox.pl.

– Ciekawy pomysł na biznes dla każdego

– Zarobili miliony na niezwykłym pomyśle

– Jak nastolatek został milionerem

– Pomysł na biznes, który przyniósł fortunę

Gdy produkt został wybrany należy odpowiedzieć na pytanie o konkurencyjność oferty, czyli, – na jakich polach zakładany sklep będzie lepszy(konkurencyjny) od podmiotów istniejących na rynku. Źródłami przewagi konkurencyjnej mogą być, takie elementy jak: lepszej jakości produkty, korzystniejsza cena, nieszablonowy pomysł na promocję czy wyższy poziom obsługi. – Zawsze można czymś wyprzedzić konkurencję. Codziennie rodzi się nowy klient, codziennie bankrutują konkurenci i codziennie ktoś chce przepuścić trochę kasy dla lepszego samopoczucia – komentuje Maciej Białek, właściciel sklepu Pixers.pl. Na polskim rynku można jeszcze zbudować od zera dochodowy e-sklep. – Zachęcam jednak do dobrego przemyślenia i przygotowania planu. Trzeba mieć pomysł, wyznaczyć cel, strategię – radzi Jarosław Banacki, prezes Cyfrowe.pl.

Krok 2: Domena

Ten krok jest chyba najprostszym do wykonania dla zakładającego e-sklep. Nie oznacza to jednak, że ten element ma małe znaczenie. Wręcz przeciwnie, nazwa sklepu i jego adres internetowy to bardzo ważne czynniki decydujące nierzadko o powodzeniu e-sklepu. Domena musi być krótka, prosta i wpadająca w ucho. Najlepiej, gdy adres sklepu jednoznacznie wskazuje na jego asortyment, ale takie przykłady jak Merlin.pl czy Amazon.com łatwo tą tezę obalają. Jednak początkującemu sklepowi, nie dysponującymi ogromnymi środkami na marketing o wiele łatwiej będzie funkcjonować z domeną, która wskazuje na rodzaj asortymentu, Częstym błędem jest wybór na nazwę sklepu anglojęzycznych fraz, które później trudno powtórzyć.

Sam wybór nazwy nie rozwiązuje jednak problemu, gdyż teraz należy sprawdzić dostępność domeny. Można to zrobić na stronach takich rejestratorów jak az.pl, domenytanio.pl, nazwa.pl czy home.pl. Dla sklepu działającego w Polsce najlepszy adres jest z końcówką .pl. Jeśli domena z tym rozwinięciem jest wolna – konieczne jest sprawdzenie ceny oraz warunków odnowienia(co rok domenę należy przedłużać). Koszt zakupu i odnowienia domeny to odpowiednio ok. 20 i 50 zł. – Dziś ceny domen są znacznie niższe. W czasach, kiedy rejestrowaliśmy nasze pierwsze domeny, com.pl kosztowała 150 zł a pl 300 zł – mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl. Jeśli adres jest zajęty można także pomyśleć o jego odkupieniu o ile nic pod daną domenę nie funkcjonuje.

Krok 3: Hosting

Sklep jest dostępny w internecie dzięki hostingowi, który jest wynajętym miejscem na serwerze. Właśnie na tym serwerze umieszczone są wszystkie pliki sklepu. Hosting wbrew pozorom nie jest błahym elementem, gdyż to od jego jakości zależy szybkość ładowania się strony sklepu. Użytkownicy internetu nie lubią czekać, a dobrej jakości serwer pozwoli im tego uniknąć. Istnieją dwa rozwiązania przy wyborze hostingu. Pierwsze to wynajęcie miejsca na serwerze, a drugie to wykupienie serwera dedykowanego(całego). Wariant pierwszy jest tańszy, ale oszczędność może się okazać złudna, gdy pewnego dnia przez słaby serwer sklep przestanie działać, a klienci pójdą do konkurencji. Z tych powodów warto, więc wybrać serwer dedykowany, który przykre niespodzianki pozwoli zminimalizować. Analizując oferty firm hostingowych należy zwrócić uwagę na kilka parametrów:

– transfer,
– pojemność,
– bazy danych (najlepiej nieograniczona ilość),
– panel administracyjny (ważny by był intuicyjny i funkcjonalny).

Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego, który proponują wszystkie liczące się firmy hostingowe. Dzięki temu można przez kilkanaście dni testować jak na danym serwerze funkcjonuje sklep. Koszt hostingu jest bardzo różny i zależy od popularności e-sklepu. Im większa popularność(ruch na stronie) tym wydatki na serwery rosną. Najwięksi gracze na rynku płacą nawet po kilkanaście tysięcy złotych za hosting. Dla początkującego sklepu internetowego wydatek ten nie powinien przekroczyć 100 zł miesięcznie.

– Jak zbudować dobry e-sklep

– Sklepy KrainaHerbaty.pl i KrainaKawy.pl pozyskały inwestora

– Zwiększamy sprzedaż sklepu internetowego

Krok 4: Skrypt

Wybór skryptu, czyli silnika sklepu to kolejny krok na drodze do rozpoczęcia przygody z e-handlem. Oprogramowanie sklepu to ważny element, dzięki któremu wystawiać będziemy towary, przyjmować zamówienia czy informować o najnowszych promocjach. Wyboru musimy dokonać między trzema wariantami:

– bezpłatny skrypt,
– dzierżawa sklepu,
– zakup oprogramowania tworzonego na zamówienie.

Bezpłatny skrypt sklepu internetowego (np. OsCommerce, ZenCart, Magento) ma swoje wady i zalety. Oczywiście podstawową zaletą tego rozwiązania jest to, że skrypt jest bezpłatny. Dzięki temu można niskim kosztem spróbować swoich sił w e-handlu. Jeśli biznes wypali, w każdej chwili można pomyśleć o lepszym, płatnym skrypcie. Zmiana platformy e-sklepu wymaga jednak pracy zarówno programisty jak i grafika. Do tego dochodzi problem optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarki. Wadą darmowych rozwiązań jest także, z góry narzucony układ sklepu, a także liczne błędy. Są jednak osoby, które na takim oprogramowaniu opierają swoją działalność i mimo rosnących przychodów ani myślą o zmianie skryptu.

Dzierżawa sklepu to rozwiązanie pośrednie między wyborem bezpłatnego skryptu a kupnem oprogramowania na zmówienie. Jak to działa? W zamian za opłatę uiszczaną, co miesiąc otrzymujemy działający i sprawny skrypt, grafikę, zintegrowanymi funkcjami płatniczymi oraz kontem hostingowym. Czasem właściciele platform sklepowych proponują także bezpłatnie subdomenę, ale na takie rozwiązanie nie warto się zgadzać. Sklep działający pod subdomeną nie będzie dobrze świadczył o jego właścicielach, którzy żałowali 50 zł na wykupienie adresu internetowego. Na rynku dostępne są także rozwiązania pozwalające na zaprojektowanie własnego e-sklepu. Oferują one moduły, dzięki którym można zbudować niczym z klocków dowolny sklep posiadający wybrane przez klienta funkcje.

Czym są platformy sklepowe? Tomasz Cynar, iStore.pl:

Platforma sklepowa to serwis internetowy umożliwiający założenie i prowadzenie sklepu internetowego, oparty na modelu SaaS (Software as a Service). Najczęściej platforma oparta jest na własnym autorskim oprogramowaniu sklepu internetowego, które sprzedawcy dzierżawią, płacąc za użytkowanie w różnych modelach: abonament, prowizja od sprzedaży lub model mieszany. Bardzo często platformy sklepowe oferują bezpłatny okres testowy na zaznajomienie się z systemem.

Zakup dedykowanego oprogramowania to wariant najdroższy. Jest to skrypt stworzony na zamówienie – szyty na miarę klienta. Wybór autorskiego oprogramowania to przede wszystkim możliwość zbudowania sklepu dokładnie odpowiadającego wymaganiom właściciela. Tworzona od początku jest architektura sklepu, grafika, system zarządzania produktami, obsługi klientów i wiele innych elementów. Przy projektowaniu sklepu należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak intuicyjne poruszanie się po sklepie, opisy produktów, jasność informacji i łatwość dokonania zakupu. Sklep powinien być także optymalizowany pod kątem wyszukiwarek.

Oczywiście taki komfort wiąże się z dodatkowymi kosztami. Cena dedykowanego e-sklepu to koszt od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Ostateczna kwota, jaką zapłacimy zależy od rodzaju funkcjonalności sklepu oraz renomy firmy realizującej zlecenie. Projektując e-sklep szczególną uwagę należy zwrócić na takie rzeczy jak: poruszanie się po sklepie, opisy produktu, jasność informacji i łatwość dokonania zakupu. Obok wysokich kosztów, do minusów autorskiego oprogramowania zaliczyć należy długi(nawet kilka miesięcy) czas budowy sklepu.

Zalety autorskiego oprogramowania podkreśla z kolei Maciej Białek z Pixers.pl. – Oczywiście, że można postawić sklep za 5 tysięcy ( koszt przystosowania darmowego albo Saas’owego softu + grafika + serwer ), ale pytanie po co ? To tak, jakby rozłożyć łóżko polowe ze skarpetami koło galerii handlowej i nawet nie wywiesić szyldu z napisem „skarpety”- komentuje Białek.

 Zaprezentuj swój e-biznes na MamBiznes.pl. Wyślij opis na kontakt@mambiznes.pl. Codziennie nowe startupy. Zobacz największą bazę startupów >>>

– Koszt uruchomienia sklepu internetowego uzależniony jest od skali przedsięwzięcia. Istnieją rozwiązania bezpłatne, ale i tworzone na zamówienie platformy. Dedykowany sklep to zwykle koszt od kilku tysięcy złotych wzwyż. Dochodzą do tego koszta uruchomienia SQL i serwera WEB – to kilkaset złotych miesięcznie – mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl.

– Tak naprawdę sklep internetowy to nieduży wydatek – mówi Zbigniew Ługowski z Toys4Boys.pl. Są obecnie dostępne prawie gotowe rozwiązania zaczynające się od nawet 200zł miesięcznie. Oczywiście pozostałe koszta (np. dodania opisów produktów, grafiki) to dodatkowe wydatki, które jednak można zredukować wykonując jak najwięcej pracy samodzielnie – dodaje ekspert. Potwierdza to Anna Marynowska, założycielka sklepu E-lady.pl.- Startując dysponowałam wyłącznie komputerem, pomysłem oraz sporą dawką ambicji. Każda zarobiona złotówka była reinwestowana. Okazało się to na tamten czas skuteczne, choć przynajmniej w pierwszym roku nie miałam tzw. wypłaty i ani chwili wolnego czasu – mówi Marynowska.

Podejmując decyzję o wyborze skryptu najpierw warto zastanowić się na temat potrzeb, jakie powinien on zaspokajać. Może się, bowiem okazać, że zupełnie niepotrzebnie wydajemy duże pieniądze na rozwiązania, których w praktyce nie wykorzystujemy. W przypadku początkujących e-sklepów bardzo często potwierdza się powiedzenie, że rzeczy najprostsze są najlepsze.  

– Przeczytaj drugą część pordnika „Jak założyć sklep internetowy”

Grzegorz Marynowicz

Komentarze

Avatar

MAREK

6 stycznia 2011 Odpowiedz

jeżeli te sklepy sa tanie 🙂 to ja mam lepsze rozwiązanie sklep prestashop z grafika wykonana na wlasne zyczenie.

Avatar

MAREK

6 stycznia 2011 Odpowiedz

a zapomnialem to chyba nie portal ogloszeniowy Panie mm brzydko tak spamowac . samo to juz swiadczy o tym jacy jestescie kiepsy 🙂

Avatar

G

29 stycznia 2011 Odpowiedz

myśle że troche za dużo reklamowanych firm na raz w tekście..

Avatar

arek

19 maja 2011 Odpowiedz

„W czasach, kiedy rejestrowaliśmy nasze pierwsze domeny, com.pl kosztowała 150 zł a pl 300 zł – mówi Dariusz Topolewski, prezes Oponeo.pl”

BZDURA … .pl NIGDY nie kosztowala 300 zl, a juz z pewnoscia nie wtedy gdy Oponeo startowalo.

Avatar

regatio.pl

9 sierpnia 2013 Odpowiedz

Wirtualny Zespół ds. Marketingu FIRMY REGATIO to specjaliści z dziedziny IT, PR i marketingu. Zajmujemy się opracowywaniem i tworzeniem stron internetowych. Wykonujemy niestandardowane i przyciągające uwagę designy dla sklepów internetowych, dopasowanych do profilu działalności Klienta. Dodatkowo zapewniamy prestiżowy adres rejestracyjny dla firmy z kompleksową obsługę biurową. Zapoznaj się z pełną ofertą na regatio.pl

Avatar

Wiki87

28 sierpnia 2014 Odpowiedz

Uwaga na firmy które kuszą promocjami, a potem po kieszeni klienta. Ja znalazłam fajny sklep gdzie nie ma promocji. Ale też nie ma ukrytych opłat. Są nawet oszczędności dzięki oprogramowaniu. Jest tzw. konfigurator wyglądu, który pozwala na ustawienia layoutu w czasie rzeczywistym. I wiele innych.Naprawdę ciekawy ten konfigurator, polecam wejdźcie sobie na stronę demo.sky-shop.pl/?setup_template=1 zobaczcie sami.

Avatar

hortes

8 września 2016 Odpowiedz

W Hekko macie poniżej 10 zł VPSa. Opłaca się, raczej taniej nie znajdziecie, a mowa jednak o stabilnej firmie, takiej gdzie żadne problemy nie powinny się pojawiać.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*