Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Otwórz pub i zacznij liczyć zyski

Usiąść z przyjaciółmi przy kuflu dobrego piwa, w pubie z odpowiednim klimatem. Polacy coraz częściej wybierają właśnie ten rodzaj spędzania wolnego czasu. Jak mówią nie ma to jak zimny browar po ciężkim dniu w pracy. Puby, które zaskarbiły sobie serca klientów pękają w szfach, a nowe lokale powstają jak grzyby po deszczu. Czy zatem otworzenie pubu może być dobrym pomysłem na biznes? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę decydując się na własny lokal?

Polak woli wódkę?

Mimo iż ciężko jest zatrzeć stereotyp, że Polacy piją wyłącznie wódkę to rzeczywistość w tej materii w porównaniu do kilku lat wstecz zmieniła się znacząco. Badania wskazują, że spożywamy coraz więcej alkoholi niskoprocentowych poświęcając poczciwą wódkę na rzecz wina czy piwa. To dobra wiadomość dla wszystkich myślących o własnym lokalu zwłaszcza, że taka tendencja będzie utrzymywać. Inną pozytywną informacją jest fakt, że pijemy z coraz większą kulturą. Rzecz jasna nie chodzi tu o przysłowiowych panów spod sklepu monopolowego bo tacy zawsze będą, ale o zwyczaje, które kształtują się w społeczeństwie, a których wcześniej nie było. Rosnąca kultura picia alkoholu, a także zmiana struktury spożywanych trunków są więc dobrymi przesłankami do otwarcia pubu.

Taką przesłanką jest również rosnąca liczba osób odwiedzających puby. Warto wspomnieć, że nie jest to już tylko domena wielkich miast, ale moda na biesiadowanie w pubach coraz wyraźniej wkracza także do mniejszych miejscowości. Rosnący popyt potwierdzają osoby, które postawiły właśnie na ten biznes. Rynek nie jest jeszcze nasycony i jest miejsce na kolejne lokale – mówi Grzegorz Warchoł, menadżer popularnego wrocławskiego pubu „Mleczarnia”. Jak jednak dodaje – aby z sukcesem zaistnieć niezbędne będą: lokal w dobrym miejscu, odpowiedni klimat, muzyka i menu. Spełnienie tych czterech warunków to dekalog wszystkich, którzy postawili na ten biznes.

Boczna uliczka a może centrum?

Otwierając pub jednym z istotnych elementów będzie lokalizacja naszej knajpy. Właściciele lokali mówią, że ciężko tu o regułę. Znam puby, które funkcjonują bardzo dobrze dzięki temu, że znajdują się w centrum miasta, ale jednocześnie wiem, że podobnym powodzeniem mogą się cieszyć knajpy z lokalizacją w ciemnych bocznych uliczkach – mówi Pan Grzegorz.. Bardzo dużo zależy tu od rodzaju pubu oraz typu klientów, których ma przyciągać- dodaje. Jeżeli w lokalu chcemy postawić głównie na alkohol i przekąski wówczas centrum miasta wydaje się być lepszym rozwiązaniem. Z kolei lokalizacja knajpy w miejscu odosobnionym będzie dużo korzystniejsza gdy myślimy o pubie, w którym grana będzie muzyka na żywo lub np. tętniło będzie życie kulturalne.

Szukając lokalu, w którym rozpoczniemy działalność warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Przede wszystkim pamiętajmy, że lokal musi mieć odpowiednią powierzchnię. Według właścicieli pubów pomieszczenie, w którym chce się otworzyć knajpę powinno być nie mniejsze niż 150 m2. Miejmy także na uwadze fakt, że nie każde miejsce nadaje się na tego rodzaju działalność. Do miejsc zakazanych zaliczyć można np. okolice kościołów czy placówek oświatowych. Kwestie te regulują przepisy prawne, które wskazują w jakiej odległości od wymienionych miejsc można otworzyć lokal z alkoholem. Osoby prowadzące knajpy zgodnie twierdzą, że nieocenioną wartość mają dobre kontakty z najbliższym otoczeniem dlatego warto zadbać o jak najlpesze relacje sąsiadami.

Urządzamy lokal

Wygląd lokalu jest jednym z kluczowych elementów tego biznesu. Musimy się więc liczyć z tym, że znaczną część naszego budżetu pochłoną wydatki związane przystosowaniem i wystrojem wnętrza. To właśnie odpowiedni wystrój tworzy klimat, który zapamiętują klienci. Wysokość środków potrzebnych do przystosowania lokalu zależy od wielu czynników. Przede wszystkim istotny jest tu stan lokalu, w którym zamierzamy otworzyć pub.

Innym czynnikiem wpływającym na wielkość koniecznych inwestycji są nasze oczekiwania odnośnie wyglądu lokalu. Wysoki standard z nowymi meblami i pozostałym sprzętem wiąże się rzecz jasna z wyższymi kosztami. Wszystko zależy więc od naszej wizji oraz możliwości finansowych.- Na renowację i nadanie temu miejscu nowego klimatu wydaliśmy ponad 90 tys. zł. Na początku nie było łatwo zwłaszcza, że lokal był zupełnie zdewastowany – wspomina Pani Alicja prowadząca jeden z wrocławskich pubów.

Musieliśmy wyłożyć peniądze m.in. na elektryczność, kanalizację, odpowiednią ilość wyjść ewakuacyjnych a także spełnienie wymogów sanitarnych – mówi Pani Ala. Zaryzykowaliśmy i włożyliśmy wszystkie oszczędności w ten biznes. Dziś z perspektywy czasu mogę potwierdzić, że było warto. To co nas najbardziej cieszy to fakt, że udało nam się zdobyć stałych klientów. Zadowolenie odwiedzającego knajpę to dla nas największa nagroda – dodaje z uśmiechem właścicielka pubu.

Niezależnie od zasobności naszego portfela każdy pub musi mieć to coś. Ważne jest więc znalezienie docelowej grupy, którą zainteresujemy swoją ofertą. Zazwyczaj bowiem w pubie spotykają się ludzie o określonych zainteresowaniach. Najtrudniejszą rzeczą w tym biznesie jest właśnie stworzenie unikalnego klimatu niedostępnego gdzie indziej. Wystrój pomieszczenia odgrywa w tym przypadku niebagtelną rolę. Jeżeli uda nam się stworzyć miejsce niepowtarzalne to klient na pewno do nas wróci na kolejnego browara.

Urządzenie lokalu wiąże się więc ze znacznymi kosztami. Oczywiście przy mniejszym budżecie możemy postawić na kreatywność. Swoimi siłami przy odrobinie weny można na prawdę sporo zdziałać. Przeszukajmy strych, popytajmy znajomych, odwiedźmy giełdę staroci a na pewno znajdziemy ciekawy pomysł na dekorację knajpy. Być może nie będzie ona tak nowoczesna jak pozostałe, ale na pewno będzie oryginalna.

Papierkowa robota

Wszystkie osoby przekonane, że otworzenie własnej knajpy to przedsięwziecie nie wymagające dużego wysiłku musimy sprowadzić na ziemię. Zanim bowiem staniemy za barem i podamy klientowi pierwsze piwo czeka nas sporo pracy, nerwów, wizyt w urzędach i roboty papierkowej. Jak bowiem mówią właściciele pubów – najbardziej czasochłonne nie są prace remontowe, lecz zmagania z wszechobecną biurokracją.

Pierwszą istotną kwestią jest, by porozumieć się z właścicielem lub administratorem budynku, w którym chcemy otworzyć pub. Aby rozpocząć tego typu działalność musimy mieć bowiem dokument stwierdzający, iż administrator/właściciel wyraża na to zgodę.

Sprzedaż alkoholu wymaga specjalnych pozwoleń i koncesji.Co ciekawe nasze prawo oddzielnie traktuje różne trunki. I tak, trunki do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa to jedna kategoria. Kolejny przedział to 4,5 do 18% alkoholu. Ostatnia kategoria to trunki mocniejsze. Należy pamiętać, że na każdy z trzech wymienionych przedziałów potrzebne nam będzie osobne zezwolenie. Nie obejdzie się także bez kolejnych wydatków ponieważ zezwolenie kosztuje.

W pierwszym roku za pozwolenie na sprzedaż alkoholi mocniejszych(zawartość alkoholu powyżej 18%) zapłacimy nieco ponad 2 tys. zł. Jeśli natomiast chcemy sprzedawać trunki o zawartości alkoholu w przedziale 4,5-18% czeka nas wydatek około 600zł. Warto wiedzieć, że koncesję należy co roku odnawiać a wysokość opłat za pozwolenia w kolejnych latach uzależniona jest od obrotów jakie generuje pub. Zazwyczaj wielkość ta oscyluje w granicach 2%. W celu uzyskania koncesji na sprzedaż alkoholu musimy udać się do urzędu miasta lub gminy, w której nasz lokal będzie działał.

Tam gdzie jest alkohol tam klient lubi dobrze zjeść, a to wiąże się z kolejnymi obowiązkami. Skoro chcemy naszym klientom serwować posiłki to niezwykle ważne będzie zapoznanie się wymogami BHP. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na przepisy określające standardy jakie powinny spełniać budynki i pomieszczenia, w których przygotowywane i serwowane są posiłki. Odpowiednie regulacje odnajdziemy w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 r. dotyczącym wymagań higieniczno- sanitarnych.

Decydując się otwarcie pubu, nie obejdzie się bez zatrudnienia pracownikow. Niezwykle ważne jest by osoby te przed podjęciem pracy odbyły stosowne kursy oraz badania sanitarno epidemiologiczne. Pamiętajmy także, iż prowadząc ponad stumetrowy lokal powinniśmy zatrudnić minimu trzech pracowników do pracy za barem oraz jedną osobę do zmywania naczyń.

Zanim ruszymy ze sprzedażą browara musimy wybrać się do powiatowej stacji sanitarno-epidemilogicznej oraz straży pożarnej. Ukochany przez wszystkich Sanepid skontroluje instalacje wodne i kanalizacyjne a panowie strażacy sprawdzą drogi ewakuacyjne a także budynek pod kątem zgodności z przepisami przeciwpożarowymi.

Pamętajmy o wszystkich obowiązkach ponieważ ich niedopełnienie może nam przysporzyć wielu nieprzyjemności oraz dodatkowych wydatków.


Diabeł tkwi w szczegółach

Jak już zostało powiedziane jednymi z głównych kosztów przy otwieraniu knajpy będą wydatki związane z adaptacją oraz urzędzeniem lokalu. Niezbędny będzie zakup stołów, krzeseł czy ław. Jeżeli myślimy o czymś bardziej wykwintnym to nie obejdzie się bez foteli, kanapy czy sofy. Nie małe środki pochłonie także zakup profesjonalnego baru oraz nierdzewnych zlewozmywaków. Zadbajmy o kilka dystrybutorów do piwa a także naczynia, w których będziemy podawać trunki oraz jedzenie. Nie obejdzie się więc bez kufli, szklanek, kieliszków, sztućcy czy talerzy. Do przygotowywania ciepłych posiłków potrzebną będą frytkownica, mikrofalówka oraz opiekacz. Świeżość naszym produktom zapewni chłodziarka a czystość naczyniom specjalna wyparzarka. Warto pomyśleć także nad sokowirówką i ekspresem do kawy.

Co podać?

Decydując się na własny pub staniemy przed problemem wyboru piwa, które będziemy podawać a także kwestią ułożenia menu. Wbrew pozorom sprawy te nie należą do prostych. Właściciele lokali bardzo często mają dylamat, którą markę piwa wybrać. Browary zazwyczaj zapewniają większość niezbędnych akcesoriów jak kufle, szklanki, parasole czy dystrybutory, ale w zamian oczekują umowy na wyłączność. W gestii właściciela pubu jest decyzja czy przystać na takie warunki czy może szukać innego rozwiązania. Najważniejsze by piwo odpowiadało klientom.

Wybraliśmy już piwo jakie podamy naszym klientom to teraz zastanówmy się nad jedzeniem. Chyba najlepiej do piwa pasuje pieczona kiełbasa dlatego warto ją mieć w swoim menu. Na klientów będą mogły zapewne liczyć także frytki i inne potrawy znane z fast foodów. Możemy także pomyśleć o bardziej wyszukanych potrawach, ale tak by nie zagubić po drodze klimatu knajpy. Przygotowując menu dla naszego lokalu pamiętajmy, że pub to nie restauracja.


Marketing

Rozpoczynasz działalność to pamiętaj, że bez promocji Twój pub długo nie pociągnie. Do reklamy pubu warto skorzystać ze standardowych kanałów promocji jakimi są: ulotki, ogłoszenia w lokalnej prasie, plakaty na uczelniach i w akademikach. Można także wykupić reklamę na jednym z portali studenckich, ale wszystko zależy od środków jakie będziemy mogli przeznaczyć na promocję. Bezpłatną reklamą będzie polecanie lokalu przez osoby, które miały już okazję go odwiedzić. Mechanizm ten zadziała tylko wtedy, gdy klinetowi spodoba się w naszej knajpie. Pamiętajmy, że wyłącznie od nas zależy czy zadziała poczta pantoflowa, która powiększy grono stałych bywalców.

Czy otwarcie pubu jest dobrym pomysłem na biznes? Ten rynek jest niewątpliwie konkurencyjny, ale dla nowych lokali jest jeszcze miejsce. Najlepsi mogą liczyć na spore zyski. Zapewnij więc odpowiedni lokal, zbuduj klimat, włącz dobrą muzykę i podaj piwo z pianką a na brak klientów nie powinieneś narzekać.

Łukasz Nomejko

MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
saraxx 26 wrz 2018 (20:23)

Moim zdaniem jest to świetny pomysł na własny biznes :)

________________________________________________________
https://www.posiflex.com.pl/pl_zalety-i-wady-terminali-dotykowych-pos-w-branzy-horeca,211.html