Protekcjonizm Unii Europejskiej, czyli pieniądze dla rodzimych firm i bariery wejścia
Protekcjonizm w Unii Europejskiej objawia się dwoma elementami. Z jednej strony to nielegalna pomoc publiczna, którą częściej uzyskują firmy pochodzące z danego kraju. Są to także bariery pozataryfowe, które wprowadzają dane państwa. Może być to np. konieczność rejestracji w danym systemie, który przewiduje ustawodawstwo krajowe – ale nie traktaty europejskie. Prowadzi to do uiszczania dodatkowych opłat, które nie powinny być wymagane – ze względu na konkurowanie na podobnych warunkach we wszystkich krajach. Polityka protekcjonistyczna Wspólnoty Europejskiej skutkuje także przekazywaniem środków przez dane państwo rodzimym firmom. Różnego rodzaju działania, regulacje i wytyczne pozwalają na transfer pieniędzy z sektora finansowego do własnych firm. Niemcy przekazują swoim podmiotom, działającym na krajowym rynku – rekordowe 40 miliardów euro. W Polsce pomoc ta, często piętnowana przez dziennikarzy, wynosi jedynie 4 miliardy euro.
– Badania Komisji Europejskiej potwierdzają, że Polska nie chroni dodatkowo swojego rynku pracy i nie utrudnia wejścia – powiedział serwisowi eNewsroom Piotr Arak, prezes Polskiego Instytut Ekonomicznego – Biorąc pod uwagę przewlekłe postępowania administracyjne i wprowadzanie barier na Zachodzie, cały region Europy Środkowo-Wschodniej wypada pod tym względem lepiej. Głośnym elementem działań protekcjonistycznych Unii Europejskiej jest przypadek zagranicznych – w tym też polskich – pracowników delegowanych. Wyjeżdżający do pracy za granicę w ramach jednego przedsiębiorstwa otrzymywali wynagrodzenie ustalone przez firmę na terenie Polski. Komisja Europejska oraz wiele państw członkowskich – także Francja i Niemcy – domagali się unormowania i wyrównania płac do poziomu wynagrodzeń minimalnych danego kraju – podkreślił Arak.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Unia Europejska nałożyła cła na chińskie rowery elektryczne
- Brytyjskie start-upy uciekają do Polski, Litwy, Estonii i Rumunii
- Jak zrobić biznes na unijnych absurdach?
eNewsroom
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
-
Kwestionariusz osobowy pracownika 2024 – jak wypełnić go prawidłowo?
-
Hejt w biznesie. Ekspertka radzi jak dbać o reputację w sieci oraz jak walczyć z fałszywymi treściami
-
Odstąpienie od umowy – jak to zrobić skutecznie? Sprawdzamy jakie są prawa konsumenta