Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Przedsiębiorcy potrzebują nowych przepisów regulujących pracę zdalną

Coraz więcej pracowników korzysta z możliwości pracy zdalnej. Dzieje się tak dzięki dostępności technologii cyfrowej i Internetu – ale praca zdalna odpowiada także na zmieniające się potrzeby pracowników i rosnącą konkurencję na rynku pracy.

Fot. Pexels/
Kaboompics .com

Gdy poszukiwany przez przedsiębiorcę pracownik opiekuje się dziećmi, daleko mieszka, lub inny czynnik społeczno-ekonomiczny powstrzymuje go przed przyjazdem do biura – pracodawcy często decydują się na zatrudnienie zdalne. Taka forma pracy ma wiele dobrych stron – pozwala pracownikowi na ustalanie własnego grafiku, przez co polepsza się jego wydajność i zwiększa się możliwość połączenia życia zawodowego z prywatnym. Tak elastyczne podejście do zatrudnienia pozwala realizować się na rynku pracy wielu osobom, które z różnych względów nie chcą lub nie mogą pracować w tradycyjny sposób. Praca zdalna niesie jednak za sobą pewne niebezpieczeństwa.

– Problemy rodzi brak regulacji prawnych. W Polsce nie ma przepisów, które dokładnie regulowałyby zasady świadczenia pracy zdalnej. Najbliższe temu przepisy dotyczą telepracy, jest to jednak zupełnie inna forma zatrudnienia – powiedziała serwisowi eNewsroom Grażyna Spytek-Bandurska, ekspertka prawa pracy Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP). – Praca zdalna musi zostać uregulowana – podczas świadczenia usług przez pracownika pojawiają się wątpliwości co do kwestii ochrony danych, powierzenia sprzętu i odpowiedzialności za niego, a także wypadków w miejscu pracy. Takie aspekty pracy zdalnej powinny zostać uregulowane przepisami. Pracodawcy oczekują więc, że nastąpią zmiany w prawie pracy. Potrzebujemy wprowadzenia pojęcia pracy zdalnej i określenia jej podstawowych zasad – tak, żeby mogła być powszechnie stosowana w sposób legalny i przewidziany w przepisach kodeksu pracy – apeluje Spytek-Bandurska.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

eNewsroom

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Kris59 17 gru 2021 (13:40)

Tak, tu wygoda pracownika że nie traci czas na dojazd. Ale prawnie i umownie nie jest to w żadnen sposób objęte wręcz kłopotliwe. Bo niby jak sprawdzić czy pracownik faktycznie pracuje w czasie w jakim powinien nie naruszając przy tym innych praw? U mnie na szczęscie zadziałał axence który zarządza naszym systemem it. Mogliśmy dzęki nim kontrolowoać relany czas pracowników na sprzęcie firmowym.
Inna kwestia że doszły do tego umowy z pracownikami że wyrażają na to zgodę i odpowiednie regulacje.
Pomysl ze zdalną pracą fajny ale do dopracowania