Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Start-up z Łodzi znalazł sposób na roaming. Dostępny jest już w 130 krajach

Korzystanie z internetu poza granicami kraju jest dosyć kosztowne. Zmienić to postanowił łódzki start-up XOXO WiFi. – Usługa dostępna jest już w ponad 130 krajach. Oferujemy nasze usługi nawet w bardzo egzotycznych destynacjach jak Madagaskar, Kirgistan, Nepal czy Fidżi – mówi Katarzyna Przybył, współzałożycielka XOXO WiFi.

Tak jak większość biznesów, tak i ten z rodził się w wyniku potrzeby. Był nią dostęp do internetu w nawet najdalszych zakątkach globu. – Pomysł wziął się z zamiłowania do podróży i jak to często bywa z potrzeby rozwiązania problemu, który sami napotkaliśmy. Kilka lat temu w czasie podróży po Azji, niemal każdego dnia rozpaczliwie poszukiwaliśmy dobrego dostępu do sieci. To był czas kiedy firma Andrzeja (CEO) wprowadzała pewne zmiany i nawet podczas urlopu, z racji tego, że był głównym Informatykiem musiał być dostępny. Okazało się to nie lada wyzwaniem, aby w wietnamskiej czy lankijskiej wiosce znaleźć dobry dostęp do sieci umożliwiający przesyłanie plików. To był punkt zapalny – mówi Katarzyna Przybył. Jednak zanim powstał XOXO WiFI, pomysłodawcy

Na zdjęciu Katarzyna Przybył

stworzyli zupełnie inny start-up Polish WiFi, który zapewnia obcokrajowcom w Polsce internet po dzień dzisiejszy. – Dużo nauczyliśmy się właśnie na Polish WiFi z którego wiele rozwiązań zastosowaliśmy w jego światowym odpowiedniku XOXO WiFi. Myślę, że był to bardzo dobry krok, aby zacząć i nauczyć się wszystkiego na własnym podwórku – zaznacza współtwórczyni start-upu.

„Od kilku lat nie zmieniamy samochodu”

Twórcy tego pomysłu dosyć namieszali na rynku telekomunikacyjnym. Jednak nie obyło się bez problemów. – Największą trudnością okazały się negocjacje umów na Internet dla poszczególnych krajów.  Wciąż aktualizacja cennika jest duży wyzwaniem, ponieważ ceny za Internet zmieniają się dość często – zaznacza pomysłodawczyni.

Z powstaniem biznesu wiązało się także wiele wyrzeczeń. – Pomysł sfinansowaliśmy z własnych środków i robimy to do tej pory. Dlatego też od kilku lat nie zmieniamy samochodu wszystkie wolne środku inwestujemy w firmę, ludzi i urządzenia. – podkreśla Katarzyna Przybył. Dziś start-up osiąga już zyski, jednak wciąż jest on w pełni przeznaczany na kolejne inwestycje.

Proste rozwiązanie na kosztowny roaming

Stworzony przez twórców XOXO WiFi router jest dosyć proste w obsłudze, do którego można podłączyć do pięciu urządzeń. – Urządzenie łączy nas automatycznie z najlepszą siecią w danym miejscu, więc nie jesteśmy skazani na jednego operatora. Gdy się przemieszczamy, XOXO WiFi przełącza nas zawsze do silniejszego operatora, a my nawet tego nie zauważamy – wyjaśnia współtwórczyni start-upu.

W rozwoju biznesu nie przeszkodziło również wprowadzenie dyrektywy unijnej „Roam like at home”, która zniosła na terenie UE roaming, jaki do tej pory był znany. Nie miało to wpływu na działalność start-upu z tego względu, że już od samego początku klientami były osoby podróżujące poza Europę. – Europa jest też atrakcyjnym kierunkiem dla Azjatów i Amerykanów, którym również wynajmujemy nasze urządzenia – dodaje pomysłodawczyni.

Nowe plany

Pomysł na XOXO WiFI okazał się dość dochodowym biznesem. –  Istotny może być fakt, że od kilku miesięcy odnotowujemy stały wzrost obrotu o 30%. Wspomnę również o naszym najnowszym spostrzeżeniu, które mnie osobiście bardzo cieszy, mianowicie odsetek powracających klientów. Niedawno zauważyliśmy, że ok 70% naszych klientów dokonuje ponownego zamówienia. To znaczy, że są zadowoleni z usługi, a przede wszystkim jest im ona potrzebna, a przecież o to w tym głównie chodzi – mówi Katarzyna Przybył.

Bardzo dobre wyniki start-upu skłaniają twórców do tworzenia nowych pomysłów. Jednym z ważniejszych elementów nad którymi pracują jest obecnie rozwój usług B2B. Przygotowują również sprzedaż urządzeń, które obecnie są wynajmowane na określony czas. – Marzy nam się również własny punkt na lotnisku, złożyliśmy już odpowiedni wniosek, teraz pozostaje czekać na decyzje. Kolejnym krokiem będzie natomiast ekspansja za granicę – mówi współtwórczyni start-upu.