Stworzyli platformę do rehabilitacji online. „Mamy trzykrotnie lepsze wyniki fizjoterapii”

Raccoon.Recovery pomaga ludziom po urazach i chorobach neurologicznych osiągnąć trzykrotnie lepsze wyniki fizjoterapii i wspiera ośrodki rehabilitacyjne, aby zwiększyć przychody do + 150%. Podczas lockdowna Raccoon.Recovery pomaga pacjentom nie rezygnować z kursu rehabilitacji i wspiera terapeutów, aby nie tracili klientów i zarabiali na online konsultacjach. Produkt jest przeznaczony do każdego etapu rehabilitacji, jeśli pacjent ma minimalną mobilność – mówią założyciele start-upu Raccoon Recovery. Start-up jest ćwierćfinalistą tegorocznego Infoshare Startup Contest.

Założyciele projektu opowiadają jego genezie, początkach, pozyskanym finansowaniu na rozwój, pierwszych klientach, generowanych przychodach. Mają także rady dla twórców start-upów.

Grzegorz Marynowicz: Kiedy zaczęła się Wasza przygoda z biznesem? Skąd w ogóle decyzja o założeniu start-upu zamiast pracy na etacie? Dlaczego akurat taki biznes? Skąd pomysł na start-up? Co jest Waszym produktem?

Jeszcze przed założeniem startupu Raccoon, współzałożyciele Svitlana Malovana i Aleksander Chernegov pracowali nad projektem Paybeam od 2013 do 2015 roku. Razem z miłośnikami IT Vitaliy Tolkachov i Alexem Radovichenko zdecydowali się uruchomić startup, który skupia się na gadżetach, które współdziałają z rzeczywistością cyfrową. Nieco później zespół zauważył, że produkowane kontrolery gier wideo stały się bardzo pożądane przez osoby z niepełnosprawnością ręki. To spowodowało przekształcenie kontrolerów gier wideo na czujniki rehabilitacyjne. Po rozmowie z fizjoterapeutami zdaliśmy sobie sprawę, że możemy zmienić branżę i uczynić świat lepszym miejscem. 10 grudnia 2017 roku zespół rozpoczął prace nad rozwiązaniem rehabilitacyjnym (oprogramowanie + sprzęt).

Raccoon.Recovery to platforma do cyfrowej rehabilitacji. Jego rdzeniem jest oprogramowanie w chmurze do zarządzania procesu rehabilitacyjnego z pacjentami, tworzenia kursów rehabilitacyjnych i możliwość zdalnego monitorowania. Do kontroli ćwiczeń fizycznych dostarczamy opracowane przez nas sensory. Po lockdownu zrelizowaliśmy wersję, w której każdy pacjent może używać własnego smartfona zamiast czujnika terapeutycznego. Pozwala nam to zaspokoić ekscytujące zapotrzebowanie na telerehabilitację ośrodków i pacjentów, zgromadzenie dannych dla sztucznej inteligencji i generowanie dochodów, gdy niemożliwe jest wysłanie sprzętu. Oprócz lekcji wideo do powtórzenia, Raccoon.Recovery zapewnia możliwość grania w gry wideo z ruchami niezbędnymi do rehabilitacji.

Co oferujecie czego nie ma konkurencja? Co dajecie klientowi?

Raccoon.Recovery pomaga ludziom po urazach i chorobach neurologicznych osiągnąć trzykrotnie lepsze wyniki fizjoterapii i wspiera ośrodki rehabilitacyjne, aby zwiększyć przychody do + 150%. Podczas lockdowna Raccoon.Recovery pomaga pacjentom nie rezygnować z kursu rehabilitacji i wspiera terapeutów, aby nie tracili klientów i zarabiali na online konsultacjach. Produkt jest przeznaczony do każdego etapu rehabilitacji, jeśli pacjent ma minimalną mobilność.

Zalety Raccoon.Recovery obejmują:
– Grywalizacja Raccoon.Recovery motywuje pacjentów, dzięki czemu nie rezygnują oni z kursu. Niektórzy gracze rynkowi używają gier wideo do rehabilitacji, ale Raccoon pozwala pacjentom grać gry wideo, które mają scenariusz i są o wiele bardziej wciągające niż proste gry wideo łączące w sobie ćwiczenia ruchowe.
– W przeciwieństwie do wielu konkurentów, Raccoon.Recovery jest dobre na wszystkich etapach rehabilitacji.
– Raccoon.Recovery może służyć do zdalnego monitorowania pacjenta. Na naszej platformie terapeuci mogą sprawdzić, czy pacjent postępuje zgodnie z zaleconym programem i monitorować jego postępy bez konieczności swojej obecności na każdej sesji ćwiczeń.
– Jeszcze jedna unikatowa cecha Raccoona.Recovery to integracja z AI. Z pomocą AI Raccoon.Recovery prognozuje czas trwania kursu i wspiera terapeutów w jego planowaniu, co pozwala im skupić się na ich podstawowych zadaniach.

Działacie na rynku lokalnym czy może od razu nastawiacie się na rynek globalny?

Raccoon.Recovery jest już uruchomiony w Niemczech, Polsce i na Ukrainie. W okresie lockdowna zaczęliśmy wchodzić na rynek indyjski (ekosystem płatności z “”własnej kieszeni”) i włoski (ekosystem ubezpieczeniowy), gdzie niepokryty popyt na rozwiązania telerehabilitacyjne jest ogromny. Z pomocą naukowców i naszych międzynarodowych mentorów zespół już udowodnił dopasowanie Raccoon.Recovery do rynku i jego skalowalność. W nadchodzących latach będziemy rozwijać się w innych krajach Europy, Azji i Afryki. Do końca 2022 r. Zamierzamy wprowadzić nasze rozwiązanie na następujące rynki, na których firmy ubezpieczeniowe są kluczowymi interesariuszami: Gruzja, Austria, Szwajcaria, Wielka Brytania, Hiszpania i USA. Do tego czasu naszymi nowymi głównymi rynkami bez systemu „out of the pocket” będą: Korea, Pakistan, Japonia, Nigeria i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Ile kapitału wymagało uruchomienie biznesu i co poszły te środki? Czy zasilał Was inwestor?

Zebraliśmy 575 500 euro, w tym dotację z programu „Horyzont 2020” 50 000 euro. Nasi obecni inwestorzy pomagają nam znaleźć partnerów i inwestycje na kolejne rundy.

Czy w momencie startu mieliście doświadczenie w biznesie? Jak wyglądały początki działalności?

Współzałożycielką i CEO Raccoon.World jest Svitlana Malovana, entuzjasta technologii. Ma ponad 6-letnie doświadczenie w skalowaniu i zarządzaniu firmą. Jako CEO i praktykujący prawnik w Olans Group, Svitlana miała do czynienie z firmami medycznymi (ArtoMed, Cardiomo) oraz z startupami sprzętowymi i programowymi (Arqa Technologies, Paybeam, PRODBOARD, SmartSport) na rynkach WNP, UE i USA. Svitlana poznała wszystkie szczegóły powstających biznesów i będąc wielkim fanem technologii, założyła startup Raccoon.Recovery.

Jako entuzjasta powrócenia osób niepełnosprawnych do społeczeństwa, Svitlana badała sposoby rehabilitacji psycho-emocjonalnej i fizycznej osób niepełnosprawnych podczas międzynarodowego  kursu Zwischenland prowadzonego przez Deutch-Polnisches Jugenwerk. Kiedy rozpoczęła się operacja antyterrorystyczna na Ukrainie, jako wolontariuszka udzielała porady prawne w sprawie „Wróć żywcem!” dla Organizacji publicznej i Fundacji Handicap, które zajmowały się pozyskiwaniem funduszy, dostarczaniem leków i rehabilitacją osób po powrocie do domu.

Jak pozyskujecie klientów i które metody promocji są najbardziej efektywne? Kto jest głównym klientem?

Naszymi płatnymi klientami są publiczne i prywatne ośrodki rehabilitacji fizycznej, zarówno ambulatoryjne jak i stacjonarne. W tym roku rozpoczęliśmy współpracę z firmami ubezpieczeniowymi i agencjami rządowymi, aby przyspieszyć skalowanie. Rozważamy również sprzedaż b2c, ponieważ wiele osób nie ma dostępu do terapii. Nasza strategia pozyskiwania klientów różni się w zależności od typu rynku, na którym działamy. Na rynkach, na których kluczowymi interesariuszami są publiczne zakłady ubezpieczeń, jak Niemcy, rozważamy zwrot kosztów w ramach programów ubezpieczeniowych i rządowych. Doświadczenie współpracy z operatorami medycznymi obsługującymi pakiety ubezpieczeniowe i abonamentowe zdobywamy podczas pilotażu z PZU Zdrowie. Aby wejść na rynki, na których za rehabilitację pacjenci płacą z własnej kieszeni, jak w Indiach, współpracujemy z dystrybutorami.

Ponadto wykorzystujemy marketing cyfrowy, aby przyciągnąć nowych klientów: reklamy w mediach społecznościowych, kampanie remarketingowe w Google, publikacje w magazynach internetowych, wykazy itp. Ten kanał sprawdza się podczas lockdownu, ponieważ koszt przyciągania uwagi kliniki nie przekracza 30 dolarów. Aby promować i sprzedawać Raccoon.Recovery, nawiązaliśmy współpracę oraz zostaliśmy członkami następujących stowarzyszeń: stowarzyszenie German Eastern Business, European Connected Health Alliance (ECHAlliance), Germany Trade and Invest (GTAI). Zespół nawiązał również współpracę z inicjatywą de:hub, finansowaną przez Federalne Ministerstwo Gospodarki, która wzmacnia Raccoon.Recovery w Niemczech.

Współpracujemy również z lokalnymi społecznościami fizjoterapeutów poprzez influencerów. Jednym z naszych ambasadorów marki jest Arno Villringer, dyrektor Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences w Lipsku oraz dyrektor Oddziału Neurologii Poznawczej Szpitala Uniwersyteckiego w Lipsku w Niemczech. Arno Villringer promuje nasze rozwiązanie w społeczności terapii opartej na faktach. Kolejnym ambasadorem marki jest Wojciech Kurzydło, Ordynator Oddziału Rehabilitacji Szpitala Rehabilitacyjnego „ORNR Krzeszowice”.

Na czym zarabiacie? Jaki jest Wasz model biznesowy?

Unikalny model cenowy Raccoon.Recovery opiera się na miesięcznej subskrypcji i jest stworzony na podstawie liczby pacjentów w placówce oraz liczby terapeutów, którzy pracowali w aplikacji w ciągu miesiąca. Pozwala na rozpoczęcie korzystania z rozwiązania bez znaczących wydatków, a co miesiąc można płacić tylko za to, z czego korzysta klient. Ten model cenowy został już zweryfikowany podczas negocjacji z ośrodkami rehabilitacyjnymi w UE, USA i na Bliskim Wschodzie.

Czy możecie się pochwalić już jakimiś ciekawymi liczbami?

Specjaliści rehabilitacji informują, że :
● Zaoszczędzili do 25% czasu na leczeniu jednego pacjenta.
● 92% pacjentów codziennie wykonywało ćwiczenia rehabilitacyjne w domu – porównując z 36% bez naszego rozwiązania.
● Pacjenci, którzy używali Raccoon.Recovery wykazali prawie trzykrotnie lepszy wyniki.
● 75% pacjentów twierdzi, że docenia możliwość treningu w domu pod nadzorem terapeuty.
● 5 wizyt u fizjoterapeuty + ćwiczenia domowe z Raccoon’em przynosi ten sam rezultat co 10 wizyt u terapeuty.

Jaki odsetek przychodów generuje Polska a jaki zagranica? Jak to wygląda w liczbach nominalnie?

W Polsce i Niemczech mamy 114 000 euro przychodów. 50 000 euro pozyskaliśmy od polskich klientów.

Skąd decyzja o poszukaniu inwestora? Ile środków otrzymaliście i na co zostaną przeznaczone?

Potrzebujemy inwestycji, aby dalej rozwijać nasz produkt i wchodzić na nowe rynki. Obecnie jesteśmy w rundzie Seed i zbieramy 600 000 euro.

Powiedzcie proszę kiedy przyszedł moment i przekonanie, że pomysł wypalił i ten biznes ma sens? A może to jeszcze przed Wami?

Mieliśmy kilka takich momentów. Ostatni miał miejsce, gdy rozpoczęła się kwarantanna. COVID-19 przewrócił wszystko się do góry nogami dla naszych klientów i milionów innych ośrodków rehabilitacyjnych na całym świecie. Ośrodki zaczęli tracić kontakt z pacjentami i swoje przychody. Problem z dostępem do rehabilitacji fizycznej pogorszył się – tylko 20 mln z 275 mln potrzebujących może skorzystać z terapii. 12 marca zadzwonił do nas jeden z naszych polskich partnerów i powiedział, że prawdopodobnie będą musieli zamknąć wszystkie swoje obiekty. Nasz zespół natychmiast przestał wykonywać wszystkie zadania które miał i zebrał się w burzy mózgów. Naszym celem było znalezienie sposobu, w jaki możemy szybko pomóc naszym klientom w tej sytuacji i jak możemy kontynuować własną działalność, jeśli nie będziemy w stanie wysyłać naszych czujników do klientów z powodu blokady. Po dwóch godzinach już pracowaliśmy nad odnowionym produktem, który może śledzić i analizować dane ruchowe ze smartfona użytkownika wykorzystując go jako czujnika terapeutycznego.

Jakie macie rady dla osób myślących o własnym start-upie? Jakich błędów powinni unikać? Na co zwrócić uwagę?

Możemy doradzić innym założycielom startupów, aby przetestowali i zweryfikowali wszelkie hipotezy produktowe, biznesowe lub marketingowe i dopiero po tych testach przystąpili do ich wdrażania. Nie należy lekceważyć potęgi networkingu, która może być ważnym narzędziem dla startupu w warunkach ograniczonego finansowania. Na przykład, dzięki wysokiej jakości networkingu, mogliśmy rozpocząć badania w Instytucie Maxa Plancka w Niemczech.

Jakie macie plany na przyszłość?

Misją Raccoon.World jest zapewnienie skutecznej, angażującej i terminowej rehabilitacji fizycznej każdemu, kto jej potrzebuje, poprzez wprowadzenie innowacyjnych podejść i rozbicie przestarzałego systemu. Gromadzimy już Big Data (ponad 180 typów danych od każdego pacjenta), aby uruchomić algorytmy sztucznej inteligencji, aby pomóc terapeutom w tworzeniu i poprawianiu dokładnych kursów rehabilitacyjnych, które pozwolą uniknąć błędów ludzkich i prognozować czas trwania leczenia.
Spodziewamy się, że do końca 2024 r. Ponad milion osób skorzysta z naszego rozwiązania rehabilitacyjnego. Staramy się wspierać ich w drodze do zdrowego życia!

Infoshare 2020 Online – wirtualny festiwal społeczności napędzanej technologią!
Najnowsze trendy technologiczne, startupy, innowacje, wyzwania biznesu w czasach pandemii. To wszystko podczas Infoshare 2020. Największa konferencja technologiczna w Europie Środkowo-Wschodniej w formacie online, transmitowanym na cały świat z Gdańska potrwa 6 dni i odbędzie się w dniach 23-25 i 28-30 września. Na uczestników czeka aż 9 scen tematycznych z prelekcjami na żywo i niespotykane dotąd możliwości networkingu.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*