Szyc, Kuźniar i Maślanka mają nowy biznes. Czy przekonają Polaków do teatru w internecie?
Borys Szyc, Jarosław Kuźniar i Marek Maślanka wspólnie realizują swój nowy pomysł na biznes – wirtualny teatr. – W pierwszych dniach konto w serwisie założyło ponad 2300 osób. Użytkownikami, którzy odwiedzili platformę byli nie tylko mieszkańcy Polski, ale także Polacy z Wielkiej Brytanii, Australii, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kenii, Omanu, Zambii czy Filipin – mówi Jarosław Kuźniar, współzałożyciel #TheMuBa.
Bartłomiej Godziszewski: Dlaczego postanowiliście realizować wspólnie nowy biznes? Skąd wziął się pomysł?
Borys Szyc: Teatr online chodzi mi po głowie od kilku lat. Znam środowisko teatralne od podszewki, potrzeby widzów, nie tylko w Polsce, ale i Polonii za granicą, to była tylko kwestia czasu. Dzisiaj marzenia o wyjściu z teatrem w nowe czasy, do jak najszerszej publiczności, stają się faktem.
Jarosław Kuźniar: Podczas jednego ze spotkań Borys opowiedział mi o pomyśle. Bardzo mi się spodobał i zaczęliśmy wspólnie zastanawiać się nad szczegółami. Dołączył do nas Marek Maślanka – inwestor z wizją rozwoju biznesowego projektu i tak w 40te urodziny Borys otworzył teatr. W internecie.
Zamierzacie zostać Netflixem wśród teatrów?
Jarosław Kuźniar: Dobre porównanie. Ten benchmark jest nam oczywiście bliski, ale nie chcemy być prostą kopią. Mamy plany obudowywania #TheMuBa licznymi dodatkowymi produktami, chociażby #TheMuBaTALK, które mają być pogłębionymi, niespiesznymi wywiadami, prowadzonymi na przemian przeze mnie i Borysa.
Czy tym pomysłem chcecie również przyczynić się do popularyzacji spektakli teatralnych?
Borys Szyc: Oczywiście! Ale nie tylko spektakli teatralnych, także koncertów, przedstawień baletowych itd. Mamy duży oddźwięk od różnych grup: Polonii za granicą, że takiej platformy im brakowało, nie mogąc na co dzień uczestniczyć w życiu kulturalnym w Polsce, czy od osób, którym nie udaje się kupić biletu na daną sztukę w teatrze stacjonarnym, bo liczba miejsc na widowni jest ograniczona. U nas tego problemu nie będzie.
Czy nie obawiacie się, że ludzie mogą zamienić teatr na monitor laptopa czy też tableta?
Borys Szyc: To jak mówienie o schyłku książki papierowej. Dla mnie jako aktora bardzo ważny jest odbiór i liczna publiczność na widowni w teatrze. Ale przygotowując się do premiery „Psiego Serca” Bułhakowa w Teatrze Współczesnym pokazywałem na swoim Instagramie przygotowania – charakteryzatornię, kulisy, zmiany kostiumów, scenę od strony aktora. I okazało się, że również tego widzowie oczekują! Stąd w #TheMuBa kamery będą również pokazywały backstage podczas spektaklu. Coś czego do czego dzisiaj, na co dzień, nie mają dostępu kupując bilet i przychodząc na spektakl do stacjonarnego teatru.
Prowadzisz ciekawy biznes i chciałbyś o tym opowiedzieć? Napisz na [email protected]. Opiszemy Twoją historię!
Jak dużo osób jest zainteresowanych pierwszymi spektaklami?
Marek Maślanka: Odbiór #TheMuBa jest bardziej niż pozytywny. Emocje wokół projektu są wymarzone. Teraz czas na decydujące – sprzedaż biletów. Na tę chwilę kilka tysięcy osób założyło konto na platformie i obejrzało ponad godzinny wywiad, który Jarek przeprowadził z Borysem, właśnie na temat genezy powstania #TheMuBa, teatru, oczekiwań widzów. Liczymy, że dołączą kolejni i będą naszymi stałymi Widzami w przyszłości. Sprawdźcie Państwo sami na themuba.com
Jak często będzie można oglądać spektakle online? Czy będą one dostępne tylko na żywo, czy też będzie można je odtwarzać w dowolnym momencie?
Jarosław Kuźniar: Obecny model biznesowy zakłada zakup biletu na premierę LIVE i/lub odtworzenie nagranego materiału przez kolejny weekend. Do końca 2018 roku będzie to 1 weekend w miesiącu.
Z jak dużą liczbą teatrów już współpracujecie? Czy zamierzacie rozszerzyć tą listę w najbliższym czasie?
Borys Szyc: Obecnie rozmawiamy z teatrami z całej Polski w zakresie współpracy od stycznia 2019. Etap przygotowań – wyboru spektaklu, uzyskania praw do transmisji, retransmisji, przygotowania technicznego jest dosyć skomplikowany na różnych poziomach. Do grudnia 2018 nasze zaproszenie przyjęły Teatr STU z Krakowa i Teatr Polonia z Warszawy, a wcześniej zarejestrowaliśmy koncert World Orchestra z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Jak zamierzacie zarabiać? Subskrypcje czy też bilety na każdy spektakl?
Marek Maślanka: W pierwszym etapie testowym, do końca roku 2018 przewidujemy system pay per view, za każdy spektakl. Docelowo chcemy wprowadzić różne opcje – także abonamentów. Ceny za spektakle LIVE to 24,90 PLN, a za nagrany materiał – 19,90 PLN.
Skąd wzięła się nazwa TheMuBa?
Borys Szyc: Wymyśliłem to jako skrót od Theatre, Music, Ballet, bo też takie widowiska chcemy pokazywać.
Jakie macie plany na dalszą działalność TheMuBa?
Jarosław Kuźniar: Jesteśmy dość kreatywną ekipą, więc pomysłów mamy więcej niż 24/7, ale od pomysłu do jego realizacji dzieli długa droga. Dlatego jak w porządnym start-upie obecnie jesteśmy w fazie testowej, aby po zrealizowaniu pierwszych spektakli móc rozwijać projekt.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Polski start-up stworzył aplikację do castingów online. „Koniec z czekaniem przed drzwiami”
- Gwiazda „Gry o tron” rozkręca własny biznes w sieci
- Jemioł: Moda to są pieniądze
Rozmawiał
Bartłomiej Godziszewski
Jest taki portal ninateka gdzie obejrzycie teatr nagrany ze sceny oraz inne spektakle ZA DARMO! Poza tym przemyślcie dodanie tłumaczenia in english skoro nazwa w angielskim.