Szyc, Kuźniar i Maślanka mają nowy biznes. Czy przekonają Polaków do teatru w internecie?
Borys Szyc, Jarosław Kuźniar i Marek Maślanka wspólnie realizują swój nowy pomysł na biznes – wirtualny teatr. – W pierwszych dniach konto w serwisie założyło ponad 2300 osób. Użytkownikami, którzy odwiedzili platformę byli nie tylko mieszkańcy Polski, ale także Polacy z Wielkiej Brytanii, Australii, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kenii, Omanu, Zambii czy Filipin – mówi Jarosław Kuźniar, współzałożyciel #TheMuBa.
Bartłomiej Godziszewski: Dlaczego postanowiliście realizować wspólnie nowy biznes? Skąd wziął się pomysł?
Borys Szyc: Teatr online chodzi mi po głowie od kilku lat. Znam środowisko teatralne od podszewki, potrzeby widzów, nie tylko w Polsce, ale i Polonii za granicą, to była tylko kwestia czasu. Dzisiaj marzenia o wyjściu z teatrem w nowe czasy, do jak najszerszej publiczności, stają się faktem.
Jarosław Kuźniar: Podczas jednego ze spotkań Borys opowiedział mi o pomyśle. Bardzo mi się spodobał i zaczęliśmy wspólnie zastanawiać się nad szczegółami. Dołączył do nas Marek Maślanka – inwestor z wizją rozwoju biznesowego projektu i tak w 40te urodziny Borys otworzył teatr. W internecie.
Zamierzacie zostać Netflixem wśród teatrów?
Jarosław Kuźniar: Dobre porównanie. Ten benchmark jest nam oczywiście bliski, ale nie chcemy być prostą kopią. Mamy plany obudowywania #TheMuBa licznymi dodatkowymi produktami, chociażby #TheMuBaTALK, które mają być pogłębionymi, niespiesznymi wywiadami, prowadzonymi na przemian przeze mnie i Borysa.
Czy tym pomysłem chcecie również przyczynić się do popularyzacji spektakli teatralnych?
Borys Szyc: Oczywiście! Ale nie tylko spektakli teatralnych, także koncertów, przedstawień baletowych itd. Mamy duży oddźwięk od różnych grup: Polonii za granicą, że takiej platformy im brakowało, nie mogąc na co dzień uczestniczyć w życiu kulturalnym w Polsce, czy od osób, którym nie udaje się kupić biletu na daną sztukę w teatrze stacjonarnym, bo liczba miejsc na widowni jest ograniczona. U nas tego problemu nie będzie.
Czy nie obawiacie się, że ludzie mogą zamienić teatr na monitor laptopa czy też tableta?
Borys Szyc: To jak mówienie o schyłku książki papierowej. Dla mnie jako aktora bardzo ważny jest odbiór i liczna publiczność na widowni w teatrze. Ale przygotowując się do premiery „Psiego Serca” Bułhakowa w Teatrze Współczesnym pokazywałem na swoim Instagramie przygotowania – charakteryzatornię, kulisy, zmiany kostiumów, scenę od strony aktora. I okazało się, że również tego widzowie oczekują! Stąd w #TheMuBa kamery będą również pokazywały backstage podczas spektaklu. Coś czego do czego dzisiaj, na co dzień, nie mają dostępu kupując bilet i przychodząc na spektakl do stacjonarnego teatru.
Prowadzisz ciekawy biznes i chciałbyś o tym opowiedzieć? Napisz na [email protected]. Opiszemy Twoją historię!
Jak dużo osób jest zainteresowanych pierwszymi spektaklami?
Marek Maślanka: Odbiór #TheMuBa jest bardziej niż pozytywny. Emocje wokół projektu są wymarzone. Teraz czas na decydujące – sprzedaż biletów. Na tę chwilę kilka tysięcy osób założyło konto na platformie i obejrzało ponad godzinny wywiad, który Jarek przeprowadził z Borysem, właśnie na temat genezy powstania #TheMuBa, teatru, oczekiwań widzów. Liczymy, że dołączą kolejni i będą naszymi stałymi Widzami w przyszłości. Sprawdźcie Państwo sami na themuba.com
Jak często będzie można oglądać spektakle online? Czy będą one dostępne tylko na żywo, czy też będzie można je odtwarzać w dowolnym momencie?
Jarosław Kuźniar: Obecny model biznesowy zakłada zakup biletu na premierę LIVE i/lub odtworzenie nagranego materiału przez kolejny weekend. Do końca 2018 roku będzie to 1 weekend w miesiącu.
Z jak dużą liczbą teatrów już współpracujecie? Czy zamierzacie rozszerzyć tą listę w najbliższym czasie?
Borys Szyc: Obecnie rozmawiamy z teatrami z całej Polski w zakresie współpracy od stycznia 2019. Etap przygotowań – wyboru spektaklu, uzyskania praw do transmisji, retransmisji, przygotowania technicznego jest dosyć skomplikowany na różnych poziomach. Do grudnia 2018 nasze zaproszenie przyjęły Teatr STU z Krakowa i Teatr Polonia z Warszawy, a wcześniej zarejestrowaliśmy koncert World Orchestra z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Jak zamierzacie zarabiać? Subskrypcje czy też bilety na każdy spektakl?
Marek Maślanka: W pierwszym etapie testowym, do końca roku 2018 przewidujemy system pay per view, za każdy spektakl. Docelowo chcemy wprowadzić różne opcje – także abonamentów. Ceny za spektakle LIVE to 24,90 PLN, a za nagrany materiał – 19,90 PLN.
Skąd wzięła się nazwa TheMuBa?
Borys Szyc: Wymyśliłem to jako skrót od Theatre, Music, Ballet, bo też takie widowiska chcemy pokazywać.
Jakie macie plany na dalszą działalność TheMuBa?
Jarosław Kuźniar: Jesteśmy dość kreatywną ekipą, więc pomysłów mamy więcej niż 24/7, ale od pomysłu do jego realizacji dzieli długa droga. Dlatego jak w porządnym start-upie obecnie jesteśmy w fazie testowej, aby po zrealizowaniu pierwszych spektakli móc rozwijać projekt.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Polski start-up stworzył aplikację do castingów online. „Koniec z czekaniem przed drzwiami”
- Gwiazda „Gry o tron” rozkręca własny biznes w sieci
- Jemioł: Moda to są pieniądze
Rozmawiał
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Zwolnienia grupowe wśród największych firm. Na czym polega masowa redukcja etatów i co mogą otrzymać pracownicy?
-
Dotacje z UP 2024. Na co można przeznaczyć dofinansowanie z Urzędu Pracy?
-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
-
Kwestionariusz osobowy pracownika 2024 – jak wypełnić go prawidłowo?
Jest taki portal ninateka gdzie obejrzycie teatr nagrany ze sceny oraz inne spektakle ZA DARMO! Poza tym przemyślcie dodanie tłumaczenia in english skoro nazwa w angielskim.