MamBiznes.pl

Ubezpieczyciele otwarci na start-upy

Pobieranie danych ...

MIT Enterprise Forum Poland razem z Sollers Consulting, Link4 i Nationale-Nederlanden szukają pomysłów, które unowocześnią branżę ubezpieczeniową.

Foto: YAY Foto

Polski sektor ubezpieczeń otwiera się na innowacje. LINK4, Nationale-Nederlanden i Sollers Consulting nawiązały współpracę z MIT Enterprise Forum Poland, jednym z największych w Polsce programów akceleracyjnych dla start-upów.

Dogonić banki

W ramach piątej edycji programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland uruchamia ścieżkę InsurTech. Jej celem jest wsparcie rozwoju młodych firm, które tworzą unikalne rozwiązania mogące znaleźć zastosowanie w szeroko pojętym sektorze ubezpieczeń. Dla branży ubezpieczeniowej to szansa na dotarcie do innowacyjnych technologii oraz przełamanie stereotypowego wizerunku „biernej i nijakiej”. Natomiast start-upy mają dzięki temu możliwość wejścia na rynek, który tylko w Polsce generuje 2 proc. PKB. Ci przedsiębiorcy, którzy zakwalifikują się do programu, zyskają m.in. dostęp do polskich i zagranicznych mentorów oraz wsparcie w udoskonalaniu produktów i usług, w tym pod kątem możliwego wykorzystania ich przez partnerów programu.

Gra jest warta świeczki, ponieważ ubezpieczyciele stoją u progu gruntownych przemian i związanych z nimi wyzwań.

— W Europie rozwój start- -upów technologicznych, związanych z ubezpieczeniami, na przestrzeni ostatnich lat przybrał na sile. Coraz głośniej mówi się, że robotyzacja, internet rzeczy, telematyka czy inteligentne systemy OCR to technologie, które w niedalekiej przyszłości mają szansę zrewolucjonizować branżę ubezpieczeniową — mówi Bogusława Skowroński, członek zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, która jest organizatoremprogramu MIT Enterprise Forum w Polsce.

Podobne rozwiązania w naszym kraju już się pojawiają.

— Wystarczy wspomnieć ratalną płatność za polisy Bacca, ubezpieczenia YOU! Janosika, czy abonament ubezpieczeniowy hiPRO — wylicza Grzegorz Podleśny, partner w Sollers Consulting.

Potrzeby młodych

Wciąż jednak daleko ubezpieczycielom do sektora bankowego, w którym innowacje technologiczne stały się powszechne. Obie branże będą jednak podążać tą samą drogą.

— Bez wątpienia rynkowi ubezpieczeniowemu potrzebna jest zmiana, która pomoże nam odpowiedzieć na potrzeby konsumentów, a także zoptymalizować zarządzanie procesami i ryzykiem — mówi Małgorzata Kostecka, dyrektor Departamentu Rozwoju Rozwiązań Biznesowych i SparkLab w Nationale-Nederlanden.

Jej zdaniem, największym wyzwaniem jest przygotowanie atrakcyjnej oferty dla młodych.

— Pokolenie Y oczekuje, że produkty będą dostępne online i dostosowywane do ich aktualnych potrzeb, np. będzie można je włączać i wyłączać w wybranym momencie — tłumaczy Małgorzata Kostecka.

Uważa ponadto, że współpraca ze start-upami daje ubezpieczycielom szansę dopasowania się do zmieniającego się świata, w którym coraz popularniejsze stają się platformy, gdzie ubezpieczenie jest tylko jedną z opcji do wyboru. Grzegorz Podleśny zaznacza, że w ostatnich latach USA, UK, Niemcy i Chiny zaczęły bardzo mocno inwestować w innowacje w ubezpieczeniach. W Polsce ten proces dopiero się rozpoczyna.

— Sektor ubezpieczeniowy w naszym kraju jest młodszy i nowocześniejszy, dlatego raczej do tej pory stawiał na ulepszanie czy automatyzację procesów a nie wykorzystanie nowych technologii lub modeli biznesowych. Ale bez innowacji ubezpieczyciele w Polsce nie dotrą do nowych klientów. Widzimy, że liczą na współpracę ze start- -upami i nowe niestandardowe pomysły. Mentalnie gotowość rośnie, ale czasem IT blokuje dobre pomysły — podkreśla Grzegorz Podleśny.

Start-upy, które chcą wziąć udział w piątej edycji akceleracji MIT Enterprise Forum Poland, mogą aplikować do programu za pośrednictwem strony internetowej www.mitefpoland.org. © Ⓟ

45 proc. Tylu ubezpieczycieli na świecie ma już partnerów wśród start-upów.

2,3 mld USD Takiego rzędu finansowanie w samym 2017 r. pozyskał sektor InsurTech.

Pobieranie danych ...