Weganizm wkracza w świat środków czystości. Bracia tworzą wegański biznes

Ochrona środowiska naturalnego staje się coraz częściej elementem niezbędnym każdego z pomysłu na biznes. Tym śladem poszedł Kamil i Kornel Dudek, którzy postanowili tworzyć wegańskie środki czystości. – Naszym głównym celem jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne — powiedzieli pomysłodawcy Nieraz.pl.

Na zdjęciu Kamil I Kornel Dudek

Bartłomiej Godziszewski: Na samym początku powiedzcie skąd taki pomył na biznes?

Kamil Dudek: Wegański charakter naszych środków czystości jest niejako wtórny. Naszym głównym celem jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Cel ten realizujemy głównie poprzez dystrybucje naszych produktów w obiegu zamkniętym. Dzięki temu eliminujemy plastikowe odpady oraz zmniejszamy zużycie ropy naftowej i wody oraz emisję gazów cieplarnianych związanych z produkcją nowych i przetwórstwem zużytych opakowań. Z tej samej perspektywy patrzymy na wegańskość naszych produktów – składniki pochodzenia roślinnego, z których wyprodukowane są nasze środki czystości są zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska niż odpowiedniki pochodzenia odzwierzęcego. Prywatnie dążymy do weganizmu, już od kilku lat ograniczamy produkty pochodzenia zwierzęcego w naszej diecie.

Jakie i z czego zrobione są wegańskie środki czystości?

W chwili obecnej nasza oferta obejmuje 10 produktów. Są to środki czystości, które pozwalają w sposób kompleksowy zająć się utrzymaniem czystości, z korzyścią dla zdrowia i środowiska naturalnego. To co ważne, nasze produkty zostaną wprowadzone do sprzedaży w pierwszej połowie września. Ze względu na nowatorski charakter wdrażanych przez nas procesów dystrybucji, w pierwszej kolejności uruchomimy sprzedaż 4 produktów, które nasi Klienci wskazali jako najbardziej pożądane – płyn do mycia naczyń, płyn do prania, płyn do łazienki i płyn do kuchni. Pozostałe produkty będziemy sukcesywnie wprowadzać w następnych miesiącach. Pracujemy również intensywnie nad rozwojem linii kosmetyków. Jest to nasza odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Osoby, którym zależy na ekologii chcą być ekologiczni w możliwie szerokim zakresie. Dlatego, jeżeli dzięki Nieraz.pl nie muszą wyrzucać do śmieci pustych opakowań po środkach czystości, to chcą mieć taką samą możliwość w zakresie między innymi kosmetyków.

Wszystkie produkty wytworzone są przy użyciu wegańskich i ekologicznych składników. Co ważne produkujemy je w Polsce, ponieważ zależy nam na ograniczeniu energochłonności działań na wszystkich etapach łańcucha dostaw, w tym również transportu. Mamy jeszcze trochę do zrobienia, niektóre składniki sprowadzane są z zagranicy, gdyż u nas w kraju brakuje takich o odpowiedniej jakości. Jest to zrozumiałe, ponieważ poprzeczkę zawiesiliśmy bardzo wysoko.

Nadchodzi era wegańskiego prądu elektrycznego?

Czy środki czystości produkujecie samodzielnie?

Produkcję środków zlecamy do zewnętrznego zakładu produkcyjnego. My odpowiadamy za tworzenie i rozwój produktów (oferowanie środków czystości w skoncentrowanej formie jest naszym autorskim pomysłem), sprzedaż, dystrybucję i marketing.

Od jak dawna prowadzicie Nieraz.pl i skąd taka nazwa?

Nieraz.pl jest młodą firmą. Pierwszy raz o pomyśle stworzenia rozwiązania pozwalającego na wyeliminowanie plastikowych odpadów po środkach czystości rozmawialiśmy ok. 12 miesięcy temu. Dość szybko doszliśmy do porozumienia co i jak chcemy osiągnąć. Następnie przez ponad 10 miesięcy pracowaliśmy intensywnie nad samym produktem jak również nad możliwie dobrym zrozumieniem na czym tak naprawdę zależy naszym potencjalnym Klientom. Z początkiem czerwca upubliczniliśmy naszą ofertę i rozpoczęliśmy pozyskiwanie Klientów. Przez niespełna miesiąc otrzymaliśmy wstępne zamówienia i bardzo wiele opinii i sugestii od kilkuset klientów. Warunkiem rozpoczęcia produkcji na skalę przemysłową i uruchomienia sprzedaży było zebranie zamówień od minimum 350 klientów. Na szczęście, liczba otrzymanych zamówień przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Dzięki temu, w pierwszej połowie września ruszamy z produkcją i sprzedażą, pełną parą. Co ważne, pomimo bardzo krótkiej historii zostaliśmy wyróżnieni tytułem „Startup pozytywnego wpływu” oraz otrzymaliśmy certyfikat dobryrynek.pl, otrzymując najwyższą notę.

Nasza nazwa, Nieraz, ma podkreślać, że nasze opakowania mogą być używane więcej niż 1 raz. Co ciekawe, wiele osób dziwi się, że dążymy do ograniczenia plastikowych odpadów, a jednocześnie używamy plastikowych zamiast szklanych opakowań. Zawsze odpowiadamy, że plastikowe opakowania mają przewagę nad szklanymi opakowaniami, ponieważ są lżejsze przez co ich transport jest bardziej ekologiczny, oraz bezpieczniejsze, ponieważ nie można ich rozbić i się pokaleczyć. Co więcej, plastikowe opakowania są naprawdę trwałe. Jeżeli plastikowa butelka rozkłada się kilkaset lat, to na pewno będzie służyć naszym Klientom przez co najmniej kilka.

Fot. facebook.com/Nieraz.p

Jak pozyskaliście pierwszych klientów? Czy na rynku brakowało wegańskich środków czystości?

Unikalną cechą naszych produktów jest ich dystrybucja w obiegu zamkniętym, czyli bez odpadów. Wegańskość jest jedynie konsekwencją przyjętego kierunku działania. Produkty dystrybuowane w obiegu zamkniętym stworzyliśmy z myślą o ludziach takich jak my czyli żyjących szybko, ceniących sobie czas i wygodę. A jednocześnie dążących do pozostawania w zgodzie z naturą w możliwie wielu aspektach życia. Patrząc na liczbę zamówień oraz informacje zwrotną od Klientów widzimy, że istniej bardzo silny głód konkretnych i łatwych do zastosowania na co dzień rozwiązań, dzięki którym choć trochę można zmniejszyć liczbę odpadów czy zużycie surowców naturalnych. Oczywiście jest też grupa bardzo zaangażowanych osób, które już od dawna, na przykład wytwarzają samodzielnie środki czystości i kosmetyki. Ze względu na brak wiedzy, umiejętności i czasu, grupa osób produkująca środki czystości i kosmetyki własnym sumptem nigdy nie będzie wystarczająco duża, aby istotnie ograniczyć negatywne oddziaływanie na środowisko.

Jak sfinansowaliście wasz pomysł na biznes?

Nieraz.pl finansujemy ze środków własnych. Nie licząc czasu, który przeznaczyliśmy na pracę nad tym projektem, środki finansowe, które przeznaczyliśmy na rozwój firmy nie przekroczyły 100 tys. złotych

Czy uważacie, że produkty ekologiczne wypierają tradycyjne?

Produkty ekologiczne jeszcze nie wypierają produktów tradycyjnych. Myślimy, że pomimo rosnącej świadomości problemów ekologicznych, z jakimi się mierzymy i z którymi przyjdzie się zmierzyć przyszłym pokoleniom, to nadal brakuje produktów i rozwiązań, które pozwoliłyby przeciętnemu konsumentowi na zakupy i konsumpcję przyjazne dla zdrowia i środowiska naturalnego. Na szczęście firmy takie jak Nieraz.pl czy inne podobne do nas, między innymi 4szpaki, Woskowijki i wiele innych, są pierwszymi jaskółkami nadchodzących zmian. Pytanie pozostaje czy takie firmy jak nasza osiągną wystarczającą skalę działania, aby rzeczywiście wpłynąć na powszechne zachowania konsumenckie i ich wpływ na środowisko. Bardzo dużo zależy od wiodących sieci handlowych, które wyznaczają trendy konsumenckie. Patrząc na pewne działania zrealizowane w ostatnich miesiącach w Polsce jest nadzieja, że sieci handlowe nie pozostaną obojętne na zmieniające się oczekiwania klientów. A może nawet więcej – wyprzedzą działania klientów i zaproponują produkty, które będą przyjazne dla środowiska, a jednocześnie przystępne cenowo i równie skuteczne w działaniu, co standardowe, nieekologiczne odpowiedniki.

Jakie macie teraz plany na najbliższą przyszłość?

Obecnie intensywnie pracujemy nad wprowadzeniem do sprzedaży 4 pierwszych produktów z naszej gamy. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowaliśmy na pierwszą połowę września. Wiąże się to z uruchomieniem sklepu internetowego, dopracowaniem procesów logistycznych oraz nawiązaniem współpracy z partnerami handlowymi takimi jak sklepy sprzedające produkty bez opakowań czy sklepy ze zdrową żywności i innymi produktami ekologicznymi. Pracujemy również nad rozwojem alternatywnych kanałów sprzedaży. Ze względów ekologicznych, jak i ekonomicznych zależy nam bardzo nad uruchomieniu zakupów grupowych. W tym celu rozpoczęliśmy rekrutację tzw. Nieraz Ambasadorów, którzy lokalnie będą odpowiedzialni za koordynację zbierania i obsługi zamówień dla większej liczby klientów.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Komentarze

Avatar

Vegan

30 lipca 2019 Odpowiedz

Super! Na polskim rynku są już nawet vegańskie ręczniki. Oby więcej takich produktów.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*