Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

10 czynników sukcesu w biznesie

Etap planowania założenia własnej działalności to kluczowy moment. Warto zadać sobie wtedy kilka pytań: czy mam szansę na znalezienie klientów na swoje usługi, jaki mam potencjał technologiczny, jak wdrożyć innowacyjne rozwiązania? Bo własna firma nie kończy się na wynajęciu lokalu, wyposażeniu biura.


foto: Thinkstock

Może się wydawać, że założenie własnej firmy wymaga rewolucyjnego pomysłu. Większość przedsiębiorców swój sukces zawdzięcza temu, że udoskonalili już istniejące produkty, znaleźli atrakcyjniejszy sposób dotarcia i obsługi klientów, zdefiniowali dodatkowe oszczędności po stronie kosztów, np. efektywniejszą logistykę. Pomysł jest ważny, ale nie decyduje o sukcesie przedsięwzięcia. Istotnym elementem jest sprawne wdrożenie i zaplanowanie własnej idei. „Gdy debiutujący przedsiębiorcy zaczynają wdrażać w życie swój plan na biznes, ich uwagę często zajmują bardzo pragmatyczne kwestie takie jak wizyty w urzędach czy bankach. Oczywiście formalności są ważne i nie da się ich ominąć, musimy jednak pamiętać, że własna firma to projekt na lata, a nie jednorazowa akcja – mówi Wojciech Dołkowski, anioł biznesu, juror konkursu Narodowego Programu Przedsiębiorczości.     

 1. Nie działaj z przypadku

Jeśli będziesz robił przypadkowe rzeczy, to osiągniesz przypadkowe efekty.

 2. Priorytetem są… priorytety

Budowanie firmy polega w dużej mierze na umiejętności wybierania – między sprawami superważnymi, a bardzo ważnymi. Umiejętność selekcjonowania i szybkiego podejmowania decyzji musi stać się Twoim codziennym rytuałem. Tylko na priorytetowe sprawy wystarczy Ci czasu, energii i zasobów.

 3. Nie zaczynaj bez rezerw finansowych

Jeśli masz już prosty plan finansowy na najbliższy rok, prawdopodobnie na końcu pojawia się w nim liczba ze znakiem ujemnym. Zwiększ ją dwukrotnie i zastanów się jeszcze raz, czy Twoje środki są wystarczające. Pamiętaj o pieniądzach na utrzymanie swoje i swojej rodziny. Bądź gotowy na pozyskanie kapitału zewnętrznego już teraz.

 4. Myśl scenariuszowo

Przygotuj wariant pesymistyczny, optymistyczny i najbardziej prawdopodobny – neutralny. Rzeczywistość, jakakolwiek by nie była, nie może Cię zaskoczyć.

 5. Strzeż się  fałszywych wspólników

Bo takich nie brakuje. Początki ze wspólnikami zawsze są łatwe – ani pracą ani zyskami nie trzeba się wtedy dzielić, bo nie ma czym. Ustal takie zasady, które pozwolą zmienić później początkowe ustalenia – w zależności od proporcji wkładu pracy, pomysłów czy pozyskanych klientów.

 6. Nie bagatelizuj konkurencji

Konkurencyjne firmy są już na Twoim rynku i prawdopodobnie popełniły te błędy, które Ty będziesz musiał dopiero popełnić – ale jeszcze o tym nie wiesz. Postaraj się, żeby tak nie było. Konkurenci mają nad Tobą jedną podstawową przewagę – praktykę „na placu boju”.

 7. Rozmawiaj z przyszłymi klientami

Nie miej hamulców w nawiązywaniu kontaktów, zadawaniu pytań, proszeniu o opinię. Większość ludzi, jeśli widzi entuzjastycznego przedsiębiorcę, z chęcią podzieli się swoją opinią. To nic nie kosztuje.

 8. Nie przeceniaj skłonności klientów do zmiany ich przyzwyczajeń

Startując z własnym biznesem zwykle wydaje nam się, że klienci z dnia na dzień przyjdą do nas, bo przecież mamy lepszą ofertę. Praktyka dowodzi, że wielu z nich nie zmieni swoich przyzwyczajeń przez długi czas, choćby ewidentnie tkwili w błędzie. Ludzie nie lubią zmian i związanego z nimi ryzyka.

 9. Bądź innowacyjny

Szukaj nowatorskich rozwiązań we wszystkich aspektach Twojego biznesu – obsłudze klienta, logistyce, a nawet wyglądzie faktury. Drobiazgi potrafią przekonać niejednego niezdecydowanego, a przynajmniej zyskać jego uwagę czy przychylność. Sukces daje suma małych innowacji a nie Wielkie Slogany.

 10. Szukaj sojuszników

Bądź otwarty na współpracę z partnerami, bez nich sobie nie poradzisz (albo będzie Cię to dużo kosztować). Twój biznes jest osadzony w konkretnej społeczności i prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy jak wiele możesz zyskać budując dobre relacje z – pozornie obojętnymi dla Twojej firmy – partnerami.

Wojciech Dołkowski
Narodowy Program Przedsiębiorczości

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
jan 5 gru 2012 (16:34)

ja sie zgodze z tym, ze trzeba byc innowacyjnym, wprowadzac rozne nowe metody, wlasnie takie które usprawnia funkcjonowanie firmy od wewnątrz. ja od jakiegos czasu uzywam narzędzia pomocnego w sprzedazy (livespace), musialem sie troche naszukac, protestowac, ale w koncu udalo mi sie znalezc cos co jest przydatne, ale jednoczesnie proste. przez rozne opcje można szybciej znajdowac klientow, a nie metoda na oslep. wciaz rozgladam się za nowosciami, ktore ulatwia mi zycie zawodowe