Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

4 zasady dobrego wzornictwa przy projektowaniu produktu

55% polskich firm objętych badaniami zadeklarowało, że wzornictwo jest kluczowym czynnikiem decydującym o konkurencyjności ich produktów. Wskazane  poniżej obszary, decydują o skuteczności wdrożenia wzornictwa w firmach specjalizujących się w produkcji urządzeń dla przemysłu.

1. Przyciągnij uwagę – nawet proste urządzenie o podstawowych funkcjach może mieć styl

Z pozoru wydaje się, że wzornictwo przemysłowe zarezerwowane jest dla produktów takich jak sprzęt AGD, meble czy samochody. Nic bardziej mylnego. Producenci urządzeń przemysłowych również doceniają korzyści płynące z „dobrego designu”. Przykładem mogą być tak proste produkty wspomagające produkcję jak np. kontenery samowyładowcze. Nie potrzeba dokonywać radykalnych zmian w zakresie stosowanych metod produkcji czy materiałów, aby stworzyć produkt, który będzie się wyróżniał na tle konkurencji (również) dzięki atutom wizualnym.

2. Mniej znaczy więcej – w prostocie może tkwić siła

Automatycznie nasuwają się pytania – jak w przypadku prostego urządzenia, takiego jak np. wspomniany wyżej kontener, mówić  o wzornictwie?  Czy to w ogóle możliwe,  aby – nie podnosząc kosztów produkcji – sprawić, że urządzenie tego typu będzie naprawdę dobrze wyglądało? Obróćmy ograniczenia w zalety – obecnie panujący we wzornictwie trend ustanowił, że minimalizm jest synonimem nowoczesności i wyznacznikiem elegancji.  Wystarczy kilka drobnych zabiegów: spójny sposób kształtowania, odpowiednie proporcje, rezygnacja z detali na rzecz wyłącznie niezbędnych elementów, co w połączeniu z przemyślaną kolorystyką może  dać piorunujące efekty.

3. Designer – znajdź takiego, który zrozumie specyfikę Twojego produktu

Implementowanie wzornictwa w proces projektowania urządzeń technicznych musi być procesem dobrze przemyślanym, aby odnieść zamierzony efekt. Warto więc nawiązać współpracę z projektantem lub firmą projektową, która zrozumie specyfikę takiego procesu. Z jednej strony używane materiały i  metody wytwarzania, z drugiej zaś ekonomika produkcji oraz fakt, że urządzenia takie nie mają masowego charakteru i często są dostosowane do potrzeb konkretnej aplikacji, ograniczają zdecydowanie pole manewru. Stąd tak ważne, aby współpracować z projektantami, którzy będą potrafili odnaleźć się w takiej sytuacji i zrozumieją specyfikę projektowanego produktu.

4. Rozpoznawalność – postaw na spójny wizerunek swoich produktów

Zadbajmy o to, aby klient, który przynajmniej raz miał do czynienia z naszym produktem, chciał sięgnąć po kolejne. Spójny wizerunek dostarczanych rozwiązań ułatwi mu zapamiętanie ich i skojarzenie z marką. Również poprzez jednolitą  identyfikację wizualną dostarczamy konsumentom informacji, że jesteśmy rzetelnym partnerem biznesowym, oferującym produkty wysokiej jakości.

Michał Wujczak,

współwłaściciel firmy projektowej EXEON

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.