Bezcenny zysk
Przychody, które uzyskujemy ze sprzedaży produktu nie są jedynymi, na które może liczyć każda zadomowiona na odpowiednim dla siebie rynku firma. Dodatkowo można mówić o przychodach uzyskiwanych z dewident, ze sprzedaży udziałów i papierów wartościowych, zyskach z prowizji od udzielonych pożyczek oraz odsetkach od nich i należności, w tym także zawarte są odsetki za zwłokę w zapłacie.
Rodzaje przychodów
Na pozostałe przychody operacyjne składają się:
- przychody ze sprzedaży i likwidacji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji;
- przychody ze sprzedaży złomu i odpadów zaniechanej produkcji;
- otrzymane odszkodowania i kary;
- nadwyżki inwentaryzacyjne („czysty zysk”);
- otrzymane dotacje, subwencje;
- odpisy dotacji, subwencji i dopłat od podatku;
- otrzymane darowizny.
Jako zyski nadzwyczajne traktuje się:
- Odszkodowania otrzymane za straty będące skutkiem wydarzeń losowych;
- Przychody ze sprzedaży zorganizowanej części jednostki;
- Odzyskane wartości związane z zaniechaniem lub zawieszeniem określonego rodzaju działalności jednostki;
- Obniżenie zobowiązań wobec kontrahentów na skutek postępowania ugodowego, układowego i naprawczego.
To właśnie powyższe przykłady dochodów umożliwiają nam zarządzanie bezcennym dla firmy zyskiem w celu zwiększenia sprzedaży czy przychodów z racji reklamy produktu.
Kapitał firmy to aktywa
Zysk ten nieraz zupełnie niezauważalny, a często źle wykorzystany staję się przyczyn± stagnacji w firmie, braku jej rozwoju. Sugeruję więc spożytkowanie powyżej wymienionych przychodów na reklamę, innowację produkcji, kontrolę jakości oraz na motywację pracowników. Najlepszy bowiem kapitał firmy, to nie posiadane przez nią lokaty w bankach czy inwestycje w nieruchomościach, ale dobrze prosperująca sprzedaż i rosnąca jej efektywność, dzięki wyspecjalizowanym i zadowolonym ze swej pracy ludziom. Dobrze zainwestowane aktywa pozwolą na przyciągnięcie większej ilości kontrahentów i nawiązanie współpracy o bardzo ważnym znaczeniu dla samej firmy i statusu jej marki w świecie rynkowej gospodarki.
Każdy zysk staje się bezcennym, jeżeli potrafimy uczynić go motorem napędzającym działanie firmy. Zważając na fakt, iż zysk, to nic innego, jak uzyskany przychód z wielu źródeł pomniejszony o koszty produkcji, utrzymania firmy, reklamy itp., należy więc jak najlepiej przyłożyć się do przeniesienia go na kolejne zyski, tym razem bardziej znaczące.
Nieustanne podnoszenie jakości produktu, zwiększanie popytu na niego oraz utrzymywanie odpowiedniej dla swej marki pozycji, zapewniają przetrwanie firmy w doskonałej formie wraz ze wzrastającym zadowoleniem z niej klientów. Inaczej mówiąc nie należy spoczywać na laurach (w tym momencie na zysku), lecz umieć go dobrze wykorzystać, a sukces będzie tym bardziej przyjemny.