Biznes przechodzi do internetu

Według danych Google z 2010 roku połowa małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie posiada własnej strony internetowej. Niewiele więcej z nich umieszcza w sieci wizytówkę, np. na mapach interaktywnych. Świadczy to o tym, że polscy przedsiębiorcy jeszcze nie do końca odkryli możliwości Internetu i korzyści, jakie przynosi on w biznesie.

Od jakiegoś czasu bardzo popularne jest powiedzenie, że jeśli kogoś nie ma w Internecie – to nie istnieje. Tym bardziej dziwią badania Google z zeszłego roku, które pokazują jak wiele jeszcze małych firm nie ma swojej wizytówki w cyberprzestrzeni. Średnia europejska jest o wiele lepsza, bo tam ok. 70 proc. MSP ma własną witrynę w Internecie. Według tych samych badań tylko 13 proc. wydatków reklamowych polskich firm, to te wydane na promocję w sieci.

Optymistyczne prognozy

Wyniki badań Google wskazują, że jeszcze daleko przedsiębiorcom do momentu, kiedy będą mogli powiedzieć, że wykorzystują oni Internet w pełni. Tendencja ta jednak zmienia się z roku na rok. –  Wiele małych i średnich firm dywersyfikuje już swoje kanały sprzedaży i marketingu produktów w kierunku Internetu. Wymierne zyski to przede wszystkim zwiększenie widoczność oferty i możliwość dotarcie do blisko 60% polskich gospodarstw domowych, które posiadają dostęp do Internetu – przekonuje Marek Górecki, Specjalista ds. eCommerce w firmie Divante.pl. – W niektórych branżach dla ponad 70% klientów Internet jest decydującym źródłem informacji o produktach lub usłudze – dodaje Górecki.

Grupowa promocja

Także wyniki płynące z sektora zakupów grupowych dla biznesu pokazują, że firmy coraz bardziej dostrzegają potencjał Internetu. Październikowe dane największego portalu zakupów grupowych dla biznesu – B2Bdeal.pl pokazują, że serwis, w stosunku do września podwoił liczbę przeprowadzonych transakcji. Jest to wzrost o ponad 200 zrealizowanych transakcji na przestrzeni miesiąca. B2Bdeal.pl ma obecnie ponad 70 tys. użytkowników w bazie e-mail. – Coraz więcej menadżerów dostrzega w sieci główny kanał marketingowo-handlowy. Są to nie tylko sklepy internetowe, ale także firmy usługowe oferujące np. wirtualne zwiedzanie czy audyt telekomunikacyjny – mówi Tomasz Krobski, prezes B2Bdeal.pl. – Zakupy grupowe, czy to dla firm, czy indywidualnych użytkowników, są często jedyną wizytówką danej firmy w Internecie. Ale jakże skuteczną. Prognozy wskazują na dalszy wzrost liczby transakcji i użytkowników, dlatego też niedługo będziemy przeprowadzać serię warsztatów o zaletach tego modelu promocji. Wskażemy jak wygląda skuteczny e-marketing dla małych i średnich firm – dodaje Krobski.

Wymagania rynku

Wzrost zainteresowania usługami internetowymi wśród przedsiębiorców wskazuje także Magdalena Wójcik z Agencji Interaktywnej Exception. – Coraz więcej menadżerów zdaje sobie sprawę, że obecność firmy w cyberprzestrzeni wydaję się kluczowa, nie zależnie od profilu jej działalności. Ostatni okres to wzrost zainteresowania wśród firm w zakresie kreacji stron WWW, a przede wszystkim oczekiwaniem wobec skutecznego pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych – przekonuje.

Obecność w sieci to konieczność związana z wymaganiami rynku i skutecznym prowadzeniem biznesu. – Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują profesjonalnego wsparcia, dzięki któremu dotrą ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Przykładem tego jest znaczący rozwój internetowych wizytówek firm. Najnowsze badanie PBI Gemius Megapanel w kategorii „Wyszukiwarki Teleadresowe” raportuje 90 stron poświęconych tej tematyce oraz prawie 9 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie – przekonuje Piotr Dębski, Business Development Manager w Eniro Polska, wydawcy Panoramy Firm.

Jak ryba w wodzie

Internetowy sektor B2B pokazuje, że tendencja idzie tylko w jednym kierunku. Jesteśmy coraz bardziej świadomi, że trudno prowadzić biznes bez obecności w Internecie. – Przedsiębiorcy nie mają wyjścia i muszą iść z duchem czasu. Jeśli oni tego nie zrobią pierwsi, to na pewno zrobi to ich konkurencja. Z każdym rokiem przybywa managerów, którzy czują się w Internecie jak ryba w wodzie. Przedsiębiorcy starszego pokolenia mają w tym przypadku trudniej. Muszą się wielu rzeczy uczyć od nowa – odpowiada Michał Kaczmarek, psycholog biznesu.

Internet w krótkim czasie stał się nieodzownym elementem prowadzenia biznesu. Te przedsiębiorstwa, które nie wykorzystują go jeszcze w pełni, z pewnością zrobią wszystko, aby nadrobić stracony czas i dogonić konkurencje, a nawet pójść o krok dalej.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*