Czy po zwolnieniu należy mi się urlop i zasiłek?
Pracowałam w firmie PROVIDENT POLSKA, miałam umowę cywilno-prawną, świadczyłam usługi dla firmy jako przedstawiciel, za które otrzymywałam 5% od wartości zebranych pieniędzy. Czy po zwolnieniu mnie należy mi się urlop i zasiłek dla bezrobotnych, ponieważ miałam strącone wszystkie składki, a w firmie pracowałam od 13.11.2003 roku? Obecnie od 14-28.06.2005 jestem zawieszona w obowiązkach. Na dodatek pracodawca zabrał mi umowę cywilno-prawną o pracę.
Polskie prawo odróżnia umowy o pracę od umów cywilnoprawnych (czyli takich, których zasady zawierania zostały określone nie w Kodeksie pracy a w Kodeksie cywilnym). W Kodeksie pracy wyraźnie określono, że praca w ramach umowy o pracę musi być m.in. wykonywana pod kierownictwem przełożonego, w określonym przez niego miejscu i czasie oraz w określony przez niego sposób. Pracownik ma obowiązek starannego wykonywania pracy (a nie osiągnięcia jakiegoś rezultatu) i nie może powierzyć jej wykonania innej osobie. Kodeks pracy zakazuje obecnie zastępowania umowy o pracę umową cywilnoprawną (a więc np. zleceniem) wtedy, gdy zachowane zostają warunki wykonywania pracy charakterystyczne dla stosunku pracy.
Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, a jeżeli:
- był zatrudniony i osiągał wynagrodzenie w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy, z wyjątkiem obowiązku opłacania składek za niepełnosprawnych, w okresie tym nie uwzględnia się okresów urlopów bezpłatnych trwających łącznie dłużej niż 30 dni,
- wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą, jeżeli osiągał z tego tytułu dochód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę
świadczył usługi na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo współpracował przy wykonywaniu tych umów, jeżeli podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Na podstawie art. 152 kodeksu pracy pracownikowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego, a zatem podstawową przesłanką roszczenia o urlop jest istnienie stosunku pracy. Umowa zlecenie jest umową cywilno-prawną, a zatem w takim przypadku urlop nie przysługuje.
Podstawa prawna: art. 152 kodeksu pracy; ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
Przemysław Gogojewicz
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością