Czy posłowie rzeczywiście uratowali podwykonawców?
Problem podwykonawców inwestycji drogowych zbulwersował opinię publiczną. Okazało się, że wielkie firmy doprowadziły do bankructwa mniejsze przedsiębiorstwa, którym nie zapłaciły za wykonane przez nich prace. Posłowie zainterweniowali, czego owocem jest projekt ustawy umożliwiającej wypłacenie należności podwykonawcom przez GDDKiA. Zdaniem PKPP Lewiatan jest to zły pomysł.
Projekt zakłada, że podwykonawcy i dostawcy, którzy nie otrzymali zapłaty od kontrahentów realizujących inwestycje na zlecenie GDDKiA, będą mogli zgłosić się do tej instytucji w celu zaspokojenia należności. GDDKiA będzie mogła im wypłacić pieniądze z Krajowego Funduszu Drogowego, które następnie, jako strona silniejsza, wyegzekwuje od głównego kontrahenta. Jednak nie będzie to takie proste.
Do zgłoszenia trzeba będzie dołączyć wezwanie do zapłaty, pozew oraz umowę. Jeżeli kontrahent nie posiadał umowy z głównym wykonawcą, to ma duży problem. Teoretycznie będzie musiał wymusić na nim podpisanie kontraktu z datą wsteczną, co w zasadzie jest niewykonalne.
Problemy z dużymi przedsiębiorcami
Projekt zakłada wypłatę zaliczek do 50% należności, ale opiera się na spisie wierzycieli głównego wykonawcy postawionego w stan upadłości. Wypłata kolejnej części zależeć będzie od dokumentów, które „już prawomocnie” stwierdzają istnienie należności – dodaje PKPP Lewiatan. Organizacja podkreśla, że projekt dyskryminuje dużych przedsiębiorców.
Zwracają uwagę na sposób kwalifikacji przedsiębiorców. Podstawowym kryterium jest wielkość zatrudnienia. Pracodawca zatrudniający na umowę o pracę 260 osób będzie dużym przedsiębiorcą, zaś zatrudniający 20 pracowników na etat i równocześnie zlecający zadania na podstawie umów handlowych z 400 samozatrudnionymi będzie nadal małym przedsiębiorcą. To oznacza, że ci, którzy zatrudniają pracowników na etat są karani za to, że nie korzystają z umów cywilnoprawnych – podkreśla PKPP Lewiatan.
Ł.P
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością