Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Czym grozi niedopasowanie domeny do kanałów promocji?

Każde wejście na stronę internetową za pośrednictwem przeglądarki, wymaga wprowadzenia adresu tejże strony, czyli tzw. domeny. Odpowiednio dopasowana do poszczególnych kanałów reklamy, może znacząco wpłynąć na promocję oraz sukces sprzedażowy przedsiębiorstwa.

Marketingowa siła domeny oraz jej potencjał reklamowy zwiększają się z roku na rok. Dlatego przed rejestracją domeny warto zarówno dopasować ją do profilu firmy, jak i przemyśleć kwestie przyszłej promocji przedsiębiorstwa za jej pośrednictwem. Odpowiednia domena może być doskonałym narzędziem marketingu, nie tylko internetowego.

Budowa i geneza domeny

Rejestracja domen internetowych możliwa jest od 1985r. Od tego momentu do tej pory zarejestrowano już ok. 180 mln adresów internetowych. Domeny zostały wprowadzone, by ułatwić użytkownikom Internetu korzystanie z globalnej Sieci. Każda strona WWW posiada adres IP, jest on jednak skomplikowany i trudny do zapamiętania. Wprowadzenie do przeglądarki słowa jest dużo prostsze niż adresu składającego się ciągu cyferek oddzielonych kropkami. Domena zbudowana jest z 3 elementów. Jest to skrót WWW (ang. World Wide Web), nazwa domeny oraz jej rozszerzenie. Nazwa domeny może składać się z liter, cyfr oraz znaku „-„.

Idealna domena powinna być krótka i łatwa do zapamiętania. Najlepsze adresy to takie, które kojarzą się bezpośrednio z działalnością firmy. Jak cenny jest to produkt i jak ważny jest wybór odpowiedniej nazwy, świadczą kwoty wydane na zakup najdroższych domen w historii. Domena diamonds.com kosztowała nowego właściciela  7 500 000 $, a beer.com 7 000 000 $. Na polskim rynku, wrażenie robią transakcje związane z domenami: www.orange.pl (ok. 500 tys. zł) czy www.sport.pl (ok. 200 tys. zł).

Marketingowa rola domeny

Adres WWW to narzędzie marketingowe, a więc nie tylko musi docierać do jak największej grupy klientów, ale przede wszystkim powinien być zapamiętany. Dzięki temu budzi skojarzenia z przedsiębiorstwem, a to sprawa najważniejsza. Potencjał marketingowy Internetu, a zarazem domen wzrasta z każdym dniem. Sieć stała się obecnie jednym z głównych źródeł informacji, dlatego odpowiednio dobrana i wyeksponowana domena w kreacjach reklamowych, zwiększa szanse przedsiębiorstw na zdobycie nowych klientów. Z marketingowego punktu widzenia, najłatwiej jest promować adresy krótkie i łatwe do zapamiętania, gdyż potencjalny klient widzi je lub słyszy tylko przez kilka sekund.

Idealny adres WWW powinien składać się z jak najmniejszej liczby liter oraz być zakończony popularnym rozszerzeniem. W Polsce do takich należą domeny z końcówką .pl (1,18 mln.), .com.pl (ponad 303 tys.), .eu (blisko 194 tys.) oraz .com (169 tys.). Zastosowanie jednej z nich może pomóc w promocji firmowej domeny. Najlepszym wyjściem może okazać się rejestracja adresu generycznego czyli takiego, w którym jako nazwa występuje słowo podstawowe. Można tutaj zaliczyć wszelkie słowa ogólne, odnoszące się do danych branży, produktów (np. rowery.pl), zawodów (np. dziennikarze.pl), usług (np. sprzatanie.pl) itp. Najpopularniejsze wśród generycznych domen internetowych są te, które zawierają wyrażenie w liczbie mnogiej. Dzieje się tak, gdyż w takiej formie najczęściej wpisywane są one do wyszukiwarek przez Internatów. Po pierwsze: łatwe do zapamiętania oraz budzące skojarzenia w prostej linii, dużo bardziej niż nazwa firmy. Jednak, aby wraz z promocją serwisu zwiększyć także rozpoznawalność marki, nabywając domenę generyczną np. produkt.pl, warto zarejestrować także adresy z użyciem nazwy działalności, będące kombinacją wybranego generyka oraz nazwy firmy. Po drugie: domeny generyczne mają niesamowity potencjał marketingowy, a ich promocja jest dużo wydajniejsza, aniżeli innych adresów, np. wielowyrazowych. Należy tutaj zwrócić uwagę na fakt, iż potencjalny klient ma zazwyczaj bardzo krótki kontakt z adresem. Prosty adres WWW jest odpowiedni do popularyzowania poprzez każdy kanał komunikacji.  

Reklamy w radio, akcje telemarketingowe

Podczas wyboru domeny, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób będzie ona w późniejszym czasie wykorzystywana. Użycie domeny w ustnych przekazach (w reklamach radiowych, podczas rozmów telefonicznych z klientem) wymaga tego, by adres był łatwy do wymówienia i przeliterowania. W tym przypadku należy raczej wystrzegać się używania w domenie słów zaczerpniętych z języków obcych, gdyż zazwyczaj są on inaczej wymawiane aniżeli są zapisane. Ewentualne problemy z zapamiętaniem domeny, a następnie wpisaniem ją w przeglądarkę mogą zniechęcić klienta do zapoznania się z ofertą firmy.

Oto kilka podpowiedzi, w jaki sposób wspomóc promocję domeny, której budowa nie jest do końca intuicyjna dla przekazów ustnych. Mogą to być również wskazówki, jakich domen nie rejestrować, gdy używane będą głównie w radio, podczas rozmów telefonicznych itp:

  • polskie znaki. Domeny ze znakami diakrytycznymi tzw. IDNy dopiero nabierają popularności wśród Internautów. Dlatego też, często zdarza się, iż klienci słysząc nazwę adresu WWW z polskimi znakami, z przyzwyczajenia wpisują go w przeglądarkę bez „ogonków”. Jeśli więc firma decyduje się na promocję takiej domeny, po pierwsze warto zarejestrować jej odpowiednik bez polskich znaków, a po drugie, podczas rozmów, zaznaczać, że jest to adres ze znakami diakrytycznymi. Takie działanie w dużym stopniu wspomoże zapamiętanie domeny,
  •  „-” w nazwie. W tym przypadku najkorzystniejszym wyjściem jest informowanie klienta o tym, iż słowa w domenie rozdzielone są myślnikiem. Często też rodzą się wątpliwości, jak czytać „-” jako myślnik, pauza czy może kreska. Dlatego już na początku należy ujednolicić nazewnictwo, tak by nie wprowadzać klientów w błąd. Warto również, jak w przypadku domen IDN, zarejestrować domenę bez myślnika, dzięki czemu klient, nawet w razie jego pominięcia, i tak trafi na stronę WWW firmy,
  • litery „x”, „q”. Zastosowanie liter „x” oraz „q” w domenie przedsiębiorstwa również może wiązać się z pewnym trudnościami w promocji adresu w kanałach mówionych. Chodzi tu przede wszystkim o wyraźne rozdzielenie „x” od „ks” oraz „q” od „ku”, np. w słowach  ekspert – expert bądź kulka – qlka. Najlepszym wyjściem w tym przypadku jest rejestracja domeny w dwóch kombinacjach np. expert.pl i ekspert.pl oraz kulka.pl i qlka.pl. Dzięki temu, klient nawet gdy błędnie wpisze nazwę domeny w pasek przeglądarki zostanie przekierowany na właściwą witrynę. Tam również powinien spotkać się z poprawnym adresem WWW – firma powinna o to zadbać – umieszczonym w widocznym miejscu na stronie.
  • „zbite” spółgłoski. Promocja domen w przekazach mówionych, zawierających występujące kolejno po sobie litery, np. -tka, -dka, czyli tzw. zbite spółgłoski, również niesie ze sobą pewne ryzyko. Może zdarzyć się, że klient zamiast wpisać np. kokardka.pl popełni błąd i literę „d” zastąpi „t” przez co nie trafi na właściwą stronę WWW.

Billboardy, prasa, telewizja, ulotki

Podobnie jak w przypadku reklamy w radio, domena promowana na billboardach, czy w prasie powinna być krótka i intuicyjna. Jednak w tym przypadku można pozwolić sobie na użycie innego rodzaju domen. Często bowiem zdarza się, iż nazwy firm składają się z kilku członów, przez co rodzi się pytanie: Czy w takim przypadku warto brać pod uwagę myślnik pomiędzy jednym a drugim wyrazem, czy też nie? Przede wszystkim domeny z pauzą są czytelniejsze i łatwiej je promować na materiałach drukowanych, czyli szyldach, billboardach lub plakatach. Jeśli jednak nazwę stanowić będzie kombinacja krótkich wyrazów nie jest koniecznym użycie „-”. W przypadku kiedy domena ma składać się z dłuższych słów o skomplikowanej pisowni, oddzielenie ich bardzo korzystnie wpłynie na czytelność adresu internetowego. Należy zwrócić uwagę, że kontakt odbiorcy z adresem strony WWW jest bardzo krótki. Dlatego ważne jest, aby domena była łatwa do odczytania. Potencjalnym klientom dużo łatwiej zapamiętać nazwę, która składa się ze słów klarownie oddzielonych myślnikiem.

Zastosowanie pauzy w nazwach, które składają się z więcej niż jednego słowa, znacznie ułatwia wprowadzenie ich w okno przeglądarki internetowej. Ponieważ są bardziej przejrzyste, użytkownik może łatwiej wyłapać ewentualne błędy we wprowadzanym adresie. Oczywiście dobrym rozwiązaniem jest także rejestracja i promowanie domeny bez użycia myślnika, tak jak robi to np. operator telefonii komórkowej PLAY, zamieszczając na billboardach czy w prasie adres www.playmobile.pl.

Internet

Jednym z głównych kanałów promocji domeny jest Internet. Skuteczność reklamy w Sieci uzależniona jest od odpowiednio dobranego adresu WWW, który powinien pasować do witryny oraz działalności firmy. Wykorzystując Internet do promocji domeny można pozwolić sobie na użycie jej z angielskimi zwrotami i grami słownymi odwołującymi się np. do fonetyki angielskiej (idealnie pasujących do społecznościowych serwisów skierowanych do młodzieży). W przypadku firm, dla których celem jest zbudowanie wizerunku profesjonalnego, stabilnego przedsiębiorstwa odpowiednia będzie domena z nazwą firmy oraz kombinacje tej nazwy z innymi wyrazami, przed- i przyrostkami (bardzo popularnymi w Internecie). Rejestracja domen z różnymi przedrostkami pozwala na zamieszczenie serwisów dotyczących danej sfery działalności firmy pod innym adresem. Przykładowo, gdy firma działa zarówno w branży internetowej, jak i telekomunikacyjnej, to może stworzyć 2 osobne serwisy WWW dla obu sfer działania i zamieścić je pod 2 różnymi domenami np. www.e-nazwafirmy.pl oraz www.m-nazwafirmy.pl. Koniecznie należy pamiętać o tym, iż wszelkie formy reklamowe w Internecie (banery, pop-up) powinny, po kliknięciu w nie, prowadzić do firmowego serwisu. Dzięki temu Klienci nie muszą wpisywać adresu WWW do przeglądarki, aby zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa w Sieci. Działanie to pozwala także na zbadanie skuteczności reklamy w danym portalu (poprzez zliczenie liczby kliknięć).

Trafny adres internetowy, odpowiadający charakterowi serwisu internetowego i związany z działalnością firmy, jest dziś na wagę złota.  Firmy, które decydują się na określoną domenę powinny także przemyśleć, w jakich mediach będzie ona najczęściej promowana, tak by zarejestrować adres, który będzie jak najlepiej pracował na wizerunek i wyniki sprzedażowe.

– Twórca Zapiso.pl: Polecam e-dotacje

– Pomysłodawca OpisyProduktów.pl opowiada o e-dotacjach

– Czy dotacje na e-biznes znów skończą się skandalem?

– Zrób pierszy krok do biznesu w sieci

Źródło: Beata Mosór, NetArt

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
marjo 10 lis 2010 (07:49)

oj tam przesadzacie,
adadio jest fajną nazwą :D