Czynniki sukcesu małej firmy

Wiara w siebie, umiejętność znalezienia niszy rynkowej, aktywny rozwój firmy, efektywność pracowników i procedury wewnętrzne, a także wpływ otoczenia to najczęściej wymieniane przez przedsiębiorców kluczowe czynniki sukcesu, wynika z badań Pentor RI przeprowadzonych dla Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Badanie Czynniki sukcesu mikroprzedsiębiorstw było jednym z elementów konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku 2010, którego celem jest wspieranie przedsiębiorczości oraz wyróżnienie i promocja najlepszych przykładów działań gospodarczych. Badanie jakościowe przeprowadzone zostało w maju 2010 r. na próbie obejmującej 32 półfinalistów i finalistów konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku. Umożliwiło ono identyfikację najistotniejszych czynników sukcesu mikroprzedsiębiorstw w Polsce, wymienianych przez właścicieli firm.

Badani mikroprzedsiębiorcy pytani o czynniki sukcesu jako pierwsze wymieniali: wiarę w siebie i umiejętność znalezienia niszy rynkowej.

Istotnym warunkiem sukcesu wskazywanym przez wszystkich przedsiębiorców był ciągły rozwój, umożliwiający firmie wykorzystanie szans pojawiających się na rynku oraz budowanie długoterminowej przewagi konkurencyjnej. Ich zdaniem plan rozwoju musi być precyzyjnie określony, a pomysły dostosowane do realiów, w których funkcjonuje firma.

Na sukces przedsiębiorstwa wpływ mają także jego pracownicy. Badani za kluczową uznali efektywność ludzi pracujących w firmie oraz przywódczą rolę jej właściciela. Ich zdaniem zasoby rzeczowe, choć ważne, w mniejszym stopniu kształtują pozycję przedsiębiorstwa, wyjątkiem są firmy zaawansowane technologicznie.

Sukces mikroprzedsiębiorstwa determinują także procedury wewnętrzne. Przedsiębiorcy wymieniali tu przede wszystkim procesy umożliwiające ekspansję rynkową i unikanie ryzyka, ale także promocję i reklamę.

Ostatnim czynnikiem sukcesu, wskazanym przez przedstawicieli firm, było otoczenie przedsiębiorstwa. Jak wynika z badania sposób pokonywania barier makroekonomicznych, możliwości uzyskania finansowania, formy wsparcia, a także konkurencja i umiejętność nawiązania strategicznego partnerstwa wpływają na sukces mikrofirm. Według badań przeprowadzonych przez Pentor RI dla Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy w 2009 r., 59% mikroprzedsiębiorstw postrzega bariery prawno-administracyjne jako utrudnienie w rozwoju firmy, z kolei 70% z nich deklarowało, że nigdy nie korzystało z kredytu.

W tegorocznej edycji konkursu tytuł Mikroprzedsiębiorca Roku 2010 i nagrodę główną w wysokości 40 000 zł zdobyło Centrum Badań DNA z Poznania, pokonując blisko 200 rywali.

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*