E-handel: dylematy właścicieli sklepów internetowych

16% – o tyle zdaniem Gemius-a może wzrosnąć sprzedaż w e-sklepie, o ile będzie on posiadał wersję mobilną. Ta, kosztem pewnych ustępstw, wcale nie musi być droga. Na rynku usług e-commerce istnieje mobilna nisza, która sprawia, że e – sprzedawcy tracą potencjalnych klientów.

 foto: Image licensed by Ingram Image 

Nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania, które byłoby dobre dla wszystkich e-sklepów.
Każda z mobilnych wersji ma swoje plusy i minusy, a o jej wyborze decydować powinny dwa czynniki: cena i faktyczne potrzeby użytkowników.

Coś dla dużych…

Coraz więcej klientów zgłasza się do agencji tworzących mobilne wersje e-sklepów z gotowym rozwiązaniem, którym są aplikacje natywne, wzorowane na tych znanych nam dobrze z dużych portalu aukcyjnych (eBay, allegro).  Początkowy entuzjazm spada, gdy okazuje się, że stanowią one nie małą inwestycję, zarówno od strony ich produkcji, jak również późniejszego ich utrzymania czy promocji w sklepach z aplikacjami. Kosz wynika z konieczności tworzenia kilku wersji aplikacji osobno nie tylko dla każdego z systemów operacyjnych (iOS, Android, Windows Phone itp.), ale również dla każdego rodzaju urządzenia. Dlatego aplikacje natywne mają sens zazwyczaj w przypadku e-sklepów ze znaczą ilością regularnie kupujących klientów. O wdrożenie aplikacji natywnych mogą myśleć również właściciele tych e – sklepów, w których konsumenci mogą wybierać spośród wielu kategorii i podkategorii produktów – wyszukiwanie przy zastosowaniu odpowiednio zaprojektowanych  filtrów będzie po prostu łatwiejsze.

Coś dla średnich…

Nieco tańsza jest strona mobilna, która stanowi odpowiednik tradycyjnej strony wyświetlanej na monitorze komputera. Mobilne strony e-sklepów otwierają się w przeglądarce, po tym jak użytkownik wpisze adres URL sklepu. System sklepu musi rozpoznawać rodzaj i parametry urządzenia z jakiego następuje połączenie z witryną i na tej podstawie przekierować użytkownika do odpowiedniej wersji strony. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość zaprojektowania sklepu pod konkretne urządzenie, zachowując tym samym  wysoki poziom użyteczności, czytelności i wygodnej nawigacji. Tu jednak podobnie jak w przypadku pierwszego z rozwiązań, konieczne jest tworzenie osobnych wersji strony, przeznaczonych pod konkretne rodzaje przeglądarek i urządzeń, z których następuje połączenie z e-sklepem.

Coś dla małych…

Najtańsze są obecnie wersje responsywne, czyli takie w których system e-sklepu w automatyczny sposób dopasowuje się do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlany, bez względu na to czy jest to tradycyjny komputer, laptop, tablet czy tez smartfon. Zaletą jest wysoka dostępność strony, oraz niższe koszty jej projektowania i utrzymania. Druga zaleta tej technologii to pozycjonowanie – strony responsywne używające jednego adresu URL są lepiej i szybciej indeksowane w wyszukiwarkach, niż strony mobilne używające innego adresu URL.  W tym z pozoru idealny rozwiązaniu na administratorów e-sklepów czeka jednak pułapka. Zazwyczaj mówi się o dorabianiu wersji mobilnej do istniejącego sklepu, a to jest sprzeczne z kolejnością projektowania sklepów w wersji responsywnej, gdzie najpierw tworzy się mniejsze rozdzielczości, a jeśli te okażą się ergonomiczne, to dopiero w dalszej kolejności projektuje się strony pod coraz większe przekątne ekranu – komentuje Dominik Smaga z Netface.

Co wybrać?

Wszystko zależy od realnych potrzeb e-sprzedawców. Jeśli sklep regularnie obsługuje kilka tysięcy zamówień miesięcznie i posiada kilkadziesiąt kategorii produktów warto zainwestować w stworzenie aplikacji natywnej. Jeśli sklep jest mały, a klienci kupują nieregularnie najlepszym rozwiązaniem będzie wersja responsywna. Niezależnie od wybranego rozwiania, mobilne wersje sklepów powinny maksymalnie ułatwiać użytkownikowi poruszanie się po sklepie i składanie zamówienia. W praktyce oznacza to, że dobrze zaprojektowana wersja mobilna e-sklepu nie tylko przewiduje zachowania użytkowników, ale również podpowiada sugestie, i wyniki wyszukiwania. Wymaga to analizy zachowań i zwyczajów użytkowników urządzeń mobilnych (gestów, sposobu szukania produktów, rodzaju informacji, które ich interesują) i wykorzystania tych informacji do projektowania sklepu czy tworzenia filtrów produktów.

Od czego zacząć?

W moim odczuciu wersje mobilne e-sklepów powinny być w pierwszej kolejności skierowane do użytkowników tabletów, ponieważ to właśnie tablet zapewnia znacznie większy komfort korzystania z sieci. Problemy z nawigacją oraz brak możliwości wyświetlaniu zakładek sprawiają, że smartfony  są znacznie mniej wygodne do dokonywana zakupów, chyba że użytkownik dokładnie wie co i gdzie chce kupić –tłumaczy Dominik Smaga. Wreszcie, warto pamiętać, że użytkownicy urządzeń mobilnych cenią komfort, dlatego układ elementów na stronie głównej czy też sposób wyświetlania produktów powinny być maksymalnie proste i logiczne, zgodnie z zasadą – im mniej, tym lepiej.

 

Urszula Holik

Netface.pl

Komentarze

koja

19 grudnia 2014 Odpowiedz

ja polecam usługe simplemonit

Usługa ta pomaga w posprzedażowej obsłudze klienta, skierowana jest głównie do właścicieli sklepów internetowych.

Usługa umożliwia:

– dodawanie przesyłek dla firm kurierskich (wymagane jest wcześniej założenie konta w serwise firmy kurierskiej); możliwe jest porównanie ofert dostępnych w firmach kurierskich według kilku kryteriów

– monitorowanie złożonych przesyłek – statusy, obecna lokalizacja, informacje o opóźnieniu

– definiowanie reguł wywołujących automatyczne powiadomienia dla pracowników firmy i klientów

– tworzenie oraz badanie wyników ankiet skierowanych do klientów

– generowanie kwot należnych firmom kurierskim za realizację przesyłek

Komentarze

Aby dodać komentarz Zaloguj się lub Zarejestruj w MamBiznes.pl