Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

E-konsumenci rezygnują z gotówki

Połowa kupujących w sieci odwiedza aukcje i sklepy internetowe średnio raz w tygodniu i zostawia w nich od 2 do 5 tys. zł rocznie – wynika z analizy PayU. Przy płaceniu coraz większa grupa internautów wybiera płatności szybkim przelewem z natychmiastową realizacją online lub kartą. Najczęściej kupowane produkty to sprzęt RTV i AGD.

Z badania przeprowadzonego przez PayU wynika, że 79 proc. kupujących w sieci płaci za zakupy korzystając z szybkich przelewów online (tzw. pay-by-linków), a aż 64 proc. deklaruje, że robi to często. W odniesieniu do płatności gotówką, tylko 21 proc. użytkowników często płaci przy odbiorze towaru, a prawie 60 proc. nie używa tej metody w ogóle lub robi to rzadko.

Powyższe dane potwierdzają zmianę, jaka zachodzi w preferencjach e-konsumentów. Rezygnują oni z gotówki na rzecz wygodniejszych i szybszych płatności internetowych. Udział płatności szybkimi przelewami online w ogólnej liczbie transakcji wzrasta średnio o 10 proc. w skali roku. Obecnie ta metoda jest wykorzystywana w niemal 60 proc. przypadków.

– Z perspektywy kupujących szybkie przelewy z natychmiastową realizacją online (pay-by-linki) są bardzo wygodnym rozwiązaniem, bo nie wymagają wpisywania danych w formularzu przelewu, co jest czasochłonne. Wszystko uzupełnia się tu automatycznie, a kupujący tylko loguje się do swojej bankowości internetowej i zatwierdza płatność – mówi Imię i nazwisko, PayU SA. – Od razu po dokonaniu płatności informujemy o tym sprzedawcę, który wysyła zamówiony towar. Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że aż 3/4 użytkowników wybiera przelew online (np. mTransfer, Przelew24 czy Płacę z Alior Bank) właśnie ze względu na szybkość transakcji – dodaje.

Co kupujemy w sieci?

Co druga osoba kupująca w Internecie nabywa w ten sposób telewizory, sprzęt audio-video oraz AGD, a także akcesoria do domu i ogrodu – wynika z badania przeprowadzonego przez PayU. Dużym zainteresowaniem cieszą się także produkty z kategorii telefony i motoryzacja – czterech na dziesięciu badanych kupiło je w ciągu ostatniego roku w sieci. Sprzęt komputerowy oraz upominki dla dzieci nabywa przez Internet co trzecia osoba, która wzięła udział w badaniu.[Author ID1: at Tue Sep 18 11:02:00 2012 ] [Author ID1: at Tue Sep 18 11:02:00 2012 ]

Największą grupę e-kupujących stanowią osoby, które mają dwuletnie doświadczenie w zakupach on-line. Blisko połowa kupujących posiada większy staż – od 2 do 5 lat, a co trzeci e-konsument sięga po produkty z wirtualnej półki już od ponad 5 lat. Im większe doświadczenie w e-zakupach mają kupujący, tym więcej zalet tego rozwiązania dostrzegają. 40 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, wydaje rocznie od 500 do 2 000 zł na zakupy w Internecie. Co piąty kupujący przeznacza na ten cel od 2 000 do 5 000 zł.

Trzy grupy kupujących

Analiza odpowiedzi na pytania dotyczące sposobu płatności wskazuje na istnienie trzech grup kupujących: aktywni, wygodni, tradycjonaliści. Ponad połowę badanych można zakwalifikować do „aktywnych” – kupujących najczęściej i wydających jednocześnie największe kwoty w Internecie. Bardzo często dokonują oni płatności kartami płatniczymi, co odróżnia ich od pozostałych użytkowników. Druga grupa to „wygodni”, którzy korzystają niemal wyłącznie z szybkich przelewów online. Najmniej liczni są „tradycjonaliści”, czyli osoby wybierające płatność przy odbiorze towaru lub zwykły przelew w banku.

Szybkość transakcji, gwarancja bezpieczeństwa dokonywanej płatności oraz dostępność ulubionego kanału płatności, to najważniejsze powody, które wpływają na wybór płatności internetowych przez kupujących. Zwłaszcza ta ostatnia kwestia jest ważnym sygnałem dla sprzedających w sieci. Dobrze funkcjonujący e-sklep powinien zaopatrzyć się w system płatności internetowych oferujący obsługę różnego rodzaju transakcji. Współpraca z integratorem płatności, takim jak np. PayU, pozwala na dostarczenie szerokiego wachlarza narzędzi płatniczych, co ułatwia kupującym przejście przez cały proces zakupowy, którego ostatnim etapem jest płatność.

Wysoki poziom zabezpieczeń

Kupujący nieustannie poszukują coraz wygodniejszych sposobów dokonywania płatności za zakupy w sieci, ale wraz z nowymi rozwiązaniami mogą rosnąć ich obawy o bezpieczeństwo. Z badania przeprowadzonego przez PayU wynika, że kupujący najczęściej obawiają się nieotrzymania towaru od nieuczciwego sprzedawcy lub dostarczenia uszkodzonego produktu. Inną ważną kwestią, na którą zwracają uwagę, jest ochrona danych osobowych. W tej sytuacji kluczowe znaczenie ma znowu wybór właściwego dostawcy płatności internetowych, czyli takiego, który wypełnia odpowiednie standardy bezpieczeństwa.

– Korzystając z pośrednictwa uznanych systemów płatności zarówno sprzedawca, jak i kupujący mają zagwarantowany wysoki poziom zabezpieczeń, który w kilku przypadkach spełnia bardziej rygorystyczne wymogi niż niejedna bankowość internetowa. Dotyczy to dostawców, których systemy posiadają nie tylko certyfikaty SSL EV, ale przede wszystkim certyfikat PCI DSS – informuje Adrian Witkowski, Compliance Manager, PayU SA.

Miliony ludzi na całym świecie robią każdego dnia zakupy online. W Polsce z tej formy najczęściej korzystają osoby w wieku 26-35 lat (co trzeci kupujący w sieci) oraz 36-45 lat (co czwarty kupujący w sieci).

Dane zaprezentowane w informacji pochodzą z badania przeprowadzonego przez PayU na reprezentatywnej grupie internautów (użytkowników platformy handlowej Allegro.pl) w czerwcu br.

Justyna Grzyl,

PR Manager PayU SA

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.