Epuls.pl, czyli od sukcesu do upadku
Dwa tygodnie temu internet obiegła informacja o tym, że syndyk masy upadłościowej Grupy Pino wystawił ją na sprzedaż w przetargu. Kilkanaście serwisów należących do grupy takich jak: prv.pl, .pl, patrz.pl czy osobie.pl wyceniono na 0,5-1 mln zł. Historia Grupy Pino skłoniła redakcję MamBiznes.pl do przypomnienia innych zapomnianych dziś serwisów, które kiedyś podbijały polski internet. Dziś przypominamy historię portalu Epuls.pl – jednego z prekursorów społeczności w Polsce.
Serwis społecznościowy Epuls.pl rozpoczął działalność w 2002 roku. Właścicielem witryny była szwedzka firma Pixelate Graphics, zarządzana przez Grzegorza Gorczycę. Wraz z przeniesieniem działalności do polski spółka zmieniła nazwę na Pixelate Ventures. Projekt skierowany był do młodzieży i oferował standardowe funkcjonalności społecznościowe jak dodawanie zdjęć, tworzenie grup i dyskusje.
Rozwój i inwestor
Od momentu startu serwis dynamicznie się rozwijał. Rozrywkowy charakter przyciągał nowych użytkowników, którzy spędzali na serwisie coraz więcej czasu. Witryna zdobyła na dobre pozycję w polskim internecie. Miało to swoje odzwierciedlenie w badaniach Megapanel, w których serwis systematycznie awansował. Warto przypomnieć, że głównymi konkurentami portalu Epuls.pl były wówczas takie projekty jak Fotka.pl(wystartowała w 2001 roku) czy Grono.net(wystartował w 2004 roku). W 2006 dziennie na portalu rejestrowało się około 2 tys. nowych użytkowników. Strona miesięcznie generowała 250 milionów odsłon.
strona główna serwisu, listopad 2002
Krokiem milowym w historii serwisu było pozyskanie kapitału na dalszy rozwój. W lutym 2007 roku właściciele serwis przekonali niemieckiego inwestora. Pieniądze na rozwój portalu wyłożył fundusz Holtzbrinck Ventures, należący do grupy Holtzbrinck Gmbh. Oprócz głównego inwestora udziałowcami projektu zostali także: Łukasz Gadowski(twórca Spreadshirt), Oliver Jung oraz Peter Schüpbach.
– Pozyskanie tak ważnych partnerów może Epulsowi tylko pomóc. Najbardziej liczymy na ich wiedzę, doświadczenie oraz bardzo mocne kontakty biznesowe. Dzięki temu porozumieniu Epuls otrzymuje potężny zastrzyk w postaci know-how i wsparcia biznesowego. Jest to szczególnie istotne w świetle naszych planów na rynku niemieckim, które za sprawą naszych nowych partnerów nabrały znacznego przyspieszenia – komentował dla portalu Internetstandard.pl, Grzegorz Gorczyca. W czasie kiedy Epuls.pl zdobył wsparcie inwestora witrynę odwiedzało 600 tys. użytkowników (real users), którzy generowali 450 mln odsłon.
strona główna serwisu, luty 2007
Zmiana właściciela i początek końca
W międzyczasie na fali popularności strony spółka Pixelate Ventures wypuszczała kolejne projekty jak: Stylio.pl(działa do dziś), Story.pl czy Makeit.pl, które miały na celu zatrzymanie użytkowników, którzy „wyrośli” już z portalu dla młodzieży. Niedługo po tym grupą portali zainteresowało się wydawnictwo G+J Polska. W październiku 2008 roku media obiegła informacja, że portal Epuls.pl(wraz z pozostałymi projektami) został sprzedany wydawcy takich tytułów jak: Gala, Focus czy National Geographic. Dzięki transakcji swoich udziałów pozbył się fundusz Holtzbrinck Ventures.
Mimo że rok 2009 rozpoczął proces dramatycznych spadków to jeszcze w maju (serwis zmienił wówczas layout) według badania Megapanel PBI/Gemius, Epuls.pl odwiedzało 959 tys. użytkowników, którzy generowali ponad 290 mln odsłon. Skalę pogarszających się statystyk najlepiej opisują dane, według których witryna w ciągu 10 miesięcy(od stycznia do października 2009) straciła blisko 700 tys. użytkowników. Silna pozycja witryn Fotka.pl i Grono.net, sukces Naszej klasy, nowe serwisy rozrywkowe oraz zapewne błędy zarządu przypieczętowały faktyczny koniec projektu.
Wykres: spadek liczby użytkowników w okresie styczeń-październik 2009, źródło idg.pl
Dziś na stronie głównej serwisu nadal podawana jest informacja o liczbie użytkowników online. Oscylujące wokół kilkuset internautów statystyki oraz 399 fanów na Facebooku najdobitniej świadczą o skali upadku kultowego niegdyś serwisu rozrywkowego dla młodzieży. Po najlepszych czasach portalu pozostało jedynie hasło, które nadal wita użytkowników: „Epuls to najlepsza na świecie internetowa społeczność młodych”.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Własny biznes na kółkach, czyli franczyza Lodolandia & Kołacz Na Okrągło
-
Bafra Kebab to najczęściej wyszukiwany biznes franczyzowy. Sprawdzamy jak otworzyć własny punkt w zaufanym modelu
-
Rzuciła pracę w korporacji i otworzyła kreatywny biznes. Historia Wine&Paint, czyli malowanie przy winie
-
Jak zacząć zarabiać jako dostawca jedzenia? Sprawdzamy oferty znanych firm: Pyszne.pl, Bolt Food oraz Wolt
Swoją drogą to dziwne, by portal społecznościowy miał swój profil na innym portalu społecznościowym, ale z tego co widzę nie jest aktualizowany no i jednak nie ma odnośnika do fanpejdża na Epuls.pl - może zrozumieli ten absurd i dlatego nie ma... :)