Epuls.pl, czyli od sukcesu do upadku

Dwa tygodnie temu internet obiegła informacja o tym, że syndyk masy upadłościowej Grupy Pino wystawił ją na sprzedaż w przetargu. Kilkanaście serwisów należących do grupy takich jak: prv.pl, .pl, patrz.pl czy osobie.pl wyceniono na 0,5-1 mln zł. Historia Grupy Pino skłoniła redakcję MamBiznes.pl do przypomnienia innych zapomnianych dziś serwisów, które kiedyś podbijały polski internet. Dziś przypominamy historię portalu Epuls.pl – jednego z prekursorów społeczności w Polsce.

Serwis społecznościowy Epuls.pl rozpoczął działalność w 2002 roku. Właścicielem witryny była szwedzka firma Pixelate Graphics, zarządzana przez Grzegorza Gorczycę. Wraz z przeniesieniem działalności do polski spółka zmieniła nazwę na Pixelate Ventures. Projekt skierowany był do młodzieży i oferował standardowe funkcjonalności społecznościowe jak dodawanie zdjęć, tworzenie grup i dyskusje. 

Rozwój i inwestor 

Od momentu startu serwis dynamicznie się rozwijał. Rozrywkowy charakter przyciągał nowych użytkowników, którzy spędzali na serwisie coraz więcej czasu. Witryna zdobyła na dobre pozycję w polskim internecie. Miało to swoje odzwierciedlenie w badaniach Megapanel, w których serwis systematycznie awansował. Warto przypomnieć, że głównymi konkurentami portalu Epuls.pl były wówczas takie projekty jak Fotka.pl(wystartowała w 2001 roku) czy Grono.net(wystartował w 2004 roku).  W 2006 dziennie na portalu rejestrowało się około 2 tys. nowych użytkowników. Strona miesięcznie generowała 250 milionów odsłon.

strona główna serwisu, listopad 2002

Krokiem milowym w historii serwisu było pozyskanie kapitału na dalszy rozwój. W lutym 2007 roku właściciele serwis przekonali niemieckiego inwestora. Pieniądze na rozwój portalu wyłożył fundusz Holtzbrinck Ventures, należący do grupy Holtzbrinck Gmbh. Oprócz głównego inwestora udziałowcami projektu zostali także: Łukasz Gadowski(twórca Spreadshirt), Oliver Jung oraz Peter Schüpbach.

Pozyskanie tak ważnych partnerów może Epulsowi tylko pomóc. Najbardziej liczymy na ich wiedzę, doświadczenie oraz bardzo mocne kontakty biznesowe. Dzięki temu porozumieniu Epuls otrzymuje potężny zastrzyk w postaci know-how i wsparcia biznesowego. Jest to szczególnie istotne w świetle naszych planów na rynku niemieckim, które za sprawą naszych nowych partnerów nabrały znacznego przyspieszenia – komentował dla portalu Internetstandard.pl, Grzegorz Gorczyca. W czasie kiedy Epuls.pl zdobył wsparcie inwestora witrynę odwiedzało 600 tys. użytkowników (real users), którzy generowali 450 mln odsłon. 

strona główna serwisu, luty 2007

Zmiana właściciela i początek końca

W międzyczasie na fali popularności strony spółka Pixelate Ventures wypuszczała kolejne projekty jak: Stylio.pl(działa do dziś), Story.pl czy Makeit.pl, które miały na celu zatrzymanie użytkowników, którzy „wyrośli” już z portalu dla młodzieży. Niedługo po tym grupą portali zainteresowało się wydawnictwo G+J Polska. W październiku 2008 roku media obiegła informacja, że portal Epuls.pl(wraz z pozostałymi projektami) został sprzedany wydawcy takich tytułów jak: Gala, Focus czy National Geographic. Dzięki transakcji swoich udziałów pozbył się fundusz Holtzbrinck Ventures. 

Mimo że rok 2009 rozpoczął proces dramatycznych spadków to jeszcze w maju (serwis zmienił wówczas layout) według badania Megapanel PBI/Gemius, Epuls.pl odwiedzało 959 tys. użytkowników, którzy generowali ponad 290 mln odsłon. Skalę pogarszających się statystyk najlepiej opisują dane, według których witryna w ciągu 10 miesięcy(od stycznia do października 2009) straciła blisko 700 tys. użytkowników. Silna pozycja witryn Fotka.pl i Grono.net, sukces Naszej klasy, nowe serwisy rozrywkowe oraz zapewne błędy zarządu przypieczętowały faktyczny koniec projektu. 

Wykres: spadek liczby użytkowników w okresie styczeń-październik 2009, źródło idg.pl

Dziś na stronie głównej serwisu nadal podawana jest informacja o liczbie użytkowników online. Oscylujące wokół kilkuset internautów statystyki oraz 399 fanów na Facebooku najdobitniej świadczą o skali upadku kultowego niegdyś serwisu rozrywkowego dla młodzieży. Po najlepszych czasach portalu pozostało jedynie hasło, które nadal wita użytkowników: „Epuls to najlepsza na świecie internetowa społeczność młodych”.

Grzegorz Marynowicz

Bankier.pl

Komentarze

Gk..

31 stycznia 2013 Odpowiedz

Nachalne reklamy, gry gierki i brak kontroli spowodowały upadek zarówno Epuls, jak i coraz bardziej mają się ku upadkowi NK.. pazerność pazerność..

przemo_ks

8 marca 2014 Odpowiedz

smutne…
musiało tak być niestety zmiany nie przyniosły nic dobrego ;/
naprawdę smutne byłem z epulsem od początku mam nick przemo_ks i jestem tam do dziś z sentymentu

gość

28 września 2015 Odpowiedz

Swoją drogą to dziwne, by portal społecznościowy miał swój profil na innym portalu społecznościowym, ale z tego co widzę nie jest aktualizowany no i jednak nie ma odnośnika do fanpejdża na Epuls.pl – może zrozumieli ten absurd i dlatego nie ma… 🙂

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*