Internet inspiruje młodych przedsiębiorców
„Przedsiębiorczość – narodową cechą Polaków” – tak brzmi hasło propagowane przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – fundację wspierającą młodych przedsiębiorców. Jest to nie tylko slogan – to także rzeczywistość. Jak wynika z badań Eurobarometru, prawie połowa młodych Polaków myśli o założeniu własnego biznesu w ciągu najbliższych 5 lat. Jest to najlepszy, zaraz po Łotyszach, wynik w Unii Europejskiej.
Co trzeba zrobić, by założyć firmę? Podstawą jest pomysł oraz wiedza – jak można na nim zarobić. Czasem pomysłem może być nisza, którą odkryjemy w rynku, nasza pasja lub nowe trendy wśród konsumentów.
Piotr Daniel, dyrektor AIP Poznań zachęca do założenia działalności w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości: „Działając pod naszą osobowością prawną oszczędzasz czas i przede wszystkim pieniądze. Firmę założysz w jeden dzień, unikniesz płacenia składek ZUS, a otrzymana kompleksowa obsługa księgowa oraz prawna zapewni Ci bezpieczeństwo prowadzenia interesów. Dodatkowo otrzymasz doradztwo w zakresie związanym z biznesem, a Twoja firma będzie promowana w lokalnych i ogólnopolskich mediach współpracujących z AIP. Prowadząc firmę w AIP otrzymasz również dostęp do wartościowych szkoleń i staniesz się członkiem ogromnej społeczności zrzeszającej młodych przedsiębiorców.”
W Inkubatorach działa obecnie około 600 firm z czego większość to przedsiębiorstwa z branży IT. Skąd taka popularność tej dziedziny? Jeszcze do niedawna branża IT była zarezerwowana dla wielkich firm, które tworzyły skomplikowane systemy informatyczne w sektorze bankowym bądź telekomunikacyjnym. Obecnie możemy zaobserwować, iż na polskim rynku działa coraz więcej mikro-przedsiębiorstw świadczących drobniejsze usługi związane min. z projektowaniem witryn internetowych. Dlaczego tak się dzieje? Jest to niewątpliwie konsekwencją tego, iż firmy nie żałują funduszy na rozwój i promocję swojej działalności. Wszyscy wiemy, że jedną z pierwszych rzeczy jaką należy zrobić zakładając firmę jest stworzenie strony internetowej. Liczba firm wzrasta, rośnie więc również zapotrzebowanie na tego typu usługi, a jak głosi popularne porzekadło – „Jeśli nie ma Cię w Google, to znaczy, że nie istniejesz.”
Tą tendencję postanowiło wykorzystać wielu młodych ludzi, wśród których jest Jakub Grześkowiak, właściciel firmy Inspireo.com, który mimo kończonych studiów prawniczych zdecydował się na branżę IT. Dlaczego? „Dowiedziałem się o AIP przy okazji organizowanego w zeszłym roku konkursu Innowatorzy, do którego zgłosiłem swoje trzy pomysły. Jeden z nich został doceniony przez jury i znalazł się w pierwszej dziesiątce nagrodzonych finalistów. Nie miałem wtedy wątpliwości, że należy działać – zarejestrowałem firmę w AIP przy WSKiZ w Poznaniu z myślą o realizacji konkursowego projektu. Zwieńczeniem kilkumiesięcznego wysiłku będzie uruchomienie platformy biegle.pl do nauki języków obcych oraz telewizji internetowej biegle.tv. Od samego początku działalności w ramach AIP projektuję również, przy współpracy z programistami, grafikami, fotografami i tłumaczami firmowe strony internetowe. Popyt w tej branży jest ogromny.”
Z uwagi na fakt, że w Polsce systematycznie rośnie popularność sklepów internetowych, a co czwarty Internauta dokonuje zakupów w wirtualnych domach handlowych, młodzi przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują tego typu działalność jako pomysł na swój własny biznes. Uważa się, że samochody to domena mężczyzn – tym stereotypowym poglądom zaprzecza Jolanta Rzeszutek, która od trzech miesięcy prowadzi swój własny, internetowy sklep z artykułami motoryzacyjnymi – Motonline.pl. Skąd taki pomysł? Jak mówi sama właścicielka: „Pomysł przyszedł razem z perspektywą nudnych wakacji, a w związku z tym, iż studiuje na kierunku Elektroniczny Biznes, postanowiła otworzyć swój sklep internetowy. Natomiast jeśli chodzi o motoryzację, to daje ona duże pole do popisu – trochę „pobuszowałam” po sieci i okazało się, że nie ma w niej żadnego ciekawego i dobrze zrobionego e-sklepu z tego typu artykułami. To wszystko spowodowało, że postanowiłam spróbować swoich sił.”
Co jeszcze jest atutem założenia firmy w branży informatycznej? Przede wszystkim fakt, iż na początku działalności oprócz wiedzy informatycznej, potrzebny jest tylko komputer. Od dwóch laptopów i projektowania stron internetowych zaczynała swoją działalność firma ComRaid, założona przez Jakuba Jakubowskiego i Tymona Kaczmarka. Obecnie oferuje ona swoim klientom kompleksowe usługi z zakresu budowy oraz obsługi sieci i systemów informatycznych, a odnoszone sukcesy sprawiły, że w tym roku znalazła się na czwartym miejscu ogólnopolskiego Rankingu Najlepszych Firm AIP.
Nie ma wątpliwości, że branża IT otwiera swoje wrota dla młodych przedsiębiorców. „Internet i nowe technologie dają możliwości, które ogranicza jedynie wyobraźnia. W kilka sekund możemy dotrzeć do kogokolwiek z jakąkolwiek informacją. Łącząc to z pasją tworzenia, okazuje się, że ciekawych zajęć mamy na długie lata. Żyjemy prawdopodobnie w najlepszych pod wieloma względami czasach. Wykorzystajmy to.” – Jakub Grześkowiak – Inspireo.com.
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości