Jak się w Hiszpanii prowadzi e-handel?

Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Mimo kryzysu, państwa Starego Kontynentu już w 2010 roku wyprzedziły Stany Zjednoczone pod względem wysokości obrotów e-handlu. Jak wygląda sytuacja w Hiszpanii – w państwie, które do tej pory nie może do końca poradzić sobie z kryzysem ekonomicznym?

Według badań hiszpańskiego instytutu badawczego CMT (Comisión del Mercado de Telecomunicaciones), wartość Hiszpańskiego rynku handlu elektronicznego wzrosła w pierwszym kwartale 2013 roku aż o 15% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.  W Hiszpanii dostęp do internetu posiada ponad 31 milionów ludzi, z czego około 13 milionów, to osoby kupujące online.

Liczbę sklepów internetowych szacuje się na ok. 30 tysięcy.  Wygenerowały one we wspomnianym okresie obrót na poziomie 1,14 mld euro. Liderami sprzedaży internetowej są m.in eBay, El Corte Inglés, Amazon, Solostocks i Zara.

Zakupów w internecie dokonuje około 13 milionów osób znajdujących się w przedziale wiekowym od 25 do 49 lat. Aż 84% internautów  robi zakupy przy użyciu komputera. Na drugim miejscu plasują się smartfony (9%), trzecie zajmują tablety (5%) a ostatnim, marginalnym urządzeniem, dzięki któremu konsument dokonuje zakupu jest telewizor.

Według  wyników pierwszego badania rocznego eCommerce w Hiszpanii, opracowanego przez Elogia i IAB Hiszpania , ponad 40% hiszpańskich użytkowników internetu przyznaje się do regularnych zakupów online i stwierdza, że przy zakupie decydującym czynnikiem jest cena produktu. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji odnośnie ofert są znajomi oraz rodzina. Aż 75% respondentów przyznało, że dokonało zakupów w sieci z polecenia znajomego.

Hiszpański internauta wydaje w sieci średnio 830 euro rocznie, a statystycznie 6% z nich dokonuje zakupu przynajmniej raz w tygodniu. Hiszpanie najczęściej kupują produkty z kategorii: moda, bilety (zarówno bilety wstępu na koncerty i wydarzenia, jak i bilety lotnicze), elektronika, wejściówki oraz książki i płyty CD. 

– Konsumenci z Półwyspu Iberyjskiego wybierają zakupy w sieci przede wszystkim ze względu na komfort i wygodę, a także dlatego, że producenci kuszą e-klientów specjalnymi ofertami dostępnymi tylko w sieci. Kolejnymi powodami dokonywania zakupów online przez Hiszpanów są zaufania do wybieranych sklepów oraz zbyt duża odległość do sklepu stacjonarnego – mówi Dominika Pietrzyk, Spanish Market Manager w loscodigosdescuentos.es.

W zależności od kategorii produktów, można wyróżnić cztery rodzaje kupujących online, bardzo różnych od siebie:

– Heavy buyers – 20% –  najbardziej aktywi użytkownicy w e-handlu. Grupa ta składa się głównie z ludzi od 16 do 30 lat, aktywnych zawodowo. Są oni także najbardziej aktywni w sieciach społecznościowych. Zazwyczaj kupują co 2 – 4 tygodnie i na zakupy wydają ok. 61 euro.

– Technology buyers – 17% – użytkownicy poszukujący głównie przez Internet sprzętu elektronicznego. Grupa ta składa się głównie z mężczyzn w wieku od 16 do 30 lat. Z badań wynika, że w większości są to osoby bezrobotne, aktywne w sieciach społecznościowych. Wydają ponad 85 euro za zakup, kupują średnio co tydzień lub dwa.

– Pure offline category buyers – 37% – kupują głównie produkty związane z modą, książki i płyty CD/DVD. Grupa ta to przede wszystkim kobiety w wieku od 40 do 55 lat. Użytkownicy tej kategorii przejawiają niską aktywność na portalach społecznościąwych. Wydają ok. 56 euro na zakup w przeciągu dwóch – do czterech tygodni.

– Pure online category buyers – 26% – użytkownicy, którzy kupują bilety podróżnicze i wejściówki (bilety na koncerty i inne wydarzenia). Do tej kategorii zalicza się głównie dorosłe i aktywne zawodowo kobiety, wydające średnio 60 euro za zakup, w przeciągu dwóch – do siedmiu tygodni.

Najbardziej rozwiniętymi krajami europejskiego rynku e-commerce są Wielka Brytania, Niemcy i Francja, które wygenerowały w 2012 roku 191 mld euro obrotów. Wschód i Południe Europy, do której zaliczymy Hiszpanie, Włochy, Portugalię, Grecję oraz Turcję, to dwa regiony z najszybciej rozwijającym się rynkiem e-commerce.

Mając na uwadze, że 47,6% Europejczyków posiada dziś smartfony i coraz więcej ludzi kupuje w internecie, należy spodziewać się, że obroty rynku e-commerce będą stale wzrastać. Według prognoz analityków eMarketer obroty handlu internetowego w Hiszpanii będą rosnąć aż do 2016 roku. 
Od wysokości wzrostu w dużej mierze zależy innowacyjność przedsiębiorców, którzy muszą sprostać wymaganiom jakie stawia przed nimi postęp technologii.

– Rozwój handlu elektronicznego zależy także od sytuacji gospodarczej danego kraju. Hiszpania po raz pierwszy od 2011 roku zanotowała minimalny wzrost PKB o 0.1 proc, co powinno pozytywnie nastrajać zarówno inwestorów zza granicy jak i rodzimych przedsiębiorców – dodaje Pietrzyk.

Źródło: Grupa International Coupons, właściciel m.in. portalu kodyrabatowe.pl, działającego na hiszpańskim rynku pod szyldem loscodigosdescuentos.es

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*