Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak sobie (nie) radzą po latach startupy, które otrzymały e-dotację?

Co łączy projekty Kupmy.to, MojRachunek.pl , Wymienprace.pl, Drukuje.pl czy Linkarium.pl ? Wszystkie zostały zrealizowane dzięki dotacji na e-biznes i żadnego z nich nie ma już w internecie. Podobny los spotkał wiele portali, aplikacji i narzędzi, które swój debiut w internecie zawdzięczały popularnym swego czasu dotacjom. Portal MamBiznes.pl prześwietlił dzieje tych przedsięwzięć internetowych.

26 września 2008 roku zakończył się I nabór w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W ramach działania wpłynęło 449 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 193 mln zł. Ostatecznie dotację na e-biznes otrzymało 220 pomysłodawców na sumę 93 mln zł. Każda Każdy z nich z pomysłem na innowacyjną e-usługę ruszył na podbój internetu. Udało się to jednak niewielu. Obok przykładów sukcesów, jak Freshmail, przeważają projekty, które nie dotrwały do dnia dzisiejszego albo wegetują w internecie. Ich analiza jest odpowiedzią na pytanie, dlaczego mimo miliardów wydanych na innowacje nasz kraj zajmuje ostatnie miejscaw rankingach innowacyjności.

„Zapraszamy już wkrótce”

Jednym z takich projektów był serwis Budowa24.pl, który w pierwszym naborze otrzymał dofinansowanie w kwocie 600 tys. zł. „Internetowa platforma komunikacji dla podmiotów rynku budowlanego”, jak opisali we wniosku do PARP jej pomysłodawcy, dziś już jednak nie istnieje. Zamiast tego użytkownik wpisujący adres witryny w przeglądarce zostaje przekierowany na ubogą w treści stronę Alezycie.pl.  

Próby czasu nie przetrwał także projekt Socjum.pl. Mimo obiecującego startu generator serwisów społecznościowych nie zbudował trwałej bazy użytkowników. O skali niepowodzenia najlepiej  świadczy fakt, że projekt, który pozyskał 404 tys. zł dotacji wystawiony został na sprzedaż na Allegro, ale oferty nie przekraczały kilku tysięcy złotych. Ostatnim „znakiem życia” serwisu jest wpis na Facebooku z dnia 22 listopada 2011 roku zapewniający, że kłopoty z dostępem do witryny spowodowane są pracami technicznymi. Wpisujących dziś nazwę serwisu w przeglądarce internautów wita informacja „Wkrótce pod tym adresem porady, opinie, testy, pomoc w społeczności. Zapraszamy już wkrótce na socjum.pl”.

Z kolei pomysłodawcy projektu Marketit.pl pozyskali w ramach programu 8.1 POIG kwotę 314 tys. zł dofinansowania. Na liście szczęśliwców, którym przyznano środki serwis opisany był przez wnioskodawców jako „Innowacyjna platforma świadczenia usług drogą elektroniczną”. Użytkownicy jednak nie dostrzegli tej innowacyjności. Strona okazała się zwykłym serwisem do dodawania zleceń w branży IT.  „Walory” projektu wciąż można podziwiać w sieci. Katalog zleceń jest obecnie pusty i nie widać śladów, by w przeszłości przeżywał lepsze chwile.  Podobnie zresztą jak projekt Pojazdy.pl, który pozyskał 231 tys. zł dofinansowania. Serwis z treściami oraz ogłoszeniami motoryzacyjnymi nadal jest dostępny w sieci, ale dobra domena nie wystarczyła, by zbudować pozycję rynkową. Ostatni artykuł na witrynie został opublikowany 12 października roku 2010, a najnowsze ogłoszenie pochodzi z 7 kwietnia 2010 roku.

 

„Największy, najbardziej innowacyjny i europejsko zorientowany”

Pomysłodawcy serwisu e-testy.pl informują na stronie projektu, że jest to „największy portal z testami dla gimnazjalistów”. Analizując jednak zrealizowane za 619 tys. zł dotacji przedsięwzięcie nasuwa się wniosek, że zdanie to jest mocno nieaktualne. Główna funkcjonalność, jaką są testy gimnazjalne nie działa. Dostępne są jedynie testy rozrywkowe, gdzie zamiast pytań o lektury szkolne czy zadania matematyczne użytkownik może poznać tajemnice celebrytów.  

„Najbardziej innowacyjny portal internetowy umożliwiający w pełni samodzielne sporządzanie dokumentów”. To opis projektu iDocs.pl, którym aplikacja wita internautów na profilu facebookowym. Fanpage, który zgromadził 639 fanów aktywnie zarządzany był do października ubiegłego roku i od tego czasu nie pojawiły się na nim nowe treści. Projekt, który pozyskał 251 tys. zł dotacji ciągle jest dostępny w internecie, ale w fazie schyłkowej skoro ostatni wpis w dziale „Aktualności” opublikowany jest z datą 25 września 2014. 

Aktualizacja: projekt DoMore.pl jak poinformował nas pomysłodawca działa w sieci a brak dostępu do serwisu wynikał z prac technicznych. Na jesieni platforma planuje zmianę modelu swojego funkcjonowania.

 – 101 niezwykłych pomysłów na biznes

 

„Nasz serwis jest europejsko zorientowany. Zakłada łączenie w społeczność ludzi wyznających podobne wartości, zawieranie długotrwałych przyjaźni, zwiększenie ilości i jakości podróży po Europie, pomoc w odkrywaniu nowych destynacji” – brzmi jeden z opisów projektu key2v.com (Key2vacation). Nie wiadomo czy projekt, który miał być „nowoczesną platformą wymiany domów”   w ogóle wystartował, gdyż na stronie głównej widoczny jest jedynie harmonogram realizacji projektu.  

Podobnie rzecz się ma w przypadku strony SzybkaPolisa.pl, która miała być porównywarką ubezpieczeń. Poza ubogą bazą artykułów użytkownik nie znajdzie jednak tej funkcjonalności. Z kolei projekt 48poland.com wita użytkownika hasłem „największa baza polskich firm”. Wystarczy jednak krótka wizyta na podstronach serwisu, by zauważyć rozdźwięk między tym hasłem a zawartością strony.

Pozytywne wyjątki

Być może gdyby nie e-dotacje, dziś nie byłoby platformy Freshmail. Mało kto bowiem pamięta, że popularne dziś narzędzie do e-mail marketingu powstało właśnie za środki przyznawane w I naborze działania 8.1. Na mapie projektów zrealizowanych za e-dotacje pozytywnie wyróżnia się także przedsiębiorstw MobileMS. Firma zaczynała od fotokodów i e-usługi transferu informacji kulturalno-rozrywkowych z i na telefon komórkowy. Co prawda czas i rynek zmusiły właścicieli firmy do modyfikacji swojej oferty , ale pozyskana w kwocie 468 tys. zł dotacja nie zostałay wyrzucona w błoto. Nie dość, że firma przetrwała do dziś, to proponuje szeroki zakres usług m.in. z wykorzystaniem beaconów.  Biznesowy los był łaskawszy również dla pomysłodawców narzędzia Axence, które zostało zrealizowane ze wsparciem na poziomie 680 tys. zł. Aplikacja umożliwiająca monitoring sieci może się pochwalić prestiżowymi nagrodami, a niedawno została oddana do użytkowania najnowsza wersja narzędzia. Również platforma nauki języków obcych online – Letsspeak.pl przetrwała próbę czasu i ciągle się rozwija. Dobrze zastrzyk gotówki z PARP wykorzystali twórcy projektu MobileFormats.com – systemu planowania i zarządzania reklamą mobilną. Wśród klientów, którzy skorzystali z ich usług są takie firmy, jak Radio ZET czy TVP. Nieźle radzą sobie także projekty: Qlturka.pl–  serwis o tematyce kulturalnej dla dzieci, Ebadanie.com – narzędzie rozwoju kompetencji pracowników – narzędzie do zarządzania szkoleniami czy KarierawFinasach.pl – serwis z ofertami pracy dla finansistów.

Startupy istniejące tylko teoretycznie

Obok listy projektów, które z powodzeniem przetrwały do dnia dzisiejszego istnieje dużo dłuższe zestawienie startupów istniejących „tylko teoretycznie” lub całkowicie zamkniętych. Do projektów, które są dostępne w sieci, ale bez żadnych rokowań można zaliczyć: Mobilebooks.pl, Gwork.pl, Dotacjusz.pl, Ruszajsie.pl, Szybkapolisa.pl, eCatio.pl czy Plasterek.pl . Najdłuższy jest jednak katalog projektów, które zniknęły z polskiego internetu, takich jak: Telexacta.pl, Lokalik.com, Mój-Biznes.com,  Wynajmijprogramiste.pl, Fotodekorator.com, Exis24.com, Erpico.pl, Fortuna1.pl. CoKupujesz.pl czy Jobmatch.pl.

Wybrane projekty z I naboru działania 8.1 z 2008 r.

źródło: opracowanie własne na podstawie danych parp.gov.pl oraz analizy MamBiznes.pl

Już prawie 7 lat minęło od momentu kiedy pierwsze startupy otrzymały dotację na e-biznes. Najwyższy czas, by podsumować efektywność programu, który cieszył się wielkim zainteresowaniem osób rozpoczynających przygodę z e-biznesem. Analiza efektów działania 8.1 jest potrzebna nie po to, by wzbudzić falę krytyki, ale po to, by kolejne programy dla młodych przedsiębiorców były lepiej przygotowane i nie powielały popełnionych błędów.  

Polska na wsparcie innowacyjności w latach 2007-2013 Polska otrzymała kwotę 10,2 mld euro a więc ponad 40 mld zł. Działanie 8.1 było jedną z inicjatyw w ramach tego programu, które miały podnieść poziom innowacyjności polskiej gospodarki. Pieniądze zostały wydane na projekty, których losy przedstawiliśmy. Ryzyko porażki wpisane jest w działalność każdego startupu, ale jak to się stało, że zwykły katalog firm otrzymał 657 tys. zł dotacji, a portal charytatywny 745 tys. zł? A to tylko wierzchołek góry lodowej, gdyż przyjrzeliśmy się zaledwie jednemu z kilkunastów naborów. Kolejne analizy wkrótce.


Grzegorz Marynowicz

MamBiznes.pl, Bankier.pl

[email protected]

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Rafal 20 maj 2020 (10:38)

A np. Firmao jest liderem na rynku oprogramowania w Chmurze dla firm.