Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak szkolić i motywować pracowników?

Gdy posiadasz już dobrych pracowników, warto w nich zainwestować. Najlepszym sposobem na to jest przeprowadzenie szkoleń. Niestety często się zdąża, że właściciele małych firm szkolenia postrzegają jako koszt, a nie jako inwestycję. Gdy inwestujesz pieniądze w szkolenia dobrych pracowników, zwracają się one w postaci większej wydajności zespołu, co przyczynia się z kolei do zwiększenia obrotu twojej firmy.

Szkolenie

Szkolenia mają różne formy i pochodzą z różnych źródeł. Do przykładowych form to można zaliczyć:

  • szkolenia poprzez konsultantów- niestety najbardziej kosztowne, ale również najbardziej efektywne
  • szkolenia poprzez producentów- niektórzy z nich zapewniają darmowe szkolenia na temat ich produktu bądź usług
  • szkolenia poprzez seminaria- kosztowne pod względem czasu i pieniędzy, poza tym trudno ocenić ich prawdziwą wartość
  • szkolenia poprzez szkoły- podobnie jak w przypadku seminariów trudno ocenić ich prawdziwą wartość, ponieważ wszystko zależy od kompetencji wykładowcy
  • szkolenia poprzez książki- dobry sposób na szybkie i tanie podnoszenie kwalifikacji, zakupione na koszt firmy książki niech służą wszystkim pracownikom. W ten sposób można stworzyć cykl spotkań wśród pracowników twojej firmy dotyczący wymiany poglądów na podstawie przeczytanej literatury fachowej czy też obejrzanej kasety wideo.
  • szkolenia poprzez Internet- warto być z nim na bieżąco, gdyż zawiera bezcenne darmowe informacje, a często również cykl szkoleń

Motywowanie

Pracownicy i pracodawcy różnią się od siebie w istotny sposób. Jedną z różnic jest sposób motywowania ich do pracy. Według najnowszych amerykańskich badań można zauważyć, że pracowników najbardziej motywuje:

  • możliwość samorealizacji
  • bycie członkiem zespołu
  • rozwiązywanie problemów
  • bezpieczeństwo
  • pieniądze

Pracodawców zaś:

  • rozwój
  • pieniądze
  • władza
  • wolność
  • przetrwanie w biznesie

Jak widać czynniki te różnią się od siebie (choć cześć jest podobnych). Warto więc zdać sobie sprawę, że skoro jesteś właścicielem firmy twoje pobudki do pracy są inne niż twoich pracowników. Aby ludzie zatrudniani u ciebie byli naprawdę wydajni musisz ich w umiejętny sposób motywować. Postępuj z pracownikami w taki sposób w jaki oni sami chcieliby być traktowani.

W procesie motywowania można wyodrębnić kilka narzędzi. Są to: wynagradzanie, wytyczanie celów, oczekiwania co do wydajności oraz weryfikacja wydajności.

Wynagradzanie

Płaca jest najprostszą formą wynagradzania, jest również wyznacznikiem tego, ile wart jest pracownik. W praktyce istnieje kilka form wynagradzania. Są to stawki godzinowe, stała płaca miesięczna,, pensje prowizyjne lub też połączenie wcześniej wymienionych czynników. Prowizja jest najlepszą metoda wynagradzania tych osób, które lubią pracować na własny rachunek.

Zanim zatrudnisz pierwszego pracownika warto byś opracował wcześniej sposób wynagradzania go. To czy pracownicy dobrze rozumieją w jaki sposób będą wynagradzani, to czy będziesz konsekwentny w podjętych przez siebie decyzjach odnośnie wypłat, to czy zastosujesz jedna i ta samą metodę wynagradzania ludzi na tych samych stanowiskach wpłynie na jakość pracy zatrudnionych przez ciebie osób.

Mówiąc o premiach warto zauważyć, że ten czynnik jest bardzo motywujący. Niech czas pomiędzy premiami, które zdecydowałeś się wypłacać będzie jak najkrótszy. Pieniądze wypłacane częściej ale w mniejszych kwotach lepiej mobilizują do pracy niż rzadkie a duże sumy. Postaraj się również poświęcić trochę środków na premie okresowe( np. roczne) niech będą one wyższe niż przeciętna pensja.

Kwestia twojego podejścia do wynagrodzenia pracowników jest także niebagatelna. Jeśli traktujesz pensje pracowników jako kolejny „ciężki ” wydatek sprawa taka pozostanie na zawsze dla ciebie nieprzyjemna jeśli zaś uważasz, że w ten sposób motywujesz „swoich ludzi” do pracy wypłacanie pensji dla pracowników może stać się instrumentem do zwiększania ich wydajności. Najlepsi pracownicy to tacy, którzy wiedzą, że są doceniani a miarą tego jest wysokość pensji.

Wytyczanie celów

Wyznaczanie celów może służyć jako narzędzie motywujące do działania. O definicji SMMART pisaliśmy w poprzednim numerze internews. Dla przypomnienia określa ona cele jako: precyzyjne, wymierne, odpowiednie, realne i ograniczone czasowo.

Wytaczanie celów powinno być zadaniem grupowym. Im bardziej sprawisz, że pracownicy będą zaangażowani tym większy wkład wniosą w realizację celów. Wypróbuj metodę „burzy mózgów”- każdy z pracowników określa jaki cel chciałby realizować w firmie a następnie owe cele poddawane są weryfikacji i ocenie innych pracowników. Dokumentując takie spotkania sprawisz, że proces wyznaczania celów stanie się bardziej publiczny i zminimalizujesz ryzyko niedomówień i unikania odpowiedzialności.

Oczekiwania dotyczące wydajności

Przyjmując pracowników do firmy postaraj się jak najbardziej sprecyzować ich obowiązki oraz miejsce w strukturze organizacji. Wykaz oczekiwań dotyczących wydajności pozwoli pracownikowi skupić się nie tylko na samej jego działalności, ale głównie na wynikach tejże działalności.

W dokumencie określającym wydajność pracownika powinieneś zawrzeć:

  • cele realizowane przez całą firmę
  • miejsce pracownika w organizacji
  • dane bezpośrednich przełożonych i podległych pracownikowi
  • definicję procesu realizacji celu
  • zakres odpowiedzialności za wykonanie zadań

Nie ograniczaj swobody myślenia pracowników, bądź elastyczny w stosunku do nich, pozwól im działać, a będą wydajni.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.