Jaką domenę wybrać dla własnej firmy?
Prowadzisz działalność i szukasz dobrej domeny? Dowiedz się co należy brać pod uwagę podczas wyboru adresu www.
W Polsce zarejestrowanych jest już ponad 2 miliony domen internetowych. W Europie jesteśmy już jednym z większych rynków domenowych. Dla porównania, w mowie codziennej człowiek wykorzystuje maksymalnie 10 tysięcy słów. Znalezienie dobrego adresu staje się więc coraz bardziej problematyczne.
W Internecie możemy spotkać się z adresami, które zawierają w sobie powszechnie używane słowa np. okna.pl, opony.pl, dachy.pl, sport.pl i wiele, wiele innych. Domeny te mają charakter generycznych. Znalezienie wolnej domeny z takim adresem jest bardzo trudne. Dlatego też, domeny generyczne są najczęściej przedmiotem obrotu na rynku wtórnym.
Domeny generyczne są bardzo łatwe do zapamiętania, ponieważ bazują na bezpośrednich skojarzeniach związanych ze znaczeniem przypisywanym danemu słowu. Dodatkowo słowo w domenie jest traktowane przez wyszukiwarki jako fraza kluczowa, dzięki czemu strony z domenami generycznymi lepiej się indeksują.
Należy jednak pamiętać, że nazwy generyczne mogą funkcjonować pod różnymi dostępnymi rozszerzeniami domen np. optyk.pl, optyk.com.pl, optyk.info.pl itp. i nie jest możliwe zabezpieczenie się przed taką sytuacją. Wystarczy, że inny abonent zarejestrował domenę z odmiennym rozszerzeniem i ma pełne prawo ją stosować. Odrębną kwestią pozostaje możliwość zakupienia domeny z najpopularniejszymi rozszerzeniami, co jednak z perspektywy ekonomicznej stać się może kosztowną inwestycją. Dodatkowo warto podkreślić, że Urząd Patentowy restrykcyjnie rozpatruje wnioski o zgłoszenie domen generycznych, Praktycznie nie jest bowiem możliwa rejestracja domeny generycznej jako słownego znaku towarowego.
Przeciwieństwo dla domen generycznych stanowią domeny zbudowane jako neologizmy. Zasadniczą różnicą w ich wypadku jest unikalny i niepowtarzalny charakter, co pozwala budować strategię komunikacji w oparciu o elementy wyróżniające markę. Nazwy te mają również możliwość pełnej ochrony prawnej poprzez rejestrację jako znak towarowy. W ich wypadku koszty promocji w Internecie z pewnością będą wyższe. W dłuższej perspektywie czasu budowa marki – domeny, łatwo odróżnialnej od innych, przyniesie jej właścicielowi więcej korzyści.
Planując model komunikacji w Internecie, należy dążyć do optymalizacji kanałów dotarcia do grupy docelowej. W naszej ocenie warto zadbać o to, by w swojej branży posiadać zarówno domenę zawierającą nazwę marki jak również domeny generyczne. Traktować je należy jako istotny element zaplecza ułatwiającego budowanie przewagi obecności w Internecie.
Marcin Setlak
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet
Tu jest napisane:
Planując model komunikacji w Internecie, należy dążyć do optymalizacji kanałów dotarcia do grupy docelowej. W naszej ocenie warto zadbać o to, by w swojej branży posiadać zarówno domenę zawierającą nazwę marki jak również domeny generyczne.
Czyli masz nazwę xyz.pl oraz np. opony.pl