Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jeżeli się rozliczam za granicą, to czy muszę opłacać ZUS?

Chciałbym wiedzieć jak mogę otworzyć firmę w Polsce mając już firmę w Kanadzie. Jeżeli się rozliczam za granica, to czy musze opłacać ZUS. Jakie są wtedy opłaty i gdzie powinienem się udać, aby otworzyć taka firmę?

Musi Pan zarejestrować działalność w Polsce, pomimo faktu jej posiadania w Kanadzie. Dopiero po uzyskaniu odpowiedniego wpisu do rejestru przedsiębiorców, może Pan podjąć działalność gospodarczą w Polsce. Jeżeli rozpoczyna Pan prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej jest Pan zobowiązany do rejestracji działalności gospodarczej w prowadzonej w gminie. Gmina jest organem właściwym dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy – tj. miejscowości, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.

W celu zarejestrowania swojej firmy należy udać się do urzędu gminy wraz z dowodem osobistym lub paszportem, oraz wypełnić przygotowany przez dany urząd formularz- zgłoszenie. Organ ewidencyjny, czyli wójt, burmistrz albo prezydent miasta – dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:

  • oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada,
  • oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej,
  • określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności,
    wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia.

Jeżeli podejmuje Pan indywidualną działalność gospodarczą wówczas ma Pan możliwość złożenia formularza o wpis do REGON w okienku urzędu gminy w tym samym momencie, gdy składają wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Urząd gminy wyręcza wówczas przedsiębiorcę i niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, przesyła wniosek o wpis do REGON do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania. Niezależnie od możliwości złożenia wniosku o REGON w urzędach gmin – wniosek ten można złożyć osobiście w urzędzie statystycznym lub jego oddziale właściwym dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy lub wysłać pocztą.

Osobiste złożenie wniosku w urzędzie statystycznym może okazać się „czasowo” bardziej opłacalne, gdyż urzędy często wydają zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON „od ręki”. Natomiast złożenie wniosku o REGON za pośrednictwem urzędu gminy wydłuża nieco tą procedurę, gdyż wydanie ww. zaświadczenia w oparciu o wniosek przesłany przez urząd gminy musi nastąpić w ciągu 7 dni od daty otrzymania wniosku z urzędu gminy. Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON jest w tym przypadku wysyłane przez urząd statystyczny lub jego oddział pocztą na adres przedsiębiorcy.

W międzyczasie należy założyć osobne konto w Banku na prowadzenie działalności gospodarczej. Wybór Banku dokonywana jest w sposób dowolny.

W przypadku gdy wniosek o REGON składamy bezpośrednio w urzędzie statystycznym – musimy to uczynić w terminie 14 dni od dnia uzyskania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. We wniosku podaje się następujące dane:

  • nazwa,
  • adres siedziby,
  • PESEL,
  • nazwisko i imiona,
  • adres zamieszkania,
  • adres do korespondencji,
  • forma organizacyjno-prawna,
  • forma własności,
  • nazwa organu ewidencyjnego,
  • data wpisu do rejestru ewidencyjnego,
  • nazwa ewidencji i numer nadany przez organ ewidencyjny,
  • rodzaje wykonywanej działalności (numery PKD).

Nie później niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku Urząd Statystyczny powinien doręczyć przedsiębiorcy zaświadczenie potwierdzające rejestrację wraz z nadanym numerem REGON.

Rozpoczynając działalność gospodarczą może Pan złożyć zgłoszenie identyfikacyjne NIP jednocześnie ze złożeniem wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne, które posiadają już NIP – składają zgłoszenie aktualizacyjne). W przypadku gdy złożyliśmy zgłoszenie do Urzędu Skarbowego za pośrednictwem urzędu gminy – po załatwieniu formalności w banku i uzyskaniu numeru konta oraz po otrzymaniu z urzędu statystycznego zaświadczenia o numerze REGON należy złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne z podaniem w szczególności wykazu rachunków bankowych oraz z uwierzytelnioną lub urzędowo poświadczoną kopią zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON. W terminie 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń, tj. od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej należy zgłosić do ubezpieczeń siebie oraz dokonać zgłoszenia płatnika (firmy).

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004: Nr 173, poz.1807, Nr 281, poz. 2777)

Przemysław Gogojewicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.