Kogo wesprze finansowo Venture Capital
Procedura pozyskania funduszu z Venture Capital
Pierwszym krokiem w kontaktach z funduszami venture capital jest nieformalne spotkanie, podczas którego przedsiębiorca ma okazję zaprezentować inwestorowi swoje przedsięwzięcie inwestycyjne. W przypadku wstępnego zainteresowania projektem, fundusz zazwyczaj prosi o przedstawienie podstawowych dokumentów umożliwiających dokonanie analizy projektu. Warto więc być przygotowanym na przekazanie szczegółowego biznesplanu, w którym znajdą się informacje o strategii spółki, planach jej rozwoju oraz oferowanych produktach/usługach w kontekście otoczenia konkurencyjnego. Niezbędne będzie także przekazanie modelu finansowego przedstawiającego prognozy (minimum dwa lata) przyszłych nakładów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych oraz poziomu generowanych przychodów. W przypadku bardziej zaawansowanych projektów należy liczyć się z koniecznością przekazania pełnej, audytowanej dokumentacji finansowej za okresy zakończone.
Inwestorzy przy pierwszym kontakcie, oprócz oczywistej kwestii zwrotu z inwestycji oraz jego związku z ponoszonym podwyższonym ryzykiem (związanym m.in. z brakiem zabezpieczeń transakcji, możliwością utraty kontroli i nadzoru poprzez wadliwe funkcjonowanie prawa, brakiem przejrzystości informacyjnej charakterystycznej dla rynku niepublicznego, ograniczeniami przy wyjściu z inwestycji i ogólną niską płynnością) bardzo wnikliwie oceniają potencjał kadry menedżerskiej. Fundusz w dużym stopniu określa realność i szansę powodzenia danego projektu na podstawie doświadczenia i kompetencji osób zaangażowanych w jego realizację.
Kolejnym etapem jest przeprowadzenie przez potencjalnego inwestora procesu due diligence, czyli dokładnej analizy dotyczącej wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Czynności o charakterze weryfikacyjno-badawczym obejmują analizę następujących obszarów:
- podstawowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, czyli przede wszystkim jego produktów/usług (obecnych, wdrażanych, planowanych),
- otoczenia konkurencyjnego, w tym przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa i jej źródeł,
- jakości kadry zarządzającej i organizacji przedsiębiorstwa,
- finansowego – wykorzystywanego majątku trwałego, zaciągniętych zobowiązań, kapitału pracującego i przepływów pieniężnych, struktury przychodów i kosztów, analizę wskaźnikową,
- aspektów prawnych.
Przeprowadzenie sumiennego procesu due diligence umożliwia funduszowi korektę pierwotnych projekcji finansowych oraz dokonanie rynkowej wyceny przedsięwzięcia stanowiącej punkt wyjściowy przy negocjacjach umowy inwestycyjnej z przedsiębiorcą.
Etap negocjacji z funduszem venture capital jest płynny. Rozpoczyna się najczęściej już po wstępnej akceptacji projektu inwestycyjnego przez inwestora, przebiegając równolegle wraz z realizacją prac w ramach przeprowadzanego due diligence. Sprawność prowadzonych negocjacji jest ściśle uzależniona od jakości przygotowanych danych źródłowych przez przedsiębiorcę. Jednym z najtrudniejszych elementów negocjacji jest uzgodnienie wartości przedsiębiorstwa, a więc udziału jaki fundusz obejmie w zamian za przekazanie kapitału niezbędnego do realizacji inwestycji. Osiągnięcie porozumienia w kwestii wyceny przedsiębiorstwa jest ściśle powiązane z innymi negocjowanymi warunkami umowy inwestycyjnej, a także z rezultatami przeprowadzanego równolegle due diligence. Dobrą praktyką dla poszukujących finansowania jest skorzystanie z pomocy prawnej przy negocjowaniu szczegółowych zapisów dotyczących wzajemnych praw i obowiązków, dzięki czemu zapewnimy sobie symetryczność umowy i wyeliminujemy ryzyko utraty kontroli nad przedsiębiorstwem (w szczególności przy kolejnych rundach finansowania). W praktyce negocjacje mogą zostać przerwane w każdym momencie zarówno przez inwestora, jak i przedsiębiorcę z wielu rożnych przyczyn.
Po zaakceptowaniu przez obie strony warunków inwestycji następuje podpisanie właściwej umowy inwestycyjnej oraz innych wymaganych dokumentów. Wypłata środków pieniężnych odbywa się transzami w sposób ustalony w umowie i w zależności od spełnienia określonych parametrów przedsięwzięcia.
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością