Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Koszty sprowadzenia samochodów spoza Unii Europejskiej

Podatek VAT przy sprowadzaniu pojazdów spoza UE

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT) opodatkowaniu 22% stawką podlegają między innymi import samochodów. Podatnikami podatku VAT przy imporcie samochodów są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. W świetle przepisów ustawy o VAT obowiązek podatkowy w imporcie samochodów powstaje z chwilą powstania długu celnego na te pojazdy, a w przypadku samochodów objętych procedurą tranzytu – w chwili zakończenia tranzytu tych pojazdów.

Miejscem opodatkowania według przepisów ustawy o VAT, jak również regulacji prawnych zawartych w szóstej dyrektywie TWE jest państwo członkowskie, na terytorium którego znajdują się samochody w chwili ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty. Jeżeli zatem sprowadzamy samochód z USA a miejscem wwiezienia go na terytorium Wspólnoty będzie port w Hadze, to musimy wszelkie opłaty i podatki związane z importem zapłacić właśnie tam. Warto jednak dodać, że import tego samochodu będzie opodatkowany w Polsce, a nie w Holandii, pod warunkiem, że samochód zostanie objęty procedurą tranzytu z Holandii do Polski.

Jeżeli przykładowo sprowadzamy do Polski Jeepa z USA, wówczas podstawa opodatkowania w imporcie tego samochodu obejmuje także swoim zakresem prowizję, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia tych pojazdów. Mówiąc o pierwszym miejscu przeznaczenia należy rozumieć miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego samochód jest importowany. Prowizję, koszty transportu i ubezpieczenia wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, o ile to miejsce jest z góry określone w momencie dokonania importu. Do podstawy opodatkowania dolicza się także określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, które organy celne mają obowiązek pobierać z tytułu importu danego pojazdu.

Kontrola techniczna pojazdów spoza UE

Sprowadzając do Polski samochód pochodzący z USA, będziemy musieli poddać go szczegółowej kontroli technicznej wynikającej z regulacji wydanych przez Unię Europejską z 1977 r. i uzupełnioną w 1992 r. dwoma dyrektywami o kontroli technicznej pojazdów prywatnych (dyrektywa 92/54/EWG oraz dyrektywa 92/55/EWG). Podczas niej dochodzi do sprawdzenia przede wszystkim systemu hamulcowego, układu kierowniczego, widoczności, badanie świateł, półosi napędowych, kół, zawieszenia, podwozia, poziom hałasu i poziom gazów wydechowych. Na uwagę zasługuje fakt, że obowiązkowemu badaniu technicznemu przynajmniej raz w roku poddawane są obowiązkowo samochody ciężarowe. Prawo wspólnotowe nakazuje posiadaczom samochodów osobowych obowiązkową kontrolę pojazdów co dwa lata. Jednocześnie zezwala krajom członkowskim na dobrowolne zaostrzenie tychże regulacji.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.