Nastolatka, która wie jak robić biznes w sieci

Ma 19 lat, ale o działalności w sieci wie więcej niż niejeden „mentor” e-biznesu. Swój pierwszy serwis uruchomiła w wieku 16 lat. Sprzedała startupa, pozyskała inwestora, a teraz rozwija globalny projekt. Prowadzenie biznesu godzi ze studiami oraz organizacją spotkań OpenReaktor. O tym jak zarabiać w internecie w rozmowie z MamBiznes.pl opowiada Ola Sitarska.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Na początek powiedz proszę kilka słów o sobie.

Mam 19 lat, studiuję informatykę na Politechnice Warszawskiej, jestem prezesem zarządu spółki FashionStyle.pl, ale tworzę też nowy projekt – MyGuidie.com. Z miłości do organizowania eventów, staram się co miesiąc zebrać 100 osób z branży startupowej na OpenReaktorze.

Pierwszym projektem, dzięki któremu usłyszeliśmy o Tobie był serwis Animili.pl. Rozwijałaś go w ramach StartupSchool, by następnie pozyskać wsparcie Rafała Agnieszczaka. Skąd pomysł na taki projekt?

Animili to internetowa gra w której najmłodsze dzieci mogą wychowywać i rozwijać swojego wirtualnego zwierzaka. Rok wcześniej stworzyłam podobną grę internetową, w której fascynatki mody mogą stać się wirtualnymi modelkami lub projektantkami. Miałam doświadczenie w tym temacie, a użytkowniczki FashionStyle bardzo często chciały posiadać również wirtualne pieski, więc był to naturalny rozwój.

Ile osób tworzyło serwis i kto za jakie obszary odpowiadał?

Zespół tworzyły 3 osoby (w porywach 4). Ja odpowiadałam za programowanie oraz biznes, były również dwie dziewczyny od marketingu oraz community managementu, dorywczo zlecaliśmy grafikę zewnętrznemu freelancerowi. 

Jakimi sposobami promowałaś Animili?

Poprzez partnerstwa z większymi lub podobnymi serwisami docierającymi do naszej grupy docelowej oraz w sieciach społecznościach w których przebywali nasi użytkownicy. Od listopada 2010 roku nie jestem zaangażowana w rozwój serwisu. Nie mam także udziałów w spółce.

Na czym zarabiają tego typu gry?

Na reklamie oraz usługach premium SMS (virtual goods)

Powiedz proszę coś więcej o projekcie Fashionstyle.pl?

FashionStyle.pl został uruchomiony w lutym 2008 roku, sierpień 2010 to start nowej wersji serwisu (z kodem przepisanym od zera). FashionStyle to gra internetowa dla nastolatek, fascynatek mody, gdzie mogą stać się wirtualną projektantką lub modelką. Miesięcznie skupia 60 000 unikalnych użytkowników, a do tej pory zarejestrowało się 250 000 użytkowniczek.

W sierpniu 2011 roku większość udziałów przejęła notowana na NewConnect spółka Digital Avenue. Jak doszło do tej transakcji?

Sprzedałam większościowy pakiet udziałów, ale nie cały – więc nadal mam część udziałów i jestem prezesem zarządu spółki. Projekt rozwija się bardzo dobrze – cały czas idziemy do przodu, a dzięki dołączeniu do grupy serwisów Styl.fm i bycie częścią biura sprzedaży Styl.fm, nasze przychody z reklam wzrosły kilkakrotnie.

Najnowsze Twoje dziecko to skierowany na globalny rynek projekt MyGuidie.com. Powiedz coś o tym jak zrodził się pomysł stworzenia tego serwisu i na czym polega jego działalność?

MyGuidie to „marketplace for activities”, czyli miejsce gdzie można znaleźć fajne rzeczy do robienia w miejscu w którym mieszkamy lub do którego podróżujemy. Pomysł zrodził się z potrzeby chwili. Sama często podróżuję indywidualnie, nie korzystam z usług biur podróży i sama planuję swoją podróż, od lotu, po mieszkanie i formę spędzania czasu. To ostatnie najtrudniej znaleźć jest w internecie.

Realizujesz ten projekt z inwestorem czy z własnych środków? 

Z własnych środków.  

Jak zamierzacie pozyskiwać użytkowników i przewodników do tego serwisu?

Mamy ok. 20 różnych dróg pozyskiwania obu grup, więc ciężko byłoby opisać tu wszystkie, ale najważniejszymi jest zdecydowanie bezpośredni kontakt z przewodnikami, szukanie w internecie ludzi z talentem i zapraszanie ich na MyGuidie. 

Na czym ten projekt ma zarabiać?

Pobieramy 15% prowizji od każdej transakcji zawartej między użytkownikami. 

Na jakie rynki chcesz wejść z tym projektem?

Zależy nam na popularności w Polsce, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpani.  

Czy możesz powiedzieć coś już o pierwszych wynikach tego serwisu?

Niestety nie mogę zdradzić takich informacji. To co mogę powiedzieć: do tej pory poprzez serwis zostało zawartych ponad 300 transakcji. 

Zapewne obserwujesz polską scenę startupów. Czy możesz wskazać projekty, które Twoim zdaniem mają szansę na sukces?

Jestem wielką fanką Brand24, AppCod.es oraz IssueStand.

Jako doświadczona w e-biznesie osoba, co mogłabyś poradzić osobom, które dopiero myślą o swoim startupie? Czego mają się wystrzegać, na co zwracać uwagę?

Zdecydowanie robić, a nie mówić. Korzystać ze wszystkich okazji które się nadażają, żeby zacząć robić swój biznes, a nie tylko go planować. Startup Weekendy, HackWAWy czy HackFesty są do tego idealną okazją. 

Jakie widzisz nisze do zagospodarowania w polskiej sieci?

Nie mam konkretnych nisz, które uważam, że wymagają zagospodarowania. Chcę jeszcze namieszać w internecie dla nastolatek 🙂 

W wolnym czasie lubię…

Zdecydowanie podróżować 🙂

Dziękuję za rozmowę.

– Sprzedali swój portal za 120 mln zł

– Jak nastolatek został bogaczem?

Komentarze

rudaa

20 kwietnia 2012 Odpowiedz

kosmos jakis:/….wole chyba normalne zajecia

max3

20 kwietnia 2012 Odpowiedz

żaden kosmos, tylko reklama osoby z parciem na szkło – dobry serwis broni się sam i nie potrzebuje nagłaśniania w ten sposób

af

20 kwietnia 2012 Odpowiedz

troche cwaniara

milioner

20 kwietnia 2012 Odpowiedz

Takich ludzi nasz potrzebują.Tak trzymać Olu.Sky is the limit

ktosiek

22 kwietnia 2012 Odpowiedz

reklama – jak większość tych „artykułów”

haha

24 kwietnia 2012 Odpowiedz

nowy projekt – MyGuidie.com

czytalem o nim juz ohoho temu, widze ze chyba zawsze nowym projektem bedzie 😀

ja

9 maja 2012 Odpowiedz

Ale co to ma niby być??

Niby go reklamują, a on zamknięty i to co najwyżej w 2 dni po zamieszczeniu tego artykułu??

tomek

11 maja 2012 Odpowiedz

He he z tego co czytalem kilka tygodni temu to projekt upadl A tu prosze nowosc

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*