Dobór próby w badaniach marketingowych

W badaniach marketingowych kierujemy się metodami doboru próby stosowanymi w socjologii. Przyjęło się, że w przypadku każdego badania mamy do wyboru dwie metody doboru próby: dobór losowy, dobór celowy (zwany nielosowym). Dobór losowy Wyborem losowym nazywamy taki sposób wyboru próby, w którym: dla każdego elementu populacji istnieje taka próba, która ten element zawiera, każdej n…

Co to jest merchandising i jak go wykorzystać?

Merchandising – pochodzi od angielskiego słowa ‘merchandise’, które oznacza dobra przeznaczone na sprzedaż, czyli towar. Nie ma w języku polskim swojego odpowiednika, co wpłynęło na przyjęcie się angielskiej formy. Gdybyśmy chcieli przetłumaczyć ‘merchandising’ dosłownie, to oznaczałby on tyle, co ‘towarowanie’. Skuteczne sprzedawanie W ustaleniu definicji dla tego słowa chodzi jednak nie tyle o dosłowne jego zrozumienie,…

Czym są badania marketingowe?

Prowadzenie badań marketingowych jest domeną nie tylko wielkich przedsiębiorstw, ale powinno być ważnym elementem marketingowym każdej firmy. Cel badań Prowadzenie badań marketingowych ma na celu: 1.  Określenie potencjalnych klientów i znalezienie najlepszego sposobu dotarcia do nich. W tym celu można podzielić rynek na pewne kategorie: producenci, sektor usług, instytucje rządowe, sektor publiczny, przedsiębiorstwa polskie na…

Badania marketingowe to nie badania rynku

We wszystkich tych pytaniach i stwierdzeniach należy uwzględniać przede wszystkim cele sprzedaży i planowany zysk. Jeżeli chcemy bliżej przyjrzeć się definicji badań marketingowych to oznacza ona systematyczne gromadzenie, zapisywanie i analiza danych, dotyczących zagadnień, związanych z marketingiem towarów i usług. Badania marketingowe to nie badania rynku Badania marketingowe bywają często mylone z badaniami rynku, podczas…

Co robić w sytuacji niskiej sprzedaży?

Spadek wyników sprzedaży jest jednym z najbardziej niepokojących symptomów złego funkcjonowania produktu na rynku. Oznacza to, że nagle albo my zrobiliśmy coś źle (czytaj: pogorszyła się jakoś produktu, dbałość o jego świeżość, słabsze kolory na opakowaniu itp.) albo nagle zmieniło się coś w gustach konsumentów albo też doszło do znacznej zmiany na rynku dóbr, na…

Badania marketingowe - ciąg dalszy

W każdego rodzaju badaniach marketingowych bardzo ważne jest takie ich przeprowadzenie, aby wyniki tychże badań zezwalały na odpowiednie, czyli przynoszące spore zyski, zarządzanie produktami na każdym etapie ich rozwoju. Ponadto bardzo ważnym elementem jest umiejętność dostosowania metod badań do aktualnego problemu marketingowego oraz specyfiki rynku i produktu. Co badać? Nie zawsze łatwo znaleźć taką firmę,…

Co to jest przychód?

Często przy wypełnianiu różnorakich formularzy zastanawiamy się nad tym, czym w istocie jest przychód, jak bardzo różni się od dochodu itp. Niekiedy problem z rozróżnieniem tych dwóch terminów jest widoczny w przypadku składania różnych wniosków czy deklaracji majątkowych. Pomylenie tych dwóch rzeczy może sprowadzić nieporozumienia a nawet kłopoty. Definicja dochodu Dla uwierzytelnienia definicji dochodu posłużymy…

Ustalenie wyniku finansowego jednostki

Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 określa zarówno sposób rozliczania się  przedsiębiorstw, jak i sposób wyceny ich majątku, zarówno pasywów i aktywów oraz ustalanie wyniku finansowego danej jednostki. Ustalanie wyniku finansowego jednostki jest bezpośrednio związane z wyceną aktywów i pasywów danego przedsiębiorstwa. Ustalenie wartości Ustalenie wyniku finansowego wiąże się z rozliczaniem składników majątku…

Wycena aktywów i pasywów jednostki

Niekiedy bardzo potrzebne, a i często konieczne wycenianie aktywów i pasywów, nastręcza albo wiele problemów albo wcale, lecz często później okazuje się, że nie wszystko w takiej wycenie zostało ujęte. Podstawa prawna Aktem prawnym normujący sposób wyceny aktywów i pasywów jest ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku. Jak czytamy w art. 28. na…

Podatki a następcy prawni

Przepisy prawa podatkowego normują nie tylko sposób płacenia podatków, terminy ich spłat oraz konsekwencje wynikające z niezapłacenia czy nadpłacenia podatku. Ingerują one również w życie firm, przedsiębiorstw a nie tylko ich właścicieli. Oznacza to, że mimo zmiany właściciela danego przedsiębiorstwa na koncie firmy pozostają zobowiązania podatkowe, które kolejny właściciel przejmuje. Za zobowiązania podatkowe są odpowiedzialne…

Terminy płatności podatków

Każdy dorosły, pracujący obywatel państwa polskiego jest zobligowany do uczestniczenia w polityce podatkowej czy tego chce czy też nie. Nabywając czy sprzedające różnego typu towary oraz otrzymując dochody z różnych źródeł stykamy się z podatkami. Terminy płatności podatków Występującym z tytułu dokonywanych przez nas transakcji zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do…

Rachunkowość w spółkach z.o.o

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to jedna z najchętniej zakładanych rodzajów działalności partnerskiej. Mimo że kapitał początkowy potrzebny do założenia takiej spółki wynosi 50.000 zł, nadal to jest mniej niż potrzeba do założenia spółki akcyjnej (500.000 zł). Ponadto jest to obok spółki akcyjnej jedna z bezpieczniejszych form działalności, bowiem wspólnicy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za zobowiązania…

Badanie sprawozdań finansowych spółek z o.o.

Spółki, które kontynuują działalność, które w poprzedzającym roku obrotowym osiągnęły lub przekroczyły granicę dwóch z trzech następujących wielkości: średnioroczne zatrudnienie – co najmniej 50 osób, suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego – równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro, przychód netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy – równowartość w…

Sprawozdanie finansowe spółek z o.o.

Zgodnie z obowiązującym kodeksem spółek handlowych spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zobowiązana do sporządzania sprawozdania finansowego: na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, czyli na ostatni dzień roku obrotowego (zwykle jest to 31grudnia każdego roku kalendarzowego, chyba że rok obrotowy spółki nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym), na dzień zakończenia działalności (dzień rozwiązania spółki), w tym na…

Sprawozdania finansowe jednostki

Zgodnie z przepisami  ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości poza obowiązkiem prowadzenie ksiąg rachunkowych na przedsiębiorstwie ciąży obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych za różne okresy. Prawidłowe sprawozdanie Zgodnie z art. 45 wspomnianej ustawy sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy. Każde prawidłowo sporządzone sprawozdanie finansowe powinno…

Metody prowadzenia kont ksiąg pomocniczych

Do ksiąg rachunkowych miesiąca należy wprowadzić każdą operację gospodarczą, która nastąpiła w danym miesiącu. Podstawą do zamieszczenia tam zapisów są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dowodami źródłowymi. Co obejmują księgi? Jak wynika z art. 13 ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe obejmują: dziennik, konta księgi głównej (ewidencji syntetycznej), w której obowiązuje ujęcie każdej operacji zgodnie…