Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Paszport do Eksportu po raz pierwszy na nowych zasadach

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór do działania 6.1 POIG znanego lepiej jako Paszport do Eksportu. Konkurs rozpocznie się już za niecałe dwa tygodnie. Przedsiębiorcy po raz pierwszy będą ubiegać się o dofinansowanie na nowych zasadach.

Działanie 6.1 POIG cieszy się nieustającym zainteresowaniem wśród firm planujących ekspansję na rynki zagraniczne. W 2012 r. PARP zaplanował 3 konkursy do Działania 6.1 POIG. W każdym z nich do rozdysponowania jest 108 mln zł. Dofinansowanie, które może wynieść nawet 200 tys. zł. ma na celu pomoc krajowym przedsiębiorcom w budowaniu konkurencyjnej pozycji i rozpoznawalności ich marek na arenie międzynarodowej, a także wsparcie ich współpracy z partnerami biznesowymi z innych państw. Firma może otrzymać dotację tylko na jednej projekt, którego realizacja nie przekracza 24 miesięcy. Wnioskodawca jest zobowiązany do opracowania dokumentu zawierającego strategię eksportową przedsiębiorstwa – Planu Rozwoju Eksportu. I to właśnie jego dotyczą główne zmiany wprowadzone w Działaniu 6.1 POIG.

Prostsza procedura, szybsza dotacja

Do tej pory przedsiębiorstwo z sektora MSP, ubiegające się o dofinasowanie działań proeksportowych musiało złożyć dwa oddzielne wnioski. Pierwszy z nich obejmował przygotowanie planu rozwoju eksportu, drugi natomiast wdrożenie projektu. Od najbliższego naboru, rozpoczynającego się 4 czerwca, te dwa etapy zastąpiono jednym. Nowe procedury zobowiązują przedsiębiorcę do złożenia wniosku o dofinansowanie i obowiązkowe dołączenie do niego Planu Rozwoju Eksportu. Zmiana trybu przyznawania dotacji miała w założeniu PARP-u ułatwić dostęp do unijnego wsparcia z Działania 6.1 POIG i skrócić czas oczekiwania na nie.

– Takie rozwiązanie może być nieco problematyczne dla przedsiębiorców. O ile wcześniej mogli osobno pozyskać dofinasowanie na przygotowanie planu rozwoju eksportu, który podlegał uzupełnieniu i korektom, teraz składając dokumentację razem ponoszą pewne ryzyko – zwrot kosztów uzależniony będzie bowiem od pozytywnego rozpatrzenia wniosku – mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska, Konsultant ds. funduszy UE w ECDF – Nie sądzę jednak, aby to zniechęciło przedsiębiorstwa do korzystania z Działania 6.1 POIG. Ten rodzaj wsparcia nadal cieszy się dużą popularnością – przekonuje Sonia Leszkowicz-Baczyńska.

Wnioskodawców wciąż obowiązuje warunek korzystania z rekomendacji firmy zewnętrznej przy przygotowywaniu planu rozwoju eksportu. Koszty związane z opracowaniem tego dokumentu, w tym właśnie wydatki poniesione na usługi doradcze są dofinansowywane w maksymalnej kwocie 10 tys. zł. Dzięki opinii profesjonalnej firmy konsultingowej przedsiębiorca może lepiej zaplanować swoje działania eksportowe i dostosować je do wymogów konkretnego rynku.

Dofinansowanie na start

Opłacanie usług doradczych, badań rynkowych i marketingowych z unijnej dotacji to bardzo pożyteczne wsparcie dla firm, które dopiero planują wejście na zagraniczne rynki. A to właśnie do nich skierowane jest Działanie 6.1 POIG. Przedsiębiorcy, którzy już prowadzą działalność eksportową mogą również ubiegać się o dofinansowanie na jej rozwój, jeśli tylko wpływy ze sprzedaży zagranicznej nie przekraczają 30 proc. przychodów firmy. Kto w praktyce najczęściej korzysta z tych dotacji?

– Z naszego doświadczenia wynika, że najbardziej zainteresowane Paszportem do eksportu są firmy produkcyjne, głównie z branży meblarskiej czy okienniczej. Jednak z dofinansowania mogą również korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową, np. w branży finansowej lub informatycznej – tłumaczy Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF.

Oprócz wspomnianego przymusowego doradztwa firmy zewnętrznej przy konstruowaniu planu rozwoju eksportu wnioskodawca musi również skorzystać z usług konsultingowych w co najmniej dwóch innych obszarach. Do wyboru ma przy tym pomoc przy znalezieniu zagranicznych partnerów biznesowych, stworzenia strategii wizerunkowej lub/i finansowania działalności eksportowej, a także zdobyciu wszelkiego rodzaju certyfikatów, pozwoleń i innych dokumentów niezbędnych przy wprowadzaniu produktów i usług na rynki docelowe.

Pokaż swoją firmę za granicą

Obok usług doradczych popularnym działaniem współfinansowanym z Działania 6.1 POIG jest udział w imprezach targowo-wystawienniczych. Dzięki wsparciu z UE firma może wynająć miejsce na targach międzynarodowych, opłacić transport eksponatów, wystawianych na stoisku i jego obsługę techniczną jak również pokryć koszty związane z podróżą służbową pracowników (maksymalnie trzech). Ponadto dotacja obejmuje również zwrot części kosztów związanych z organizacją i udziałem w misjach gospodarczych za granicą, spotkaniami z potencjalnymi partnerami handlowymi, a także opłatami związanymi z uzyskaniem wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu.

– Katalog kosztów kwalifikowanych „Paszportu do eksportu” jest naprawdę szeroki i dobrze dostosowany do potrzeb firm planujących poszerzenie czy rozpoczęcie działalności eksportowej. Pozwala na przygotowanie profesjonalnej strategii, którą z powodzeniem można wprowadzać w rzeczywistość biznesową – mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF.

Dobrym pomysłem na wykorzystanie dotacji z Działania 6.1 POIG jest przeznaczenie środków na promocję, marketing i budowanie wizerunku firmy. Przy wchodzeniu na rynki zagraniczne bardzo istotne okazują się działania prowadzone w internecie. Oprócz przetłumaczenia treści strony internetowej firmy na odpowiedni język ważne jest również wykorzystanie innych narzędzi marketingu internetowego – wykupienie reklam na zagranicznych portalach czy działania z zakresu social media. Dofinansowanie można pozyskać również na stworzenie identyfikacji wizualnej – logo, wzorów opakowań, layoutu strony internetowej.

/PARP

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.