Podróże służbowe w 2006 roku
Zgodnie z art. 77(5) par. 1 k.p., podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy różnego rodzaju zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Co pracownik wiedzieć powinien?
W umowie o pracę należy określić miejsce wykonywania pracy pracownika. Jeżeli pracownik zostanie wysłany przez pracodawcę (w ramach obowiązków służbowych) w inne, niż wskazane w umowie miejsce, będzie to podróż służbowa. Warunkiem właściwego rozliczania podróży służbowych będzie więc sposób określenia miejsca wykonywania pracy w umowie o pracę. Zapis w umowie o pracę decyduje o tym, czy pracownik należy do grupy stale podróżujących, czy też pracowników wykonujących pracę w jednym miejscu.
Pracodawca nie może delegować poza stałe miejsce pracy pracownicy w ciąży bez jej zgody. Jest to zakaz względny. Oznacza to, że nie obowiązuje, gdy pracownica wyrazi zgodę na odbycie podróży służbowej. Celem zakazu jest ochrona pracownic w ciąży. Ponadto pracodawca, nie można również delegować poza stałe miejsce pracy pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia, chyba że pracownik wyrazi zgodę na odbycie delegacji.
Czy podróże służbowe należy zapisać w umowie o pracę?
Każda umowa o pracę powinna wskazywać miejsce wykonywania pracy. Pracodawca i pracownik mają dużą swobodę przy określaniu miejsca wykonywania pracy w umowie. Przy wskazywaniu miejsca wykonywania pracy należy uwzględnić specyfikę danej pracy. Istotne jest, ile czasu pracownik spędza w jednym miejscu podczas pracy oraz czy pracodawca przewidział dla zatrudnionej osoby wydzielone stanowisko pracy.
Pod pojęciem miejsca wykonywania pracy należy rozumieć miejsce, w którym pracownik rzeczywiście świadczy pracę. Nieprawidłowe jest podanie jako miejsca wykonywania pracy siedziby pracodawcy, gdy praca świadczona jest w innym miejscu. Nie jest również możliwe wskazanie w umowie o pracę, że praca wykonywana będzie na terenie całego kraju. Może to zostać uznane za próbę obejścia przepisów o podróżach służbowych. Należy więc wskazać konkretne miejsce (adres), w którym realizowana jest praca lub przynajmniej miasto czy inny obszar, jeżeli pracownik będzie wykonywał pracę w wielu miejscach.
Jako miejsce pracy można więc wskazać stałe miejsce wykonywania pracy lub miejsce, w którym pracownik otrzymuje jedynie przydział zadań i po powrocie składa pracodawcy sprawozdanie z wykonanych obowiązków. W pierwszym przypadku podróżą służbową będzie każdy wyjazd pracownika w inne miejsce (np. do innego miasta) połączony z wykonywaniem przez pewien czas obowiązków.
Pamietaj! |
Zmienność miejsca wykonywania pracy może wynikać z samego charakteru (rodzaju) pełnionej pracy (od pracownika zależy, gdzie w danym momencie będzie się znajdował), np. przedstawiciel handlowy pracujący na bardzo rozległym obszarze. Przemieszczenie się takich osób, w zależności od rodzaju i organizacji pracy oraz zapisów umownych, będzie lub nie kwalifikowane jako podróż służbowa. |
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością