Przedsiębiorcy coraz lepiej oceniają PARP
Według Krajowej Izby Gospodarczej firmy dofinansowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości mają duży udział w produkcie krajowym brutto. Podczas poprzedniej perspektywy finansowej działalność agencji była oceniana przez przedsiębiorców surowo. Właściciele firm narzekali, że PARP zbyt drobiazgowo podchodzi do projektów i bardziej liczą się dla niej procedury biurokratyczne niż wartość merytoryczna. Obecnie wsparcie agencji w pozyskiwaniu funduszy UE postrzegane jest znacznie lepiej.
– – Muszę powiedzieć, że z dużą satysfakcją obserwuję ewolucję agencji od tych pierwszych lat, kiedy szło to bardzo opornie, było dużo biurokracji – mówi Andrzej Arendarski. – – PARP rozkręcał się, nabierał doświadczeń, a w tej chwili jest instytucją, którą przedsiębiorcy wskazują jako życzliwą, czyli pomagającą w realny sposób uzyskać środki, a nie jako strażnika, który liczy przecinki, kropki i odsyła aplikacje.
PARP jest także bardzo silnym graczem na rynku działań promocyjnych i proeksportowych: organizuje wiele misji, z których korzystają tysiące polskich przedsiębiorców oraz ich wystąpienia na dużych, międzynarodowych imprezach. Zdaniem szefa Krajowej Izby Gospodarczej jest to szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw.
– – PARP ma także rozległą siatkę połączeń z podobnymi organizacjami w innych krajach, instytucjami państwowymi powołanymi, podobnie jak agencja, do wspierania małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Arendarski. – – Istotna jest wreszcie działalność na arenie brukselskiej. Prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak w tym roku przewodniczy jednej z grup doradczych Komisji Europejskiej, która koncentruje się na przygotowywaniu materiałów dotyczących innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw. To działania wykraczające poza zwykłe wysyłanie misji i uczestnictwo w targach.
Prezes KIG uważa, że działalność PARP przyczynia się także do wyższego wzrostu gospodarczego.
– – Według statystyk firmy dofinansowywane w różny sposób przez PARP mają niemały udział w krajowym PKB., więc aktywność agencji przyczynia się do jego wzrostu – zauważa Andrzej Arendarski.
Powołana na mocy specjalnej ustawy z 9 listopada 2000 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest instytucją rządową, podlegającą Ministerstwu Gospodarki. Jej zadanie polega na zarządzaniu funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich.
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością