Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Przegląd rozwiązań chmurowych dla firm

Wszystko wskazuje na to, że w niedługim czasie cloud computing zupełnie przemodeluje funkcjonowanie sektora IT. Choć, jak podają badania, 64% społeczeństwa nie kojarzy pojęcia cloud z technologią, jeszcze większy procent użytkowników Internetu korzysta codziennie z rozwiązań chmurowych, nie zdając sobie z tego sprawy. Bankowość internetowa, zakupy online czy hosting plików- wszystkie te czynności przetwarzane są w chmurze.


Użytkownicy indywidualni mają styczność z rozwiązaniami cloud, korzystając między innymi z flagowych serwisów Google (gmail, youtube), a także logując się na najpopularniejszych portalach społecznościowych (Facebook, Twitter. Umieszczenie danych w chmurze pozwala na szybki i bezpieczny dostęp do zawieszonych w niej treści. Dzięki temu wgląd do wiadomości e-mail czy plików multimedialnych możliwy jest z każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową.

Oprócz wymienionych, standardowych aplikacji, indywidualni użytkownicy mogą wybierać z wielu produktów oferowanych przez sklepy internetowe. Podstawową różnicą między nimi, a oprogramowaniem tradycyjnym jest czas i koszt wdrożenia. Cloud computing coraz częściej stosowany jest przez producentów programów antywirusowych (m.in. Panda, Avast, Kaspersky) w ten sposób aktualizacja bazy wirusów odbywa się bezustannie, a działanie programu wykorzystuje o połowę mniej zasobów komputera niż programowanie tradycyjne.

W modelu cloud udostępnia się coraz więcej darmowych programów użytkowych, dostępnych z poziomu przeglądarki internetowej. Pixir (www.pixir.com) to program do obróbki graficznej zdjęć, oferujący zaawansowane narzędzia (np. obsługę warstw). Użytkownik zyskuje dostęp do w pełni funkcjonalnego narzędzia, bez potrzeby jego instalacji. Na podobnej zasadzie działa oprogramowanie umożliwiające tworzenie prezentacji multimedialnych, redagowania tekstów i obsługę arkuszy kalkulacyjnych (analogicznie do oferty Microsoft Office). Sam Office 2013 również, jak zapowiadają twórcy, będzie wykorzystywał technologię cloud.

Najbardziej rozbudowaną ofertę aplikacji w modelu SaaS producenci kierują jednak dla klientów korporacyjnych oraz podmiotów z sektora MSP. Aplikacje oferujące oprogramowanie jako usługę to przede wszystkim niskie koszty utrzymania, szybkość wdrożenia i prostota użytkowania. Nie bez znaczenia jest również elastyczność rozwiązań opłatę można regulować w zależności od intensywności korzystania z zasobów w danym czasie. Zmiany te można wprowadzać praktycznie z dnia na dzień, ponieważ aplikacje Software as a Serviceudostępniane są zazwyczaj w systemie niewielkich, comiesięcznych opłat.

Największą grupę aplikacji biurowych stanowią te używane standardowo obsługujące księgowość, wystawianie faktur i CRM. Systemy oferowane dotychczas stanowiły dość zaawansowaną grupę, dlatego ich chmurowa wersja nie wprowadziła szczególnych innowacji (poza tymi, które wynikają ze specyfiki samej technologii). Potencjał cloud computing dobrze wykorzystały aplikacje usprawniające komunikację w przedsiębiorstwie, zwłaszcza dzięki synchronizacji dokumentów.

Gromadzenie danych w przestrzeni wirtualnej pozwala stworzyć platformę wymiany informacji między ściśle określonymi użytkownikami bazy danych. Przykładowo, system STOREQ (storeq.com) umożliwia współdzielenie synchronizowanych na bieżąco plików między pracownikami podmiotu. Zmiany wprowadzone do dokumentu są widoczne dla pozostałych użytkowników od razu po zapisaniu nowej wersji pliku. Wśród aplikacji chmurowych usprawniających komunikację na uwagę zasługują również programy umożliwiające rozmowę przez firmowy chat czy użytkowanie wewnętrznej sieci internetowej (tzw. intranet). Aplikacja LiveChat (livechat.com) umożliwia tworzenie dowolnej liczby pokoi i pełną kontrolę nad przeprowadzanymi rozmowami. Praktyczną funkcją oprogramowania jest również opcja stworzenia czatu zewnętrznego, umożliwiającego komunikację z partnerami biznesowymi lub klientami, a także tworzenie dowolnej liczby rozmów prywatnych. Ciekawym rozwiązaniem dla użytkowników indywidualnych jest również program Budżet domowy, będący prostym narzędziem usprawniającym zarządzanie wydatkami (dodatkową opcją są narzędzia do planowania przyszłych wydatków i ewentualnych oszczędności).

Kolejną grupę aplikacji stanowią rozwiązania usprawniające zarządzanie projektami. Technologia chmury pozwala prowadzić bogaty w dodatkowe funkcje kalendarz, a także stworzyć interaktywną tablicę umożliwiającą prostą i efektywną wymianę informacji między pracownikami. Zarządzanie projektami to również możliwość dodawania komentarzy do poszczególnych zadań, ustalanie kamieni milowych i kontrolowania terminów wykonania poszczególnych etapów przedsięwzięcia.

Konkurencyjność na rynku aplikacji mobilnych dla firm systematycznie rośnie. Dzięki temu, przedsiębiorstwa, niezależnie od możliwości finansowych, mogą dopasować zestaw rozwiązań, które usprawnią funkcjonowanie firmy, niezależnie od branży w której działa (bogaty wybór aplikacji wyspecjalizowanych) jak i jej wielkości. Nie bez znaczenia jest również poziom bezpieczeństwa danych, dostępny wcześniej jedynie podmiotom dysponującym rozbudowaną infrastrukturą IT.

/Planet Soft S.A.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.