Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Sprawdzamy kontrahenta

Prowadząc działalność gospodarczą należy pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania w stosunku do potencjalnych partnerów gospodarczych. Zwłaszcza w obecnych czasach, gdy coraz powszechniejsze stają się praktyki niewywiązywania się przez kontrahentów ze zobowiązań należy zachować szczególną ostrożność w doborze partnerów handlowych.

Sprawdzenie kontrahenta powinno stać się regułą

… dla wszystkich uczestników obrotu gospodarczego. Jak więc zweryfikować potencjalnego partnera handlowego? Każdy, kto się na to zdecyduje ma do dyspozycji cały wachlarz procedur, które można wykorzystać na wszystkich etapach współpracy z kontrahentami. Od czego więc zacząć? Oto przegląd dostępnych źródeł jakie każdy przedsiębiorca może wykorzystać aby zminimalizować ryzyko zawieranych transakcji:

Zasięg wykorzystywanych metod weryfikacji kontrahenta zależy od zakresu współpracy. Przy poważnych przedsięwzięciach, wiążących się ze większym ryzykiem utraty znacznej kwoty, wskazane jest, aby zasięg sposobów i źródeł uzyskiwania informacji był jak najszerszy. Jednak w przypadku bardzo szczegółowej weryfikacji należy liczyć się ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Istnieją również metody prostsze i nie wiążące się z wielkimi kosztami, dzięki którym każdy zainteresowany może w krótkim czasie uzyskać cenne informacje.

Krok 1

  • fundacje,
  • społeczno zawodowe organizacje rolników,
  • izby gospodarcze,
  • cechy,
  • izby rzemieślnicze,
  • Związek Rzemiosła Polskiego,
  • stowarzyszenia,
  • stowarzyszenia kultury fizycznej,
  • związki zawodowe pracodawców,
  • związki zawodowe (także związki zawodowe rolników indywidualnych),
  • jednostki samorządu zawodowego niektórych podmiotów gospodarczych,
  • publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Rejestr dłużników niewypłacalnych

W rejestrze dłużników niewypłacalnych zamieszcza się m.in. dane dotyczące oznaczenia dłużnika (nazwa firmy, REGON lub nazwisko i imiona oraz PESEL), podstawę wpisu wraz z sygnaturą akt sprawy upadłościowej lub wyjawienie majątku, oznaczenie tytułu wykonawczego i wierzyciela oraz kwotę wierzytelności.

Do tego rejestru wpisywane są:

  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli ogłoszono ich upadłość lub jeżeli wniosek o ogłoszenie ich upadłości został prawomocnie oddalony z powodu braku wystarczającego majątku na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego albo umorzono prowadzoną przeciwko nim egzekucję sądową lub administracyjną z uwagi na fakt, iż egzekucja nie uzyska sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych.
  • wspólnicy ponoszący odpowiedzialność całym swoim majątkiem za zobowiązania spółki, z wyłączeniem komandytariuszy w spółce komandytowej, jeżeli ogłoszono jej upadłość lub jeżeli wniosek o ogłoszenie jej upadłości został prawomocnie oddalony z powodu braku wystarczającego majątku na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego albo umorzono prowadzoną przeciwko nim egzekucję sądową lub administracyjną z uwagi na fakt, iż z egzekucji nie uzyska się sumy wyższej od kosztów egzekucyjnych,
  • dłużnicy, którzy zostali zobowiązani do wyjawienia majątku w trybie przepisów Kodeksu Postępowania Cywilnego o postępowaniu egzekucyjnym,
  • osoby, które przez sąd prowadzący postępowanie upadłościowe zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji reprezentanta lub pełnomocnika przedsiębiorcy, członka rady nadzorczej i komisji rewizyjnej w spółce akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółdzielni.

Ponadto na wniosek wierzyciela posiadającego tytuł wykonawczy wystawiony przeciwko osobie fizycznej, do rejestru dłużników niewypłacalnych wpisywani są dłużnicy, którzy w terminie 30 dni od daty wezwania do spełnienia świadczenia nie zapłacili należności stwierdzonej tytułem wykonawczym.

Wyciągi z ewidencji działalności gospodarczej

W przypadku, gdy kontrahent jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, w celu jego weryfikacji należy się udać do urzędu gminy i sprawdzić informacje zamieszczone w ewidencji działalności gospodarczej.

Warto pamiętać, że chcąc uzyskać informacje z urzędu nie musimy wykazywać żadnego interesu prawnego. Rejestry można przeglądać tylko na miejscu, nie można ich wynosić na zewnątrz, można samemu wynotować potrzebne dane lub żądać wydania z nich urzędowych odpisów i wyciągów. Za wyciąg z ewidencji działalności gospodarczej musimy uiścić opłatę w wysokości 16 zł.

Księgi Wieczyste

W przypadku, gdy przedmiotem obrotu handlowego jest nieruchomość warto zasięgnąć informacji na jej temat w Księdze Wieczystej. Dla każdej nieruchomości prowadzona jest osobna księga mająca swój numer. Tak więc księga przypisana jest do nieruchomości a nie do właściciela.

W księdze znajdziemy oznaczenie interesującej nas nieruchomości, wpisy praw związanych z jej własnością, wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego, ciężary i ograniczenia oraz wpisy hipotek.

Bardzo ważną rzeczą jest przejrzenie księgi wieczystej nawet wtedy gdy mamy jej aktualny odpis. Wielokrotnie zdarzały się przypadki „aktualnych” wyciągów, które nie miały wiele wspólnego z rzeczywistym stanem dokumentów złożonych w sądzie. Dlatego należy zapoznać się nie tylko z zapisami w księdze, ale także, a może nawet przede wszystkim z dokumentami źródłowymi będącymi podstawą do zapisów.

Sprawdzenia Ksiegi wiczystej warto dokonac nie tylko, gdy przedmiotem obrotu handlowego jest nieruchomość. Po obejrzeniu księgi dowiemy się również czy znajdziemy u kontrahenta majątek na zabezpieczenie ewentualnych jego zobowiązań, czy nasz partner handlowy ma zobowiązania z tytułu nieterminowo realizowanych zobowiązań wobec urzędów, czy kontrahent zabezpieczył dobrowolnie inne swoje zobowiązania oraz czy odbyło się postępowanie zabezpieczające w sposób przymusowy należności innych wierzycieli.

Za wyciąg z Księgi Wieczystej musimy uiścić opłatę skarbową w wysokości sześciu złotych.

Informacje z Wydziałów Geodezji i Powiatowych Zakładów Kartograficznych

W przypadku przeprowadzania transakcji, której przedmiotem jest nieruchomość gruntowa należy zasięgnąć informacji z Wydziałów Geodezji bądź Powiatowych Zakładów Kartograficznych. W zbiorze dokumentów będących w dyspozycji tych urzędów znajdziemy zarówno mapę i opis, jak i wypis z rejestru gruntów lub wyciąg wykazu zmian gruntowych. Będą tam podane numery działek, położenie z oznaczeniem miejscowości, gminy lub miasta, a w miastach ulicę i numer porządkowy. Znajdziemy tam również klasyfikację działki a więc czy jest to las, sad, grunt orny, działka nie zabudowana, zabudowana, lokal mieszkalny, droga itp. oraz powinien znaleźć się tu opis budynków stanowiących odrębną nieruchomość, a przede wszystkim osoba właściciela interesującej nas nieruchomości. Za wypis z rejestru gruntów na temat jednej działki musimy zapłacić kilkanaście złotych. Chcąc uzyskać informacje wymagane jest wykazanie w formie pisemnej interesu prawnego.

Internet

/>Bardzo cennym źródłem informacji o kontrahentach jest Internet. Każdy zainteresowany ma do dyspozycji różnego rodzaju serwisy, które można wykorzystać do sprawdzenia interesujących go podmiotów gospodarczych. W Internecie działa kilkanaście giełd wierzytelności. Dostęp do większości z nich jest bezpłatny. Gdy natrafimy na ofertę sprzedaży należności wobec interesującego nas kontrahenta, może to być dla nas sygnałem, że przedsiębiorstwo to ma problemy z regulowaniem własnych zobowiązań. Podobne informacje można uzyskać z witryn internetowych administrowanych przez biura obrotu wierzytelnościami. Tam każdy zainteresowany ma wgląd w listę wierzytelności oferowanych do sprzedaży. Ponadto, niektóre firmy windykacyjne udostępniają na swoich stronach internetowych tzw. rejestry długów, które zawierają informacje o dłużnikach przeciwko którym prowadzą, bądź prowadzili postępowanie windykacyjne. 

Korzystając z Internetu należy mieć świadomość, że niektóre informacje mogą być niepotwierdzone i nieaktualne.

Jednak rola Internetu w postępowaniu mającym na celu weryfikację kontrahenta może być szersza. Za pośrednictwem Internetu można nawiązać współpracę z wyspecjalizowaną firmą, by zlecić jej przeprowadzenie kompleksowego wywiadu gospodarczego.

Krok 2

Są sytuacje, w których sprawdzenie kontrahenta korzystając jedynie ze źródeł opisanych dotychczas jest niewystarczające. Gdy sprawdzamy kontrahenta, z którym rozważamy możliwość stałej, długofalowej współpracy, lecz także przy poważnych jednorazowych transakcjach, warto rozszerzyć zakres źródeł informacji na jego temat. W takich przypadkach powinno się zasięgnąć opinii co do wiarygodności kontrahenta wśród innych przedsiębiorstw z branży. Można to zrobić dyskretnie, prosząc o informacje na jego temat u znanych nam przedsiębiorców. Można również bezpośrednio u kontrahenta poprosić o listę przedsiębiorstw z którymi współpracował i następnie uzyskać ich opinię na temat interesującego nas podmiotu. W przypadku profesjonalnej firmy, która nie ma nic do ukrycia taka prośba nie powinna wywołać złego oddźwięku, wręcz przeciwnie – kontrahent będzie zadowolony, że będzie miał okazję przekonać nas o swojej wiarygodności i solidności.

Krok 3

W przypadku bardzo poważnych przedsięwzięć, wiążących się ze znacznym ryzykiem warto dokonać kompleksowej weryfikacji potencjalnego kontrahenta. Można zlecić profesjonalnej wywiadowni gospodarczej sporządzenie pełnego raportu na jego temat, zawierającego opis aktualnej sytuacji finansowej, prawnej, majątkowej interesującego nas podmiotu, często wzbogacony o informacje trudnodostępne, zgromadzone przy pomocy detektywów i informatorów. Firm zajmujących się sporządzaniem wywiadów gospodarczych jest w Polsce kilkadziesiąt. Przy wyborze wywiadowni gospodarczej należy zwracać uwagę na ceny raportów, zakres informacji jakie możemy uzyskać i czas realizacji. Zlecając przygotowanie wywiadu wskazane jest wcześniejsze szczegółowe ustalenie formy i zakresu informacji, jakie raport będzie zawierał. Przeprowadzenie wywiadu gospodarczego kosztuje zwykle od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Adresów wywiadowni gospodarczych najłatwiej szukać w Internecie, gdzie można również dowiedzieć się wiele szczegółów na temat ich oferty.

W obecnych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, sprawdzanie kontrahenta powinno stać się wymogiem i warto poświęcić trochę czasu i środków, by zweryfikować potencjalnego partnera handlowego, gdyż może nas to uchronić przed znacznie większymi stratami w przyszłości. Weryfikacja partnerów handlowych powinna się zacząć jak najwcześniej – jeszcze przed zawarciem umowy. Przedsiębiorcy mogą wiele czynności potwierdzających wiarygodność kontrahenta wykonać samodzielnie i dyskretnie. Cennym źródłem informacji są powszechnie dostępne dokumenty takie jak: wyciągi z Krajowego Rejestru Sądowego, wyciągi z ewidencji działalności gospodarczej, dokumenty z potwierdzonym REGONEM i NIP, wyciągi z Ksiąg Wieczystych, z Wydziałów Geodezji i Powiatowych Zakładów Kartograficznych. Ponadto wiele cennych informacji możemy uzyskać bardzo łatwo za pośrednictwem Internetu.

Krajowy Rejestr Sądowy

Wszelkie informacje na temat kontrahenta, który prowadzi działalności w formie spółki, bądź stowarzyszenia można uzyskać w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aby uzyskać dane na temat interesującego nas podmiotu, należy udać się do najbliższego Wydziału Gospodarczego Krajowego Sądu Rejestrowego. Adresy tych wydziałów można znaleźć w Internecie na stronie: http://www.ms.gov.pl/krs/adresy_sadow.doc. Wyciąg z dokumentów KRS na temat kontrahenta można uzyskać za niewielką opłatą (ok. 30 zł) w ciągu kilku minut. Opłata Krajowy Rejestr Sądowy funkcjonuje od 1 stycznia 2001 r. prowadzony jest w systemie informatycznym.

KRS składa się z trzech osobnych rejestrów:

  • rejestru przedsiębiorców,
  • rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki społecznej,
  • rejestrów dłużników niewypłacalnych.

Krajowy Rejestr Sądowy spełnia między innymi funkcję informacyjną, która polega na udostępnianiu określonym podmiotom informacji o statusie prawnym partnera, najważniejszych elementach jego sytuacji finansowej, czy też sposobie jego reprezentowania. W rejestrze gromadzone są informacje o przedsiębiorcy istotne dla obrotu gospodarczego m.in.: informacje o zaległościach podatkowych i celnych, zaległościach wobec ZUS, lista wierzycieli wraz z określeniem wysokości niespłaconych wierzytelności.

W celu uzyskania informacji o przedsiębiorcy należy złożyć wniosek do sądu rejestrowego wraz z wymaganą opłatą sądową.

Rejestr przedsiębiorców

Do rejestru przedsiębiorców są wpisani:

  • spółki,
  • spółdzielnie,
  • przedsiębiorstwa państwowe,
  • jednostki badawczo rozwojowe,
  • przedsiębiorstwa zagraniczne,
  • towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
  • oddziały przedsiębiorców zagranicznych działających w Polsce,
  • główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
  • inne osoby prawne, jeżeli prowadzą działalność gospodarczą, a podlegające wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki społecznej.

Dariusz Horszczaruk / NCW Sp. z o.o.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.