Start-up na dywaniku: Skrybot.pl

W ramach inicjatywy „Startupy na dywaniku” dziś eksperci oceniają kolejną młodą firmę internetową. Doświadczeni przedstawiciele funduszy inwestujących w firmy w fazie start-up oceniają projekt Skrybot.pl.

 

Skrybot to oprogramowanie do rozpoznawania mowy polskiej, który rozpoznaje mowę i zamienia ją na tekst i wpisuje do dowolnego pola tekstowego innego dowolnego programu z pakietu office, wordpad, notepad czy komunikatorów.

Stanisław Rogoziński, Manager Inwestycyjny inkubatora technologicznego Trinity Adventure 

 

 Projekt niesamowicie interesujący i zaawansowany technologicznie. Wersja darmowa, pomimo pewnych błędów, robi wrażenie skutecznością rozpoznawania mowy. Program wyraźnie nie posiada jeszcze wypracowanej koncepcji biznesowej i otoczki marketingowej – co widać już po samej stronie WWW. W przeciwieństwie do wyrastających jak grzyby po deszczu start-upów społecznościowych, Skrybot odróżnia się poziomem innowacyjności. Jak to jednak bywa w przypadku takich projektów, ciężko przekonać do siebie pierwszych klientów i inwestorów. Zwłaszcza przedsiębiorstwa w Polsce podchodzą ostrożnie do nowości. Brakuje jasno zaznaczonych korzyści, jakie mogliby odnieść korzystając ze Skrybota. Przed twórcami pozostało jeszcze wiele pracy do zrobienia, zwłaszcza w sferze biznesowej. 

 

 Wojciech Przyłęcki, prezes inkubatora technologicznego InQbe

Jestem pod wrażeniem tego bardzo innowacyjnego produktu. Na systemach STT (speach to text) łamią sobie zęby największe firmy tego świata od kilkunastu lat. Jeśli z czasem potwierdzi się skuteczność działania tego programu możemy mówić o małej rewolucji. Twórcy powinni z pewnością zmienić stronę internetową, która jest brzydka i niefunkcjonalna. Olbrzymi potencjał produktu a zatem i szansa na zarabianie pieniędzy. Brawo! 

Jarosław Obara, Prezes Zarządu inkubatora technologicznego Ventures Hub

To, co rzuca się w oczy to kiepski serwis internetowy, ale na szczęście nie to jest główna treść projektu. Polega on bowiem na oferowaniu usług i/lub oprogramowania rozpoznającego mowę. Na stronie skrybot.tv można znaleźć funkcjonujący automat rozpoznający tekst z plików wav. Prawdę mówiąc na razie dokładność rozpoznawania tekstu pozostawia wiele do życzenia jeśli chodzi o dłuższe wypowiedzi, ale i tak robi to spore wrażenie. Technologie rozpoznawania głosu mogą mieć wiele zastosowań. Te, które już można spotkać w działaniu mimo wszystko są na razie proste, opierają się na rozpoznawaniu fraz lub pojedynczych słów (np. w call center).

Najciekawsze są chyba zastosowania w wyszukiwaniu w materiałach audio w Internecie (Gaudi – projekt Googla), albo do wszelkich interakcji z telefonem komórkowym (tu z kolei eksperymentuje Apple). Sporządzanie pisemnych protokołów z nagranego materiału dźwiękowego to na dłuższą metę słaby rynkowo produkt, zresztą i tak wymagający sporej ingerencji człowieka. Ale z drugiej strony na bazie tej technologii można stworzyć ciekawe produkty albo usługi, które mogłyby się sprzedawać. Jeśli twórcy zaproponują takie rozwiązania, to projekt może mieć przyszłość.

Chcesz zaprezentować swoją firmę użytkownikom MamBiznes.pl w zakładce „Start-up”? Wyślij opis na adres kontakt@mambiznes.pl Zobacz najnowsze startupy

 

 Stanisław Tomczak, Menedżer inwestycyjny funduszu zalążkowego SpeedUp Group

Systemy rozpoznawania mowy są już popularne od dawna w wersjach angielskojęzycznych. Cieszę się więc, że mamy już rodzime systemy, które radzą sobie dobrze z językiem polskim. Skrybot rozwinął całą gamę produktów dedykowanych służbie zdrowia, policji, telekomunikacji czy też rozpoznawaniu mowy przez internet. Zwykle nie podejmuję się oceny estetycznej samych stron www, lecz wolę skupić się na idei i modelu biznesowym, ale w przypadku Skrybota jego site niestety nie świadczy ona dobrze o zdolnościach marketingowych i sprzedażowych samych twórców.

– Własny start-up, czyli od zera do milionera

– Chcesz zarobić miliony? Postaw na e-biznes

Projekt strony na pierwszy rzut oka wygląda bowiem na zrobiony na szybko projekt studencki i sprawia, że firma nie budzi wiarygodności, co twórcy powinni według mnie poprawić. Tym bardziej, że konkurencja w Polsce nie śpi i już powstały co najmniej dwie bardzo zaawansowane firmy zajmujące się rozpoznawaniem mowy dla klientów indywidualnych i biznesowych: IC Solutions oraz Primespeech.

Zbigniew Krzewiński, firma consultingowa CoWinners

 

 Ciekawy startup, zresztą już chyba nagradzany i wyróżniany (z tego, co pamiętam to chyba polska edycja seedcamp), jedna z bardziej przyszłościowych technologii. Ciekawe produkty, osobiście bardzo wierzę w tę technologię – chyba bardziej niż autorzy serwisu (interfejs jest wciąż z poprzedniej epoki). Z doświadczenia wiem, że w przypadku języka polskiego rozpoznawanie mowy jest dużo trudniejsze niż w przypadku języka angielskiego – wydaje się, że system działa, ale sporo jeszcze do zrobienia..

Marek Rusiecki, Członek Zarządu funduszu zalążkowego Xevin Investments 

 

Rynek „speech recognition” jest bardzo interesujący i szybko sie rozwijający ale ciężko ocenić projekt bez zapoznania się z możliwościami samego programu. Wersje rozpoznawania mowy w języku angielskim działające znośnie są szeroko dostępne, i tu pojawia się pierwsze pytanie czy to silnik jest kluczem (wtedy zrobienie polskiego języka do wersji anglojęzycznych byłoby mocna konkurencją) czy może klucz tkwi w samym języku i program skrybot ma tu przewagę nie do podważenia. Projekt bardzo ciekawy, innowacyjny o szerokim wachlarzu zastosowań.

 

– recenzję projektu Tivix.pl

– recenzję projektu Prosponder.pl

– Przeczytaj recenzję projektu GdzieParkować.pl

Sylwetki ekspertów recenzujących projekty internetowe

Marek Rusiecki, Członek Zarządu Xevin Investments

Z branżą internetową zwiazany od 2000 roku. Wpółtwórca i pierwszy Dyrektor Zarządzający największej wówczas w Polsce sieci reklamowy internetowej, Ad.net SA. Osoba odpowiedzialna za stworzenie nowej sieci reklamowej AdClick i za jej debiut na rynku. W latach 2004-2006 Dyrektor IAB Polska delegowany do kontaktów stowarzyszenia z zagranicą, w tym do promowania działalności polskiego oddziału IAB w strukturach międzynarodowych. Pomysłodawca portalu społecznościowego Pino.pl.

Stanisław Tomczak Menedżer inwestycyjny SpeedUp Group

Strateg biznesowy z wykształceniem marketingowym i psychologicznym. Jako manager inwestycyjny ocenia nowe biznes plany przedsiębiorców szukających wsparcia SpeedUp oraz jest konsultantem strategicznym dla innowacyjnych firm. Pracował w dużych agencjach reklamowych oraz w instytucie badawczym Pentor. Jest twórcą wielu nagrodzonych koncepcji i strategii reklamowych. Pasjonat nowych mediów i nowych koncepcji marketingowych zajmuje się ich integracją z mediami tradycyjnymi.

Jarosław Obara, Prezes Zarządu Ventures Hub

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Posiada licencję maklerską oraz licencję doradcy inwestycyjnego. Jest również posiadaczem tytułów Chartered Financial Analyst oraz Certified International Investment Analyst. Był prezesem zarządu spółki IFA Investments Sp. z o.o. zajmującej się doradztwem finansowym. W latach 2007-2009 był członkiem zarządu IQ Partners S.A. Był członkiem rad nadzorczych kilku spółek publicznych, obecnie jest członkiem Rad Nadzorczych spółek: Zakupy.com S.A. oraz Site S.A.

Zbigniew Krzewiński, fima consultingowa CoWinners

Doktor nauk ekonomicznych, współtwórca i pomysłodawca SpeedUp Group, od lat wspiera przedsiębiorczość akademicką, a zwłaszcza startupy technologiczne – wspierał utworzenie ok. 10 firm technologicznych, kierownik projektu SYNKREO, w chwili obecnej prowadzi firmę konsultingową CoWinners, specjalizuje się w ewaluacji startup-ów technologicznych, wdrażaniu wyników prac badawczo-rozwojowych, budowaniu sieci firm, partnerstw i klastrów oraz zarządzaniu prawami autorskimi

   

Stanisław Rogoziński, inkubator Trinity Adventure

 

 Ukończył Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, specjalizacja Ekonomika i Zarządzanie Przedsiębiorstwem oraz Prawo na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie doktoryzuje się na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Zdobywał dotychczasowe doświadczenie w zakresie finansów i analiz, pracując dla Ernst&Young i Lukas Banku. Poza pracą w TRINITY AdVENTURE prowadzi również zajęcia na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu z Finansów i Portfela Inwestycyjnego.


 

Wojciech Przyłęcki, prezes inkubatora technologicznego InQbe

Specjalizuje się w projektach technologicznych i internetowych. Posiada wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i implementacji systemów informatycznych. Współwłaściciel oraz długoletni Prezes Zarządu EnterNet Sp. z o.o. w której od podstaw stworzył serwis PRV.PL oraz Wapacz.pl. W latach 2005-2006 pracował jako Dyrektor ds. Rozwoju Technologii w EL2 Sp. z o.o. Aktualnie pełni funkcję Prezesa Zarządu InQbe Sp. z o.o., która pozyskała blisko 21 mln zł na budowę inkubatora projektów technologicznych i internetowych.

– Photoblog.pl, czyli tak się robi e-biznes

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*