Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Twoja kasa i środki zewnętrzne

O ile, co do posiadanych przez samych siebie środków nikt raczej nie ma złudzeń, o tyle obcy kapitał to ważny i często znaczący pod względem ilościowym, element wkładu w rozwój i działalność przedsiębiorstwa, zwłaszcza na początku jego powstawania.

Kapitał własny

Tworzony jest z wkładów właściciele czy też wspólników oraz z opłat udziałowców, akcjonariuszy za nabyte udziału czy akcje przedsiębiorstwa.

Papiery wartościowe, które emituje firma, potwierdzające uzyskanie przez ich nabywcę prawa do współwłasności przedsiębiorstwa nazywa się akcjami. Akcja jest instrumentem lokacyjnym i narzędziem finansowania rozwoju przedsiębiorstwa. W gospodarce rynkowej firma wypuszcza akcje w celu uzyskania lub zwiększenia własnego kapitału.

Kapitał własny składa się z kapitału zakładowego i rezerwowego, (czyli tego, który stanowi pierwotny wkład właściciela). Tego rodzaju kapitały są najbardziej stabilną podstawą finansowania działalności przedsiębiorstwa. A co równie istotne zdecydują, w dużym stopniu, o płynności finansowej. Ich wysokość jest dla potencjalnych wierzycieli swoistą informacją tego, do jakiej kwoty możliwe jest ponoszenie konsekwencji ewentualnych strat.

Kapitał obcy

Jest dodatkowym źródłem finansowania majątku. Ma on za zwyczaj długoterminowy charakter (jak np. pożyczki, kredyty bankowe) lub krótkoterminowy (jednorazowe dofinansowania). Tego rodzaju kapitały wymagają spłaty w ustalonych z wierzycielami terminach. (źródło: Lichtarski J. red., Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław 1997)

Kapitał obcy to przede wszystkim dofinansowania sponsorów czy budżetu do danej dziedziny gospodarczej bądź poszczególnego przedsiębiorstwa. Mimo, że źródła tych dochodów bywają różne, to łączy je jedno – należy o nie zabiegać. W przypadku dofinansowań budżetowych, np. do produkcji rzepaku, należy złożyć odpowiednie dokumenty w gminach bądź odpowiednio wyższych urzędach czy agencjach rolnych.

Tego typu akcje rządowe są wystarczająco nagłośnione, że nie powinno być tu problemu związanego z brakiem dostępu do informacji o takim dofinansowaniu.
W przypadku sponsoringu ze strony indywidualnych inwestorów lub konkretnych, przeznaczonych dla tego właśnie celu fundacji, informacji o nich musimy doszukiwać się sami. Nierzadko zdarza się, że trzeba chodzi od drzwi do drzwi różnych firm, z gotową ofertą współpracy. Natomiast oferty tzw. grantów z fundacji można znaleźć w prasie skierowanej dla przedsiębiorstw oraz w internecie. Problemem jest to, że takie dotacje są z reguły ograniczone do kilku pomysłów, dlatego należy zadbać, aby nasz projekt był najlepszy, a także, by przynosił zyski nie tylko nam, ale też, być może, i społeczności lokalnej czy szerszej. Dzięki temu, że jesteśmy państwem pretendującym do wejścia do Unii Europejskiej, to możemy korzystać ze specjalnych funduszy przedakcesyjnych (czyli przeznaczonych dla krajów, które jeszcze nie podpisały łączącego je z UE dokumentu, ale są na drodze negocjacji warunków), jakim jest np. PHARE wspomagający również małe i średnie przedsiębiorstwa.

Jak widać możliwości jest kilka, należy tylko stworzyć naprawdę dobry projekt pozyskiwania funduszy i rozesłać go bądź dostarczyć osobiście do instytucji, które się tym zajmują.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.