Z jaką datą pracodawca powinien wręczyć wypowiedzenie?
Z dniem 10 marca 2008 r. zostałam zatrudniona w firmie na czas nieokreślony. W dniu 25 marca 2008 r. prezes poinformował załogę o likwidacji firmy, która zostanie zgłoszona 1 kwietnia 2008. Ile czasu od zgłoszenia likwidacji firmy, pozostaje do chwili zamknięcia firmy? Z jaką datą pracodawca ma prawo wręczyć wypowiedzenie? Czy jest to w moim przypadku 2 tygodnie od dnia 01 kwietnia 2008 r.?
Nie da się precyzyjnie określić czasu, jaki będzie potrzebny do całkowitego zamknięcia firmy. Pracownicy będzie przysługiwał 2 tygodniowy okres wypowiedzenia. Nie ma przepisu nakazującego pracodawcy w obliczu likwidacji wręczenie wypowiedzeń po z góry określonym terminie. Pracownikowi nie będzie przysługiwała odprawa, gdyż pracodawca rozwiązuje z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem, a nie za porozumieniem stron.
Oczywiście pracodawca wcale nie musi zwolnić pracownika z uwagi na upadłość zakładu pracy. Zgodnie z art. 231 § 1. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
Jeżeli jednak zakład pracy nie zostanie przejęty przez inny podmiot, to pracodawcę obowiązuje art. 361 kodeksu pracy, zgodnie z którym, jeżeli wypowiedzenie umowy o pracę zawartą na czas nieokreślony następuje z powodu:
- ogłoszenia upadłości pracodawcy,
- likwidacji pracodawcy,
- z innych przyczyn nie dotyczących pracownika,
pracodawca ma prawo skrócić 3 miesięczny okres wypowiedzenia najwyżej do 1 miesiąca.
Jednakże w tym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 361 k.p., ponieważ pracownica nie przepracowała co najmniej 6 miesięcy. W takim przypadku zostanie objęta art. 36 k.p. , zgodnie z którym okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 ze zm.);
- Ustawa – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
Przemysław Gogojewicz
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Aktywa i pasywa – czym są i jakie mają znaczenie w biznesie?
-
Kwestionariusz osobowy pracownika 2024 – jak wypełnić go prawidłowo?
-
Hejt w biznesie. Ekspertka radzi jak dbać o reputację w sieci oraz jak walczyć z fałszywymi treściami
-
Odstąpienie od umowy – jak to zrobić skutecznie? Sprawdzamy jakie są prawa konsumenta